آخرین اخبار :
کد خبر : 25059 دوشنبه 3 شهريور 1399 محیط زیست و منابع طبیعی
در نامه ۵۰۰ نفر از شهروندان کنشگران و متخصصان محیط زیست کشور خطاب به مجمع نمایندگان مازندران

درخواست استیضاح وزیر نیرو، توقف ساخت سد فینسک و انتقال آب از البرز شمالی

جمع کثیری از فعالان اجتماعی، کنشگران و متخصصان حوزه آب و محیط زیست کشور با ارسال نامه ای خطاب به مجمع نمایندگان استان مازندران، ضمن درخواست استیضاح وزیر نیرو به عنوان کارفرمای طرح های انتقال آب بین حوضه ای از البرز شمالی به سمنان، خواهان اقدام فوری برای توقف عملیات اجرایی سد فینسک؛ و تلاش همه جانبه برای جلوگیری از تخصیص مجدد منابع مالی به ساخت سدهای فینسک، روزیه و کسیلیان در بودجه عمومی سال 1400 کل کشور شدند.


در این نامه علاوه بر تاکید بر تدوین و تصویب طرح ممنوعیت هرگونه انتقال آب بین حوضه ای از حوضه آبریز دریاچه کاسپین(خزر)، بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی و حقوق حقابه بران در راستای تحقق "قانون توزیع عادلانه منابع آبی" با هدف پایان بخشیدن به مدیریت سازه محور آب و سدسازی در استان های شمالی کشورُ از مجمع نمایندگان مازندران درخواست شده که با استفاده از پتانسیل "سازمان بازرسی کل کشور" و "دستگاه قضایی" با هدف بررسی چگونگی تدوین طرح های سدسازی روی سرشاخه های آبی تجن و تالار و احقاق حقابه های زیست محیطی و کشاورزی منطقه اقدام کنند.

همچنین امضاکنندگان این نامه آمادگی خود را جهت ارایه هرگونه مشاوره تخصصی به مجمع نمایندگان استان با هدف ساماندهی مدیریت زیربنایی و پایدار منابع آبی کشور اعلام کردند.

متن کامل این نامه که به امضای بیش از 500 نفر شهروند و 125 انجمن غیردولتی محیط زیستی رسیده در ادامه می آید.   

به نام خدا
مجمع نمایندگان مردم شریف استان مازندران در مجلس شورای اسلامی

موضوع : توقف فوری عملیات اجرایی سد فینسک و تدوین و تصویب طرح جامع مدیریت منابع آب استان مازندران با هدف ارتقای بهره وری و ممنوعیت انتقال آب از استان

حضرت آیت الله خامنه ای:
 اسلام و ادیان الهی خواسته  اند تعادل میان انسان و طبیعت را حفظ کنند؛ این آن هدف اساسی و اصلی است. عدم حفظ این تعادل ناشی از عواملی است که عمده اش خودخواهی انسان است؛ قدرت طلبی است؛ قلدری و گردن کلفتی بعضی از ما انسان هاست. (17 اسفند 1393)

با سلام
احتراما همان طور که مستحضرید و در مطالبه قبلی خطاب به شما نمایندگان نیز بدان پرداختیم، دست اندازی به سرشاخه های آبی دو رودخانه مهم و حیاتی جاری در البرز مرکزی و شرقی یعنی "تالار و تجن" با احداث سدهای فینسک، کسیلیان و روزیه با هدف انتقال بیش از 40 میلیون متر مکعب از منابع آبی و حقابه های زیست محیطی و کشاورزی منطقه به استان سمنان، با پیگیری های مسوولین و نمایندگان این استان در دست اقدام وزارت نیرو و پیمانکاران این بخش قرار دارد.

این در حالی است که در تمام 10 سال گذشته که سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور، در حال جلوگیری از اجرای طرح ویرانگر "شیرین سازی و انتقال آب دریاچه خزر(کاسپین) به استان سمنان" بوده اند، بارها اسناد مربوط به کم آبی و به تبع آن، مقدار نیاز آبی واقعی استان سمنان و مبانی برآورد آن از مسولین امر مطالبه شد؛ اما هر بار یا با سکوت مسوولین مواجه بودیم و یا با ارایه آمار و داده های غیرمستند و مغشوش که قطع به یقین، داده سازی صرف، با هدف بزرگ نمایی کم آبی و توجیه نیاز آبی استان سمنان بوده، این مهم محقق نشد.

حقیقت امر آن است که بر اساس آمار رسمی وزارت نیرو به عنوان کارفرما و مُبَلغ اعظم اجرای مدیریت سازه بنیان آب در کشور، سرانه مصرف آب هر هموطن سمنانی در طول شبانه روز بیش از 216 لیتر است و این موجب شده تا استان سمنان به عنوان ششمین استان پرمصرف آب شرب کشور معرفی شود؛ در حالی که استان های گیلان و گلستان به عنوان دو استان پربارش، در رتبه های 16 و 30 کشور از این حیث قرار دارند.

از سوی دیگر آمار رسمی، بیانگر آن است که بیش از 25 درصد از منابع آب شرب این استان، به دلیل فرسودگی شبکه انتقال آب بین شهری، به هدر می رود. در بخش کشاورزی نیز وضعیت، بسیار نگران کننده بوده و بیشترین بهره وری از منابع آب، حدود 35 الی 40 درصد گزارش می شود. با توجه به اختصاص بیش از یک میلیارد مترمکعب آب به بخش کشاورزی استان سمنان، اگر تنها ده درصد بهره وری مصرف آب در این بخش افزایش پیدا کند، بیش از 100 میلیون مترمکعب آب ذخیره خواهد شد که این مقدار، دو برابر حجم آبی است که بناست به واسطه ی احداث سدهای فینسک، کسیلیان و روزیه به استان سمنان منتقل شود. از سویی دیگر، بررسیِ محققان به خوبی گواه آن است که الگوی کشت فعلی استان سمنان، الگویی آب بر بوده و اصلاح آن، می تواند تا 40 درصد کاهش در مقدار آب مصرفی، با حفظ منافع اقتصادی را به همراه داشته باشد. به عنوان نمونه، از دیدگاه ردپای آب، کشت گیاهانی همچون محصولات صنعتی و حبوبات و نباتات علوفه ای، به دلیل داشتن ردپای آب بالا در مقایسه با دیگر گیاهان کشت شده در استان، قابل توجیه نیست.

 به عنوان نمونه ای دیگر، سالانه بیش از 5 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان خشک و کم بارش، به کشت محصولات پرنیاز آبی و غیراستراتژیک همچون خربزه و هندوانه اختصاص می یابد.

برآوردهای اولیه بیانگر مصرف سالانه 120 الی 150 میلیون مترمکعب آب، تنها برای تولید اینگونه محصولات غیر ضروری است که به دلیل سنتی بودن ساختار آبیاری و کشاورزی، در خوشبینانه ترین شرایط، 70 الی 90 میلیون مترمکعب از این حجم انبوه آب، تنها به دلیل تبخیر سطحی از بین می رود. این مقدار هدر رفت در اثر تبخیر آب از مزارع خربزه و هندوانه سمنان بیش از 5 الی 7 برابر حجم آبی است که قرار است با احداث سد فینسک و نابودی بیش از 1 هزار هکتار از زمین های شالیزاری دو سوی "اسپی رو" و بیکاری دست کم 3هزار نفر از شالیکاران منطقه و صرف ده ها میلیارد از منابع مالی کشور و آسیب به محیط زیست و جنگل های هیرکانی پایین دست این سد به سمنان منتقل شود.

نکته ی حایز اهمیت بعدی آن است که ردپای آب تمام گیاهان زراعی و باغی که در استان سمنان کشت می شوند، تا 18 برابر بیش تر از ردپای آب محصولات مشابه در استان مازندران است و به این ترتیب، کشت این گیاهان در استان مازندران، و صادرات آن به استان سمنان برای رفع نیازهای محلی، تا 18 برابر مصرف آب در استان سمنان را کاهش خواهد داد.

آبی که در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود را می توان به بخش هایی همچون شرب و صنعت اختصاص داد و به این ترتیب، منافع اقتصادی استان سمنان را بدون نابود ساختن زیست بوم دیگر نواحی، تامین کرد. به علاوه، این روش، مانع صرف هزینه¬های گزافی خواهد شد که برای استحصال و انتقال بین استانی آب نیاز است.  

نگاهی گذرا به این داده ها بیانگر آن است که استان 700 هزار نفری سمنان با در اختیار داشتن سالانه نزدیک به 1.3 میلیارد مترمکعب آب از منابع سطحی و زیرسطحی که بیش از 85 درصد آن به روش سنتی در بخش کشاورزی و تنها 4.2 درصد آن در بخش صنعت و معدن مصرف می شود، برخلاف بزرگنمایی ها و تبلیغات صورت گرفته در سال های گذشته به هیچ عنوان دچار کم آبی نیست و به گفته اقتصاددانان برجسته کشور هدف از تدوین و اجرای این اَبَرطرح های آبی بین حوضه ای، صرفا  اتلاف منابع مالی است که در شرایط فعلی اقتصادی کشور و ضرورت پرداختن و اجرای اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب به هیچ عنوان در راستای مصالح اقتصادی کشور قرار ندارد.

براساس گزارش های موجود، از نظر شاخص آسیب پذیری منابع، استان سمنان در "وضعیت قابل تحمل" و استان مازندران در حالت "تنش آبی" قرار دارد. سوال مهم این که کارشناسان و مدیران محترم چگونه انتقال آب از نقطه ای با شرایط بدتر به مکانی با شرایط بهتر را توجیه می کنند؟

همچنین یادآوری این نکته ضروری است که بر اساس سند ملی آب کشور، انتقال آب بین حوضه ای تنها با هدف شرب و پس از اعمال و اجرای همه روش های مدیریت منابع آبی موجود در مقصد اجرای طرح، مجاز است. بر اساس منابع بین المللی نیز، انتقال آب بین حوضه ای تنها زمانی مجاز است که آب، از ناحیه ای با بهره وری آب پایین، به ناحیه ای با بهره وری آب بالا انتقال داده شود، در حالی که در پروژه فعلی، این مسیر برعکس است.

از سوی دیگر، تنها زمانی این انتقال مجاز است که در مقصد، امکان صرفه جویی و اعمال مدیریت بهینه آب به هیچ عنوان وجود نداشته باشد؛ در حالی که تنها اصلاح الگوی کشت یا ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی می تواند نیاز مازاد استان سمنان را تامین کند.

با همه این اوصاف، مدیران استان سمنان، آشکارا هدف از انتقال منابع آبی البرز شمالی به این استان را توسعه صنعت و کشاورزی ذکر می کنند. از تولید رویاگونه یک سوم غله کشور در استانی با بیش از 2700 میلی متر تبخیر سطحی و کمتر از 150 میلی متر بارندگی در سال های نرمال تا گسترش 200 هزار هکتاری باغات پسته و تلاش برای جذب سرریز جمعیت 10 میلیون نفری مردم فلات مرکزی با هدف ایجاد "پایتخت سیاسی"، همگی به عنوان اهداف این طرح های ویرانگر انتقال آب بین حوضه ای در سال های گذشته مطرح شده است.

همه این هجمه های آبی گران قیمت درحالی در دست برنامه ریزی و اقدام است که طرح "احیا و تعادل بخشی دشت ها"، مصوب "شرکت مدیریت منابع آب وزارت نیرو" به عنوان یکی از بهترین و موثرترین راهکارهای ارایه شده از سوی متخصصین منابع آب کشور و به عنوان روشی همگام با محیط زیست و منابع طبیعی، تاکنون در استان سمنان به مرحله اجرا در نیامده است.

نمایندگان محترم مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی!
آب در پایداری اقتصادی استان های شمالی کشور که بخش کشاورزی، مهم ترین رکن و پایه تولید و اشتغال در آن به شمار می رود بی بدیل و غیر قابل توصیف است. سیاست های کلی کشور در دهه های گذشته با شعار مرکزیت و محوریت کشاورزی، این استان ها را از حرکت به سمت صنعتی شدن و استقرار واحدهای صنعتی دوست دار محیط زیست بازداشته و با توجه به سهم بسیار بالای بخش کشاورزی در تولید ناخالص و اقتصاد منطقه و وابستگی کشاورزی به آب، هرگونه دست اندازی در منابع آبی منطقه با هدف انتقال به خارج از حوضه آبریز افزون بر تبعات زیست محیطی، موجبات فروپاشی بنیان های اقتصادی مردم منطقه را فراهم خواهد آورد.
 
یادآوری مجدد این دستاورد بزرگ ملی ضروری است که مردم مازندران، به نمایندگی از طرف ملت بزرگ ایران، طی 10 سال گذشته و با بهره گیری از همه ظرفیت های کارشناسی و قانونی موجود، یکی از بزرگترین طرح های مخرب در حوزه آب یعنی "طرح شیرین سازی و انتقال آب دریاچه خزر(کاسپین) را علی رغم تلاش های آشکار و حمایت های بی دریغ دو رییس جمهور گذشته و فعلی مانع شدند. لذا در این برهه حساس انتظار می رود تا برای تداوم صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست مازندران سرافراز که به حق خانه دوم هر ایرانی است و جلوگیری از دست اندازی به رگ های حیاتی مردم و زیست بوم منطقه، اقدام فوری و عاجل را با پیگیری موارد زیر در دستور کار خود قرار دهید:

1.  اقدام فوری برای توقف عملیات اجرایی سد فینسک و تلاش همه جانبه برای جلوگیری از تخصیص مجدد منابع مالی به ساخت سدهای فینسک، روزیه و کسیلیان در بودجه عمومی سال 1400 کل کشور.

2.  تدوین و تصویب طرح ممنوعیت هرگونه انتقال آب بین حوضه ای از حوضه آبریز دریاچه کاسپین(خزر)، بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی و حقوق حقابه بران در راستای تحقق "قانون توزیع عادلانه منابع آبی" با هدف پایان بخشیدن به مدیریت سازه محور آب و سدسازی در استان های شمالی کشور. لازم به ذکر است طرح مشابهی در سال 1397 از سوی مجمع نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی تدوین شد؛ اما به دلایلی مورد بررسی و پیگیری قرار نگرفت.

3.  استفاده از همه ظرفیت های قانونی از جمله استیضاح وزیر نیرو به عنوان کارفرمای طرح های انتقال آب بین حوضه ای از البرز شمالی به سمنان.

4.  استفاده از پتانسیل سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه قضایی با هدف بررسی چگونگی تدوین طرح های سدسازی روی سرشاخه های آبی تجن و تالار و احقاق حقابه های زیست محیطی و کشاورزی منطقه.

5.  مطالبه رسمی گزارش مستند نیازسنجی، گزارش مستند گزینه یابی، گزارش ارزیابی اجتماعی، گزارش ارزیابی اقتصادی، گزارش فرانگر ارزیابی زیست محیطی از وزارت نیرو به عنوان متولی مدیریت منابع آب کشور و کارفرمای اجرای سدهای ویرانگر فیسنک، روزیه و کسیلیان. لازم به ذکر است تدوین طرح های پنج گانه اشاره شده از جمله ضروریات اصلی و زیربنایی برای احداث هر سد است که پیش از اقدام به اجرای سازه و در فاز مطالعاتی باید از سوی پیمانکار و شرکت مشاور طرح، تدوین و تصویب شود. انتشار متن کامل مطالعات پنج گانه اشاره شده از سوی وزارت نیرو، قطع به یقین بسیاری از نواقص و داده سازی ها را در خصوص توجیه ضرورت ساخت سدهای سه گانه اشاره شده آشکار خواهد ساخت.

6.  تشکیل ستادی با عضویت مجمع نمایندگان استان های مازندران و سمنان، کارشناسان و متخصصین مستقل حوزه آب، کنشگران محیط زیست و منابع طبیعی و مدیران آب منطقه ای دو استان سمنان و مازندران با هدف گفت وگو و جلوگیری از ایجاد اختلافات منطقه ای میان حقابه بران استان مازندران با مردم استان سمنان و همچنین بررسی ابعاد و واقعیت های آبی این استان و ارایه راهکار و مشاوره فنی با هدف دستیابی به شیوه های بهره برداری بهینه از منابع آبی در دسترس استان سمنان.

در پایان ضمن تاکید ویژه بر این حقیقت که مشکل کم آبی در استان سمنان نه ساختاری بلکه صرفا ناشی از سوء مدیریت و بلندپروازی های تعدادی از کارکنان برخی ادارات مستقر در مرکز این استان و نیز الگوی نادرست توسعه است، مجددا یادآور می شود که ساخت سدهای فینسک، تالار و کسیلیان با هدف انتقال منابع آبی آن به سمنان موجب برهم خوردن غیر قابل جبران ساختار هیدرولوژیک البرز شرقی و مرکزی، آسیب های جبران ناپذیر به زیستگاه های تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از جمله منطقه حفاظت شده پرور، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه، آسیب جدی به جنگل های هیرکانی دو سوی اسپی رو، از بین رفتن کشاورزی در بالادست سد تجن و بیکاری کشاورزان منطقه در شرایط سخت اقتصادی کشور و کاهش چشم گیر تولید محصول استراتژیک برنج در سال مزین شده از سوی رهبر انقلاب به نام "سال جهش تولید" و همچنین ایجاد و تشدید منازعات اجتماعی میان مردمانی که قرن ها در صلح و صمیمیت با یکدیگر زیسته اند شده و ثمر و رهیافت دیگری ندارد.

همچنین امضا کنندگان این نامه که جملگی از متخصصین حوزه آب، کنشگران منابع طبیعی و محیط زیست و فعالین اجتماعی و دغدغه مندان این حوزه از سراسر کشور به شمار می روند، آمادگی خود را جهت ارایه هرگونه مشاوره تخصصی به مجمع نمایندگان استان با هدف ساماندهی مدیریت زیربنایی و پایدار منابع آبی کشور اعلام می دارند.

با احترام
یکم شهریور ماه 1399
تالار هم اندیشی برای آینده محیط زیست و منابع طبیعی ایران/ مازند بوم
با امضا و تایید 120 سازمان مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی سراسر کشور و بیش از 500 تن از اساتید دانشگاه ها، کارشناسان، متخصصین، صاحبنظران، کنشگران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، پژوهشگران، نویسندگان و فعالین حوزه فرهنگی – تاریخی از سراسر کشور

اسامی سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست و منابع طبیعی سراسر کشور که نامه تدوین شده خطاب به مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی را تایید و اعلام حمایت کرده اند.
 

انجمن انسان، هستی آرامش نورآباد/استان لرستان
انجمن آوندهای سبز دهلران/ استان ایلام
انجمن بام سبز دودانگه/استان مازندران
انجمن بانوان طبیعت دوست مسجد سلیمان/ استان خوزستان
انجمن تخصصی باغستان سنتی قزوین/استان قزوین
انجمن توسعه پایدار شهرستان آمل/مازندران
انجمن توسعه پایدار شهرستان بابل/استان مازندران
انجمن توسعه حیات شهر
انجمن توسعه فضای سبز پایدار/ استان مازندران
انجمن جنگل یاران کوهدشت/استان لرستان
انجمن جوانان وارث زمین محمود آباد/ استان مازندران
انجمن حامیان سبز کبیر کوه
انجمن حامیان طبیعت گتوند/ استان خوزستان
انجمن حفاظت از درختان بلوط/ استان ایلام
انجمن حمایت از محیط زیست دره شهر/ استان ایلام
انجمن حیات سبز/استان ایلام
انجمن دوستداران حیات وحش/استان ایلام
انجمن دوستداران دماوند کوه مازندران/استان مازندران
انجمن دوستداران زمین پاک کیاسر/استان مازندران
انجمن دوستداران طبیعت/استان ایلام
انجمن دوستداران کوهستان سبز
انجمن دوستداران محیط زیست زرین آباد/استان ایلام
انجمن دوستداران محیط زیست سیروان/استان ایلام
انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان/ استان خوزستان
انجمن دیده بان زیست بوم/ استان بوشهر
انجمن دیده بان کوهستان
انجمن دیده بان محیط زیست بهشهر
انجمن زمین پاک/استان بوشهر
انجمن زمین سبز شهرستان آبدانان/استان ایلام
انجمن زندگی بوتک/استان ایلام
انجمن زندگی سبز
انجمن زیست محیطی دوستاداران طبیعت سعد آباد/ استان بوشهر
انجمن زیست محیطی سوگلی بندر دیر/استان بوشهر
انجمن زیست محیطی نگین زاگرس
انجمن سبزاندیشان مانشت ایوان/استان ایلام
انجمن شنه پای زمین/استان ایلام
انجمن طبیعت پژوهان دماوند/ استان مازندران
انجمن طبیعت نیکان نکا/ استان مازندران
انجمن طنین سبز/استان ایلام
انجمن علمی جنگلبانی ایران شعبه استان مازندران
انجمن فرهنگ سازان سبز اندیش دشتستان/استان بوشهر
انجمن فرهنگیان دوستداران محیط زیست
انجمن کنکاج دزفول/ استان خوزستان
انجمن کوه سبز/استان ایلام
انجمن کوهنوردان ایران
انجمن کوهنوردان قایمشهر/ استان مازندران
انجمن کوهنوردی ایران دفتر استان ایلام
انجمن گردشگری پایدار مازندران
انجمن گهواره سبز تمدن آبدانان/استان ایلام
انجمن محیط بانان افتخاری
انجمن محیط زیست زاگرس
انجمن موج سبز/استان ایلام
انجمن مهربانرود رستم کلا - بهشهر/استان مازندران
انجمن مهرورزان زمین پاک/استان مازندران
انجمن میراث آلامتو/استان ایلام
انجمن نگاه سبز رامسر/استان مازندران
انجمن همیاران پارپیرار
انجمن همیاران سبز ایران/استان ایلام
انجمن همیاران طبیعت سبز نکا
انجمن همیشه بهار همیشه سبز/استان ایلام
انجمن یاوران زمین بابل/استان مازندران
انجمن یاوران سبز اندیش طبیعت/استان بوشهر
انجمن یاوران محیط زیست زاگرس/استان ایلام
انجمن یاوران محیط زیست سیمره/استان ایلام
بنیاد مهرپایدار دفتر مازندران/استان مازندران
بنیاد هم اندیشی تبری
تشکل زیست محیطی حیات سبز گچساران
جامعه جنگلبانی ایران دفتر مازندران
جمعیت توانمند سازی قایمشهر/ استان مازندران
جمعیت حافظان زمین هیرکانی/استان گلستان
جمعیت حامیان توسعه پایدار بابلسر/استان مازندران
جمعیت حامیان شهر سالم مازرون بابل
جمعیت دیده بان طبیعت/استان سمنان
جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست - بانو مه لفا کاشفی
جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست تنکابن/استان مازندران
جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست قایمشهر/استان مازندران
جمعیت مبارزه با آلودگی محیط زیست
جمعیت یاوران سبز/استان ایلام
حامیسان محیط زیست شیروان/استان ایلام
دفتر مطالعات و پژوهش تاریخ و فرهنگ مازندران
دوستداران طبیعت (ناجی بلوط زاگرس)
دوستداران محیط زیست ایلام(هوای تازه)
سازمان مردم نهاد موسیقی دماوند شهرستان آمل/استان مازندران
سازمان مردم نهاد یاوران محیط زیست سیمره/ استان ایلام
شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان گلستان
شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران
طنین طبیعت تیرگان(استان سمنان)
کانون آوای زمین
کانون سبز تمیشه شهرستان کردکوی/ استان گلستان
کانون سلامت سبز ایران
کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر
گروه رایحه سبز چوبر/استان ایلام
گروه فرهنگی مازیارون
مجموعه باغ های هیرکانی/استان مازندران
مرکز ترویج حقوق شهروندی/استان اصفهان
موسسه احیاگران زیست محیطی کشاورزی مازندران/استان مازندران
موسسه توسعه پایدار جامعه سالم کاسپین/ استان مازندران
موسسه توسعه پایدار سنستا
موسسه دیار یبز آمل/استان مازندران
موسسه زیست محیطی سبزاندیشان ولایت سربیشه
موسسه مردم نهاد توسعه فضای سبز پایدار شمال شهرستان ساری
موسسه مهر مادر رامسر/استان مازندران
موسسه نساران دشت آسمان آباد/استان ایلاک
نهضت سبز زاگرس/ استان کهگیلویه و بویراحمد
همیاران نهضت سبز آبادانان

 
اسامی اساتید، متخصصین و کارشناسان، کنشگران اجتماعی و فرهنگی و فعالین حوزه محیط زیست و منابع طبیعی سراسر کشور که نامه تدوین شده خطاب به مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی را تایید و اعلام حمایت کرده اند
 

ابراهیمی، محمد رضا کارشناس ارشد عمران
ابراهیمی، محمد کنشگر محیط زیست و منابع طبیعی
ابراهیمیان، دکتر عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه تهران
ابوالقاسمی، محمد رضا کارشناس انفورماتیک
ابوطالب پور، شیوا انیماتور و فعال فرهنگی
احمدی کرمانی، دکتر محمد رضا متخصص ایمونولوژی
احمدی، افشین کارشناس ارشد علوم سیاسی
احمدی، جعفر کارشناس پرستاری
احمدی، حسین فعال فرهنگی و اجتماعی
احمدیان، علی فعال اجتماعی - فرهنگی
احمدیان، ناصر کارشناس ارشد جغرافیا
اخوت، عطیه عضو هیات مدیره جمعیت دیده بان طبیعت استان سمنان
اخوت، عطیه عضو هیات مدیره جمعیت دیده بان طبیعت استان سمنان
اخوتیان، دکتر آرش دندانپزشک
ادبی، اسلام کارشناس ارشد ادبیات عرب
ارسلانی، دکتر محسن دیرینه شناس جنگل
استقامت، دکتر مینا مدیر عامل مرکز حفظ و توسعه زیست بوم های پایدار
اسدپور، دکتر قاسم عضو هیات علمی گروه چوب و کاغذ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
اسلامی ساروی، دکتر حسین نویسنده و پژوهشگر تاریخ مازندران
اسلامی، امین کارشناس مهندسی مواد و فعال فرهنگی و اجتماعی
اسلامی، دکتر یاسمین متخصص مهندسی صنایع
اسلامی، عزت الله روزنامه نگار
اسلامی، مجید کارشناس ارشد مهندسی مواد
اسلامی، محمد فعال فرهنگی و اجتماعی
اسلامی، مریم وکیل دادگستری
اسلامی، نقی بازنشسته فرهنگی
اسماعبلی، زاهر کارشناس صنایع چوب و کاغذ
اسماعیل پور، مرتضی کارشناس ارشد زبان عربی و فرهنگی
اسماعیل زاده، حسن، کارشناس شیمی و فرهنگی
اعتماد، دکتر وحید عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران
اعتماد، محمد باقر کارشناس الکترونیک
افشاری، علیرضا کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی
افضلی، خدیجه مددکار بهزیستی
اکبری کرچایی، محمد کارشناس تربیت بدنی
اکبری، آرش کارشناس ارشد حسابداری فعال فرهنگی و اجتماعی
اکبری، محمد ابراهیم فرهنگی
الگون، عبد الله کارشناس کشاورزی
الیاسی، جمشید فرهنگی
امیرزاده، مسعود کنشگر حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و عضو انجمن دیده بان کوهستان
امینی نسب، دکتر مهدی عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
امینی، دکتر محمد متخصص جنگلداری و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور
آدینه نیا، حبیب الله آزاده سرافراز و فعال فرهنگی و اجتماعی
آزاد شهابی، دکتر یاسر عضو هیات علمی دانشگاه و وکیل دادگستری
آزاد شهابی، سعید کارشناس ارشد روانشناسی و  فعال فرهنگی و اجتماعی
آزادیان، عباسعلی بازنشسته بانک مرکزی
آوند، پونه فعال فرهنگی و اجتماعی
آهنگر دارابی، عیسی کارشناس فیزیک و فرهنگی
بابایی، جعفر کارشناس مدیریت صنعتی
بابایی، محمد تقی کارشناس ارشد ریاضیات و فرهنگی
باتبی، زهرا بازنشسته و فعال فرهنگی و اجتماعی
بادله، علی کارشناس ارشد شیمی و فرهنگی
باطبی، شهلا فعال اجتماعی و اقتصادی
باقرزادگان، دکتر عماد الدین پزشک متخصص و فعال فرهنگی و اجتماعی
باقرزادگان، سونیا فعال فرهنگی و اجتماعی
باقرزادگان، شهین فعال فرهنگی و اجتماعی
باقرزادگان، فرزاد کارشناس مکانیک
باقرزادگان، فرزین فعال فرهنگی و اجتماعی
باقرزادگان، فیروز بازنشسته وزارت نیرو
باقرزادگان، محمد حسین فعال فرهنگی و اجتماعی
باقرزادگان، مهدی کارشناس حسابداری
باقرزاده، نیما فعال فرهنگی و اجتماعی
باقریان، مصطفی عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور مازندران
باکویی، حمید کارشناس ارشد شیمی
بالویی، حمید کارشناس ارشد شیمی
بخشی آهودشتی، مدرس دانشگاه
برزگر، دکترصادق عضو هیات علمی گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور گلستان
بریمانی، محمد رضا فعال فرهنگی و اجتماعی
بزرگی ماکرانی، غلامرضا فعال اجتماعی و فرهنگی
بوداغی، چنگیز کارشناس ارشد شیمی و فرهنگی
بوداغی، صدیقه عضو انجمن طبیعت پژوهان دماوند
بوشهری، عرفان کارشناس مدیریت دولتی
بهاروند، دکتر یاسر متخصص محیط زیست
بهروش، عباس فرهنگی بازنشسته
بینایی، دکتر قوام الدین استادیار دانشگاه
پاجی، محمد مهدی کارشناس عمران آب
پایدار، دکتر حسین متخصص علوم زمین شناسی
پریشی، کریم کارشناس ارشد شهر سازی
پیروی، احمد بازنشسته فرهنگی
پیشنمازی، زهرا رییس حوزه علمیه خواهران نذجس ساری
تقوی، دکتر جانعلی عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
تقوی، رضا مدیر حوزه گردشگری و فعال اجتماعی و فرهنگی
تلارمی، شهلا فرهنگی بازنشسته
توسلی، رضا مدیر خانه موزه سیمین و جلال
توفیقی، امیر عباس فعال فرهنگی و اجتماعی و هنری
توفیقی، جواد کارشناس ارشد علوم سیاسی
توفیقی، ربابه  فعال اجتماعی - فرهنگی
توفیقی، غلام حسین فرهنگی
توفیقی، فاطمه فرهنگی بازنشسته
توهمی، احمد کارشناس مدیریت و فعال فرهنگی و اجتماعی
توهمی، مجتبی کارشناس دامپزشکی
جابر، دکتر مصطفی ژئومورفولوژیست
جباری، حمیرا فعال فرهنگی و اجتماعی
جعفری راد، دکتر عبدالرضا متخصص جراحی عمومی
جعفری راد، دکتر عبدالرضا متخصص جراحی عمومی
جعفری، دکتر حسین زیست شناس و فرهنگی
جعفری، صفر مدیر مجموعه توریستی افرا
جعفری، علیرضا کارشناس کشاورزی
جعفریان، دکتر زینب عضو هیات علمی گروه مرتع دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
جلالی، اکبر کارشناس ارشد زبان انگلیسی
جلالی، فرهود شاعر، پژوهشگر و کنشگر فرهنگی
جمنانی، علیرضا کارشناس ارشد فیتوشیمی
جهان آرا، دکتر رضا رییس مرکز بهداشت زلم رودبار
چاهوشی ساروی، مهدی بازنشساه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
حاتم نژاد، فواد کارشناس ارشد منابع طبیعی و فعال محیط زیست
حاتمی، همایون کنشگر حوزه محیط زیست و منابع طبیعی
حامدی، محسن خبرنگار
حبیب نژاد، دکتر محمد عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
حجتی، دکتر محمد عضو هیات علمی گروه جنگل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
حسام زاده، میثم کارشناس ارشد اپیدمیولوژی
حسن پور، محمد رضا کارشناس عمران
حسن پور، مرتضی دانشجوی دکترای معماری و فعال اجتماعی و فرهنگی
حسین علی زاده، دکتر محسن عضو هیات علمی گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
حسینی میانگله، میثم کارشناس ارشد حقوق خصوصی
حسینی، جواد کارشناس ارشد شیمی و فرهنگی
حسینی، دکتر جعفر پزشک بیمارستان عزیزی جویبار
حسینی، عماد کارشناس علوم آرمایشگاهی
حسینی، مجتبی تولیت امام زاده عباس ساری به نمایندگی از طرف کشاورزان آزاد گله ساری
حمزه، سقا فعال فرهنگی و اجتماعی
حمزه، شقایق مهندس معماری
حمزه، علی اصغر فعال فرهنگی و اجتماعی
حمزه، علی فعال فرهنگی و اجتماعی
حمزه، یاسمن فعال فرهنگی و اجتماعی
حمیدی، ادریس کارشناس ارشد روان شناسی
حیدری، حجت الله پژوهشگر زبان و ادبیات مازندرانی
خادم لو، روزبه کارشناس ارشد بیولوژی دریایی
خاشعی، دکتر عباس عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه بیرجند
خاکزاد، احمد کارشناس فیزیک و فرهنگی
خالدیان، دکتر محمد رضا عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه گیلان
خضری، علی کارشناس کشاورزی در گرایش علوم دام
خطیبی، دکتر محمد مهدی کارشناس ادبیات و فرهنگی
خلقی، ناصر متخصص هیدرولوژی و منابع آب
خلیلی، جعفر کارشناس ادبیات و فعال فرهنگی و اجتماعی
خلیلی، محمد حسن کارشناس ارشد شیمی و فرهنگی
خلیلی، همت کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
خورانکه، رحمت الله کارشناس شیمی و فرهنگی
خورشیدی، دکتر محمد رضا مدرس دانشکده پیرا پزشکی ساری
خوش آیین، دکتر عاطفه متخصص کودکان
خوش روش، دکتر مجتبی  عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
خوشکار، محمد حسین مهندس راه و ساختمان
خویی، دکتر علیرضا کارشناس ومتخصص معماری و عضو هیات علمی دانشگاه
داداشی، احمد کارشناس ادبیات
دادخواه، دکتر سوسن، متخصص روانشناسی
دانش پژوه، مهدی کارشناس ارشد ادیان و عرفان
دانش، حجت فعال فرهنگی و اجتماعی
داوودی، دکتر مجید عضو هیات علمی دانشگاه و وکیل دادگستری
دباغیان، عبدالکریم فعال اجتماعی و فرهنگی
دربیکی، دکتر مزدک متخصص محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه
درزی، دکتر عبدالله  عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
درستکار، عرفان کارشناس مخابرات
درویش خضری، حمید کارشناس ارشد فیزیولوژی علوم گیاهی
دستوریان، دکتر فروغ عضو هیات علمی گروه چوب و کاغذ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
دلاور، دکتر پروانه عضو هیات علمی دانشگاه آزاد
دلاور، دکتر مجید عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس
دولت، دکتر حسن نویسنده و پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی
دهقانی سانیچ، دکتر حسین عضو هیات علمی گروه مهندسی آب مرکز تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کرج
دهقانی، هادی کارشناس ارشد حقوق
ذاکری، دکتر محمد صالح متخصص زبان شناسی
ذاکری، محمد صادق فعال فرهنگی و اجتماعی
رایینی، دکتر محمود  عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
رجایی، احسان کارشناس ارشد منابع طبیعی
رجبی، مصطفی کارشناس ارشد شیمی
رحمانی، دکتر حسن عضو هیات علمی گروه شیلات دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
رحیمی، روح الله کارشناس ارشد شیمی و فرهنگی
رحیمی، فتاح فعال فرهنگی و اجتماعی
رزاقیان، دکتر هادی عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشگاه پیام نور مازندران
رزقی مله، محمد مدیر عامل شرکت فنی و مهندسی ارتباط نوین
رستگار، محمد فعال فرهنگی و اجتماعی
رستم نژاد، علی اصغر کارشناس ارشد ریاضیات
رستمی، دکتر کریم عضو هیات علمی گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
رستمی، روح الله کارشناس اداره کل منابع طبیعی ساری
رستمی، محمد رشید معاون سابق حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران - ساری
رسولی، محمد کارشناس ارشد زبان عربی و فرهنگی
رسولی، ندا کارشناس ارشد تاریخ و کارشناس رسمی دادگستری
رضایی، حسن کارشناس ارشد فیزیک اتمی و فرهنگی
رضایی، دکتر احمد دانشیار جامعه شناسی دانشگاه مازندران
رضایی، رضا کارشناس ارشد زبان و فعال فرهنگی و اجتماعی
رضایی، محمد کارشناس ارشد حقوق و وکیل دادگستری
رضوی، خدیجه کاترین مدیرعامل موسسه نوسعه پایدار سنستا
رفیقی، شهریار فعال فرهنگی و اجتماعی
رفیقی، متین فعال فرهنگی و اجتماعی
رمدانی، فریدا کارشناس جامعه شناسی
رمضانپور، مصطفی کارشناس ارشد ادبیات و فعال فرهنگی و اجتماعی
رمضانی پاجی، جسین کارشناس نفت و گاز
رمضانی پاچی، محمد رضا دانشجو و فعال فرهنگی و اجتماعی
رمضانی، دکتر مرتضی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
رنجبر، رضا کارشناس ارشد ادبیات عرب
روانبخش، دکتر هومن عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور
روحی، مختار کارشناس ارشد شیمی
ریحانی، سارا فعال فرهنگی و اجتماعی
زارع، حسین کارشناس تاسیسات
زبیح زاده، دکتر محمد عضو هیات علمی گروه چوب و کاغذ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
زمانیان، دکتر علیرضا عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه پیام نور مازندران
زیار لاریمی، دکتر احمد متخصص علوم کشاورزی
ساداتی، عادل کارشناس مسول آبخیزداری اداره منابع طبیعی شهرستان ساری
ساداتی، محمد فعال فرهنگی و اجتماعی
سبطی، ملیحه فعال محیط زیست و منابع طبیعی
ستاری، حسن کارشناس بهداشت حرفه ای
ستوده، کمیل کارشناس ارشد مدیریت صنعتی
سجادی، دکتر کاظم متخصص قلب و عروق
سلاحورزی، دکتر بهار متخصص جنگلداری و روزنامه نگار حوزه محیط زیست و منابع طبیعی
سلیمانی، حسین کارشناس ارشد تربیت بدنی
سلیمانی، دکتر عباس چشم پزشک
سلیمانی، دکتر کریم عضو هیات علمی گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
سلیمانی، یاسر کارشناس روانشناسی
سمنانی رهبر، رویا فرهنگی
سمنانی نژاد، محمد کارشناس ارشد فیزیک
سوادکوهی، مصطفی حقوق دان و فعال فرهنگی و اجتماعی
سورتیجی، دکتر ساسان عضو هیات علمی گروه باستان شناسی میراث کشور
سوهانی، دکتر کمیل مستند ساز و فعال فرهنگی و اجتماعی
سیادتی، سعید مدیر مسول بهداشت حرفه ای
سیاری نژاد، دکتر محمد علی متخصص عمران
سیلمانی، دکتر کریم عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
سیه چهره، فضل الله فعال اجتماعی و فرهنگی
شارع پور، دکتر محمود جامعه شناس و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
شاه نظری، دکتر علی  عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
شاهاندشتی، حسین فعال اجتماعی و فرهنگی
شاهباز، دکتر حسین متخصص محیط زیست و عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه
شاهدی، دکتر کاکا عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
شاهنده، بهزاد نویسنده و کارگردان
شتابان، رئوفه فعال فرهنگی و اجتماعی
شریعت، حسین علی فعال فرهنگی و اجتماعی
شریعت، غلام رضا کارشناس ارشد مدیریت و فعال فرهنگی و اجتماعی
شریفی، دکتر ژوبین پزشک
شعبانی، دکتر محمد متخصص شیمی و فرهنگی
شعبانی، زینب فعال فرهنگی و اجتماعی
شعبانی، مختار کارشناس ارشد فیزیک مکانیک
شعبانیان، دکتر نقی عضو هیات علمی دانشگاه کردستان
شکری ارفعی، حسن فرهنگی
شکری، دکتر مریم استاد جامعه شناسی گیاهی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران
شکری، علی فعال اجتماعی و فرهنگی
شمشیریند، علی کارشناس فیزیک و فرهنگی
شهاندشتی، محمد فعال فرهنگی و اجتماعی
شهریاری، ذات الله کارشناس ارشد زبان انگلیسی و فرهنگی
شیخ پور، رضا کارشناس ارشد منابع طبیعی و روزنامه نگار حوزه محیط زیست و منابع طبیعی
شیخی، مهدی فعال فرهنگی و اجتماعی
شیرلنی، فریده کنشگر حوزه محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان
صادق زاده، دکتر فردین عضو هیات علمی گروه علوم خاک دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
صادقی، ساناز کارشناس حسابداری
صادقی، علی کارشناس محیط زیست
صادقی، عمار فرهنگی و فعال فرهنگی و اجتماعی
صادقی، محمد باقر کارشناس ادبیات
صادقی، محمد کارشناس ارشد کامپیوتر
صادقیان، محمود کارشناس ارشد شیمی
صالحی، دکتر صادق عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران
صحرایی، مسعود کارشناس فناوری اطلاعات
صفاری، صادق وکیل و فرهنگی بازنشسته
صفاییان، دکتر نصرالله استاد اکولوژی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه مازندران
صفری، حسین، فعال فرهنگی و اجتماعی
ضامنی، منوچهر کارشناس ارشد ریاضیات
ضرابیان، نادر کنشگر حوزه محیط زیست و منابع طبیعی
طالبی، علی فرهنگی
طالبی، یاسر کارشناس سیما و کارگردان و مستند ساز
طاهرپور، احمد فعال فرهنگی و اجتماعی
طلوعی، دکتر اسماعیل متخصص راه و ساختمان در گرایش توسعه منابع آب
طهماسب پور، علی شاعر و شاهنامه پژوه
ظفرنژاد، فاطمه متخصص هیدرولوژی و منابع آب
عابدی، زهرا دانشجو و فعال اجتماعی - فرهنگی
عابدی، مهدی فرهنگی بازنشسته
عابسی، دکتر عزیر عضو هیات علمی دانشگاه نوشیروانی بابل
عاشقان، محمد جواد فرهنگی بازنشسته
عالمی، محمد ابراهیم فعال فرهنگی و اجتماعی
عالی، مجتبی مدیر عامل شرکت دامداران استان مازندران
عالیشاه، دکتر مجید فعال فرهنگی و اجتماعی
عبادی، داریوش کارشناس منابع طبیعی
عباس زاده، محمد رضا رییس یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل
عباسی، حسین کارشناس کامپیوتر
عباسیان، رضا مهندس عمران
عباسیان، سینا مهندس عمران
عباسیان، صفا مهندس عمران
عبائیان، مهدی کارشناس برق و الکترونیک
عبدالرزاقی، زهره بازنشسته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
عبدولی، حسین کارشناس ادبیات و فعال فرهنگی و اجتماعی
عرب پور، عبدالحسین کارشناس ارشد تربیت بدنی
عرب خزایلی، تقی کارشناس ارشد زبان انگلیسی و فعال فرهنگی و اجتماعی
عرب خزایلی، حسین وکیل پایه یک دادگستری
عرب خزایلی، دکتر علی فعال فرهنگی و اجتماعی
عرب خزایلی، نقی فعال فرهنگی و اجتماعی
عرب، دکتر حسین فرهنگی و فعال فرهنگی و اجتماعی
عرب، سارا کارشناس زمین شناسی
عرب، سردار سرتیپ اسرافیل رییس شورای اسلامی شهرستان میاندورود
عرب، سولدا، فعال فرهنگی و اجتماعی
عرب، صابر فعال فرهنگی و اجتماعی
عزیزی، رقیه کارشناس امور تربیتی و فعال فرهنگی و اجتماعی
عشریه، دکتر حمیدرضا فعال فرهنگی و اجتماعی
عظیمی، مختار فرهنگی بازنشسته و فعال فرهنگی و اجتماعی
علاالدینی شورمستی، حسین دبیر کل جمعیت توانمند سازی
علمباز نمار، حسین فرهنگی بازنشسته
علی آبادی، عباس رییس هیات مدیره شرکت تعاونی روستایی بهداردندان
علی آبادی، غلامرضا فرهنگی
علی پور، امین فعال فرهنگی و اجتماعی
علی پور، آیدا فعال فرهنگی و اجتماعی
علی پور، محمد علی فعال فرهنگی و اجتماعی
علی پور، هدا کارشناس ارشد شیلات
علی زاده، اسملعیل مشاور و سرمایه گذار
علیزاده، دکتر سعید پزشک
علیزاده، مهدی مهندس تاسیسات
عمادی، اسفندیار فعال فرهنگی و اجتماعی
عمادی، تقی فرهنگی
عمادی، دکتر مصطفی عضو هیات علمی گروه علوم خاک دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
عمادی، عقیل فعال فرهنگی و اجتماعی
عمادی، مرتضی فعال رسانه ای و فرهنگی و اجتماعی
عمویی، محمد زهیر کارشناس بازرگانی و فعال اقتصادی
عنایتی، ناهید کارشناس ارشد شیمی
غدیر زاده، محسن فعال فرهنگی و اجتماعی
غضنفری، دکتر پیمان متخصص مدیریت استراتژیک
غضنفری، دکتر... رییس هیات مدیره شرکت مشاور و معماران بام
غلام حسین زاده، بهزاد کارشناس ارشد منابع طبیعی
غلام رضایی، دکتر محمود جراح و دندانپزشک
غنی زاده، حسین کارشناس دامپروری
فتاحی، قدیر کارشناس زیست شناسی
فتحی، مهدی فعال فرهنگی و اجتماعی
فروتن، دکتر حسین عضو هیات علمی دانشگاه و از مدیران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
فروتن، دکتر محمود عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مازندران
فروزانفر، رضا دانشجوی رشته دامپزشکی
فرهادی، رضا کارشناس ارشد ادبیات فارسی و فعال فرهنگی و اجتماعی
فریدونی، الهام ریبیس سابق اداره ممیزی اداره کل منابع طبیعی مازندران - ساری
فریدونی، دکتر فرهنگ متخصص روانشناسی
فضلی چورتی، عابد کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان
فلاح کیاپی، محمد باستان شناس
فلاح، دکتر علی عضو هیات علمی دانشگاه
فلاحی، دکتر سهیل فعال فرهنگی و اجتماعی
فولادوند، لیلی مستند ساز و کنشگر محیط زیست
فولادیان، دکتر امید فعال اقتصادی
فیروزجاییان، دکتر علی اصغرضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران
فیضی، دکتر محمد متخصص محیط زیست و استاد دانشگاه
قاسمی، حمید فعال فرهنگی و اجتماعی
قاسمی، گلبرار کشاورز
قاسمیان، جعفر فعال فرهنگی و اجتماعی
قاسمیان، مصطفی کارشناس ارشد شیمی و فعال فرهنگی و اجتماعی
قاهری، دکتر عباس جراح بیمارستان گلوگاه
قبادی لاریمی، علی جان کارشناس ارشد ادبیات عرب و فرهنگی
قبادی، فاطمه فعال فرهنگی و اجتماعی
قبادیان، دکتر عطا الله متخصص علوم زمین و آب و خاک
قدیری لنگری، روح الله هنرمند و فعال فرهنگی و اجتماعی
قدیری، مازیار کارشناس ارشد روابط بین الملل
قربان سروی، امیر حسین معمار و مرمت کار بناهای تاریخی
قربانی، محمد مصطفی فعال فرهنگی و اجتماعی
قلی پور، دکتر عباس گیاه شناس و استاد دانشگاه
قنوانی زاده، شبنم کارشناس ارشد و پژوهشگر حوزه محیط زیست
قهاری، نورا کارشناس ارشد شیمی
قهرمانی، عشرت، کارشناس اقتصاد و فعال فرهنگی و اجتماعی
کاراندیش، دکترفاطمه، عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه زابل
کاشی، محمدی کارشناس ارشد ادبیات
کافی، علیرضا کارشناس ارشد علوم اجتماعی و فعال فرهنگی و اجتماعی
کاویان، دکتر عطا الله، عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
کبیری، زکیه فعال فرهنگی و اجتماعی
کرمانشاهی، دکتر شکوه استاد دانشگاه و کنشگر محیط زیست
کریمی سلیمی، دکتر محمد مهدی دکترای فقه و حقوق اسلامی
کریمی مله، دکتر علی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
کریمی، محمد مهدی دانشجوی دکترای الهیات
کشاورز، شهرام فعال اجتماعی و فرهنگی
کشاورز، نازیلا کنشگر حوزه محیط زیست و منابع طبیعی
کلانتر، دکتر علی اصغر متخصص تاریخ تطبیقی و تحلیل هنر اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
کلانتری، احسان کارشناس ارشد اقتصاد
 
کلانتری، دکتر معصومه پزشک
کلانتری، طاهره فعال فرهنگی و اجتماعی
کلانتری، علی کارشناس جنگلداری
کلاهی، دکتر مهدی عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد
کولایی، رضا محقق و پزوهشگر فرهنگ عامه مازندران
گرامیان، دکتر محمد رضا کارشناس و متخصص عمران آب
گرجی بند پی راضیه فعال فرهنگی و اجتماعی
گل محمدی، ناصر فعال فرهنگی و اجتماعی
گل نژاد، سارا کارشناس ارشد تربیت بدنی
گلزار، حنیف رضا کارشناس ارشد مهندسی خاک و آب
گلمایی، محمد جواد کارشناس ارشد بازرگانی
گلین مقدم، دکتر خدیجه عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
گنجی، علی کارشناس طب سنتی
لطیفی، داوود نویسنده و فعال فرهنگی و اجتماعی
لطیفی، یاسر کارشناس ارشد منابع طبیعی
مازادی، فریبا کارشناس جامعه شناسی و فعال محیط زیست
مازندرانی، ایمان فعال اقتصادی
ماشین چیان، حسن فعال فرهنگی و اجتماعی
ماشین چیان، دکتر رمضانعلی پزشک و فعال فرهنگی و اجتماعی
ماشین چیان، زینب کارشناس مدیریت دولتی
ماشین چیان، فاطمه کارشناس مدیریت دولتی
ماشین چیان، محمود فعال فرهنگی و اجتماعی
مالجو، جواد فعال فرهنگی و اجتماعی
مالجو، دکتر رسول کارشناس مدیریت
ماهفروزی، دکتر علی کارشناس گردشگری
متولی، خدیجه بازنشسته فرهنگی
مجتهدیان، ایمان کارشناس ارشد مهندسی برق
مجتهدیان، دکتر میلاد پزشک و جراح
مجتهدیان، ویدا کارشناس ادبیات فارسی
محسنی، باقر فرهنگی
محسنی، دکتر بهروز عضو هیات علمی گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور گلستان
محسنیان، مهرانگیز بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی
محمد حسینی، مرتضی فرهنگی بازنشسته و فعال اجتماعی و فرهنگی
محمد نژاد کیاسری، دکتر شیرزاد متخصص منابع زبیعی و محیط زیست
محمد نژاد، علی فعال فرهنگی و اجتماعی
محمد نژاد، لطف الله فعال فرهنگی و اجتماعی
محمدی کیاسری، دکتر شیرزاد عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران
محمدی، ارسلان کارشناس ارشد زبان انگلیسی
محمدی، عباس کنشگر و پژوهشگر محیط زیست و کوهستان
محمدی، محمد حقوقدان و فعال اجتماعی و فرهنگی
محمدی، محمد رضا کارشناس امور مالی و فعال فرهنگی و اجتماعی
محمدی، محمد کارشناس شیمی و فرهنگی
محمدی، محمد کارشناس عمران آب
محمدیان، سیامک فعال فرهنگی و اجتماعی
محمدیان، علیرضا فعال اجتماعی و فرهنگی
مدانلو، جعفر کارشناس کشاورزی
مدانلو، محمد علی کارشناس شیمی و فرهنگی
مدهوشیان نژاد دکتر محمد متخصص و کارشناس هنرهای اسلامی
مرتضوی، اکبر فرهنگی بازنشسته
مرکزی، نصرت فرهنگی بازنشسته
مشکوری، حامد کارشناس ارشد منابع طبیعی
مشمولی، رضا شاعر آیینی و روزنامه نگار
مصطفی نژاد، علی نقی داور بین المللی فوتبال
مظلومی، امرالله سرهنگ بازنشسته
معتضدی، مهوش فرهنگی بازنشسته
معتق، دکتر مهدی استاد دانشگاه لایپنیتز هانوفر
معصومی فرح آبادی، بابک فعال اقتصادی و فرهنگی
مفتاحی، محمد خبرنگار پیش کسوت و فرهنگی بازنشسته
مفید نخعی، دکتر جمشید متخصص شیمی و فعال فرهنگی و اجتماعی
مقدم، مهراوه کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و فعال محیط زیست
ممتنع، محمد علی کارشناس ادبیات و بازنشسته فرهنگی
منافی، حسین فعال فرهنگی و اجتماعی
منانی، حسین فرهنگی بازنشسته
منتظری، ریدالله کارشناس ادبیات
منصورپور، فرنگیس فرهنگی
موحد، حسین علی کارشناس ارشد و پژوهشگر تاریخ
موسوی کرچایی، احمد کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
موسوی کرچایی، عباس کارشناس علوم اجتماعی
موسوی، الهه روزنامه نگار و کنشگر حوزه محیط زیست و منابع طبیعی
موسوی، دکتر رمضان عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و رییس انجمن گردشگری پایدار مازندران
مومنی، محمد حسین دبیر کانون ملی شاعران ایران استان مازندران
مهدوی، امیر ارسلان فعال فرهنگی و اجتماعی
مهدوی، جواد کارشناس ارشد ادبیات
مهدوی، دکتر لطف علی دکترای ریاضیات و فرهنگی
مهرانفر، دکتر پدرام دندانپزشک
میر حمزه ای، ابراهیم کارشناس ارشد زبان انگلیسی
میرزایی، دیبا فعال فرهنگی و اجتماعی
میرنژاد، دکتر حمیرا عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
میری، دکتر قدرت الله عضو هیات علمی گروه مرتع دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
میری، محمد وکیل پایه یک دادگستری
ناطق، مهدی فعال فرهنگی و اجتماعی
ناظری، ایرج فعال فرهنگی و اجتماعی
نبوی، دکتر حسین زیست شناس و فرهنگی
نبوی، فاطمه کارشناس ارشد روانشناسی
نجاتی، محمد کارشناس ارشد منابع طبیعی
نجاریان، دکتر سعید
نصیری، امیر حسین  فعال اجتماعی - فرهنگی
نظری، حسین مستند ساز و کنشگر محیط زیست
نظری، علی فرهنگی و کارشناس عمران
نعلبندانی، رقیه کارشناس و فعال رسانه ای مازندران
نقوی، علی فعال فرهنگی و اجتماعی
نوبخت، عاتکه کارشناس ادبیات عرب
نوذری، سرهنگ نادر قلی
نوذری، ناصر سرهنگ بازنشسته
نوری، دکتر مصطفی ایران شناس و پژوهشگر سازمان اسناد و کتابخانه ملی
نوریان، احمد کارشناس الهیات و فعال فرهنگی و اجتماعی
نیازی، یار علی سرهنگ بازنشسته
نیرومند، فاطمه کارشناس ارشد روان شناسی
نیکخواه، محمد کارشناس حقوق
وطن دوست، صابر متخصص محیط زیست و برگزیده یازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست
وطنی، دکتر لیلی متخصص جنگلداری
وظیفه دان، دکتر شهرام متخصص و کارشناس نفت و مدرس دانشگاه
وفایی، میثم دامپزشک
ولیان، امین عضو شورای مرکزی پویش نجات شاهوار
ولیان، دکتر امیر حسین دبیر ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شاهرود
هادی زاده، رسول بازنشسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
هادی نژاد، سودابه حقوق دان و مدرس دانشگاه
هادیان، دکتر محمد علی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران
هاشمی، میرولی کارشناس علوم اجتماعی و فرهنگی
یحیی زاده، علیرضا کارشناس تاریخ
یخکشی، دکتر علی استاد سیاست جنگل دانشگاه گوتینگن و بنیانگزار دانش محیط زیست در دانشگاه های ایران
یدالهی، رضا کارشناس ارشد فیزیک هسته ای و فرهنگی
یدالهی، عبد اللخ کارشناس ارشد ادبیات عرب
یزدانی پرایی، حسن کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک
یزدانی، حجت الله، فرهنگی
یعقوبی، ساسان فعال فرهنگی و اجتماعی
یعقوبی، محرم کارشناس حقوق قضایی
یعقوبیان، سعید کارشناس مخابرات و فعال فرهنگی و اجتماعی
یگانگی، طاهری کارشناس ارشد روان شناسی
یوسفی قاسم خیلی، احمد فرهنگی
یوسفی، ابراهیم کارشناس ارشد ریاضیات و فرهنگی
یوسفی، محمد رضا فرهنگی بازنشسته

 

انجمن انسان، هستی آرامش نورآباد/استان لرستان
انجمن آوندهای سبز دهلران
انجمن بام سبز دودانگه/استان مازندران
انجمن بانوان طبیعت دوست مسجد سلیمان/ استان خوزستان
انجمن تخصصی باغستان سنتی قزوین/استان قزوین
انجمن توسعه پایدار شهرستان آمل/مازندران
انجمن توسعه پایدار شهرستان بابل/استان مازندران
انجمن توسعه حیات شهر
انجمن توسعه فضای سبز پایدار/ استان مازندران
انجمن جنگل یاران کوهدشت/استان لرستان
انجمن جوانان وارث زمین محمود آباد/ استان مازندران
انجمن حامیان سبز کبیر کوه
انجمن حامیان طبیعت گتوند/ استان خوزستان
انجمن حفاظت از درختان بلوط
انجمن حمایت از محیط زیست دره شهر
انجمن حیات سبز
انجمن دوستداران حیات وحش
انجمن دوستداران دماوند کوه مازندران/استان مازندران
انجمن دوستداران زمین پاک کیاسر/استان مازندران
انجمن دوستداران طبیعت/استان ایلام
انجمن دوستداران کوهستان سبز
انجمن دوستداران محیط زیست زرین آباد/استان ایلام
انجمن دوستداران محیط زیست سیروان
انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان/ استان خوزستان
انجمن دیده بان زیست بوم/ استان بوشهر
انجمن دیده بان کوهستان
انجمن دیده بان محیط زیست بهشهر
انجمن زمین پاک/استان بوشهر
انجمن زمین سبز شهرستان آبدانان/استان ایلام
انجمن زندگی سبز
انجمن زیست محیطی دوستاداران طبیعت سعد آباد/ استان بوشهر
انجمن زیست محیطی سوگلی بندر دیر/استان بوشهر
انجمن زیست محیطی نگین زاگرس
انجمن سبزاندیشان ایوان
انجمن طبیعت پژوهان دماوند/ استان مازندران
انجمن طبیعت نیکان نکا/ استان مازندران
انجمن طنین سبز
انجمن علمی جنگلبانی ایران شعبه استان مازندران
انجمن فرهنگ سازان سبز اندیش دشتستان/استان بوشهر
انجمن فرهنگیان دوستداران محیط زیست
انجمن کنکاج دزفول/ استان خوزستان
انجمن کوهنوردان ایران
انجمن کوهنوردان قایمشهر/ استان مازندران
انجمن کوهنوردی ایران دفتر استان ایلام
انجمن گردشگری پایدار مازندران
انجمن گهواره سبز تمدن آبدانان/استان ایلام
انجمن محیط بانان افتخاری
انجمن محیط زیست زاگرس
انجمن موج سبز
انجمن مهربانرود رستم کلا - بهشهر/استان مازندران
انجمن مهرورزان زمین پاک/استان مازندران
انجمن نگاه سبز رامسر/استان مازندران
انجمن همیاران پارپیرار
انجمن همیاران سبز ایران/استان ایلام
انجمن همیاران طبیعت سبز نکا
انجمن همیشه بهار همیشه سبز/استان ایلام
انجمن یاوران زمین بابل/استان مازندران
انجمن یاوران سبز اندیش طبیعت/استان بوشهر
انجمن یاوران سبز اندیش طبیعت/استان بوشهر
انجمن یاوران محیط زیست زاگرس/استان ایلام
انجمن یاوران محیط زیست سیمره/استان ایلام
بنیاد مهرپایدار دفتر مازندران/استان مازندران
بنیاد هم اندیشی تبری
تشکل زیست محیطی حیات سبز گچساران
تنجمن کوه سبز
جامعه جنگلبانی ایران دفتر مازندران
جمعیت توانمند سازی قایمشهر/ استان مازندران
جمعیت حافظان زمین هیرکانی/استان گلستان
جمعیت حامیان توسعه پایدار بابلسر/استان مازندران
جمعیت حامیان شهر سالم مازرون بابل
جمعیت دیده بان طبیعت/استان سمنان
جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست - بانو مه لفا کاشفی
جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست تنکابن/استان مازندران
جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست قایمشهر/استان مازندران
جمعیت مبارزه با آلودگی محیط زیست
جمعیت یاوران سبز
حامیسان محیط زیست شیروان
دفتر مطالعات و پژوهش تاریخ و فرهنگ مازندران
دوستداران طبیعت (ناجی بلوط زاگرس)
دوستداران محیط زیست ایلام(هوای تازه)
سازمان مردم نهاد موسیقی دماوند شهرستان آمل/استان مازندران
سازمان مردم نهاد یاوران محیط زیست سیمره/ استان ایلام
شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان گلستان
شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران
کانون آوای زمین
کانون سبز تمیشه شهرستان کردکوی/ استان گلستان
کانون سلامت سبز ایران
گروه رایحه سبز چوبر
گروه فرهنگی مازیارون
مجموعه باغ های هیرکانی/استان مازندران
مرکز ترویج حقوق شهروندی/استان اصفهان
موسسه احیاگران زیست محیطی کشاورزی مازندران/استان مازندران
موسسه توسعه پایدار جامعه سالم کاسپین/ استان مازندران
موسسه توسعه پایدار سنستا
موسسه دیار یبز آمل/استان مازندران
موسسه زیست محیطی سبزاندیشان ولایت سربیشه
موسسه مردم نهاد توسعه فضای سبز پایدار شمال شهرستان ساری
موسسه مهر مادر رامسر/استان مازندران
نهضت سبز زاگرس/ استان کهگیلویه و بویراحمد
همیاران نهضت سبز آبادانان
«انجمن دیدبان زیستبوم سمنان»
دکتر کیومرث محمدی ،عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان
دکتر علی رمضانی پاجی، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ مازندران

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها