درخواست راهاندازی فوری دانشکده علوم پزشکی غرب مازندران در رامسر
بیش از ۲ سال است که از دستور تأسیس و راهاندازی دانشکده علوم پزشکی غرب مازندران در رامسر گذشته و علیرغم واجد شرایط بودن این شهرستان و تغییر ۲ استاندار اما این مطالبه عمومی مردم همچنان بر زمین مانده است.
موضوع ایجاد دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی غرب مازندران در رامسر پس از اتمام همهگیری کووید-۱۹ و از اوایل سال ۱۴۰۱، خبر خوشی بود که از سوی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام شد.
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حاشیه برگزاری کنگره پزشکان مغز و اعصاب کشور در رامسر، خبر راهاندازی دانشکده علوم پزشکی غرب استان به مرکزیت رامسر را اعلام کرد.
دکتر فرهاد غلامی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه خواست مردم منطقه برای خدمات رسانی بهتر و مطلوبتر بهداشتی و درمانی و آموزشی ایجاد دانشکده مستقل پزشکی بود گفت: این مهم در شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و موافقت وزیر محترم مصوب شد.
به گفته غلامی: پردیس بین الملل رامسر به دانشکده مستقل علوم پزشکی غرب مازندران به مرکزیت رامسر تبدیل خواهد شد که شهرستانهای رامسر و تنکابن و عباس آباد و چالوس و نوشهر، از جهت بهداشتی و درمانی در زیر مجموعه این دانشکده فعالیت خواهند کرد.
با وجود اینکه رامسر طبق گفته رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی باید محل تاسیس دانشکده باشد و نیز با توجه به اینکه رامسر در بسیاری از شاخصها بهترین نقطه برای تاسیس دانشکده در غرب مازندران است اما تاکنون تاسیس دانشکده تا کنون به تعویق افتاد.
این درحالیست طی همین زمان و در دولت سیزدهم علیرغم تغییر ۲ استاندار اما همچنان این مطالبه عمومی بر زمین مانده است و حال با روی کار آمدن دولت چهاردهم و معارفه استاندار جدید، ستاد حامیان دانشکده علوم پزشکی و بهداشتی درمانی غرب استان مازندران (مرکزیت رامسر) در نامهای خطاب به مهدی یونسی رستمی، استاندار جدید مازندران، ضمن بیان مهمترین دغدغههای مردم در حوزه سلامت، خواستار راهاندازی هرچه سریعتر دانشکده علوم پزشکی غرب استان با مرکزیت رامسر شدند.
به گزارش ایسنا، در این نامه با بیان ادله و شواهد مستدل و لزوم تاسیس فوری این دانشکده آمده است:
حضور استاندار گرانمایه جناب آقای دکتر یونسی، با عرض شادباش بمناسبت انتصاب حضرتعالی، ما شهروندان رامسری از اینکه یک شخصیت علمی آنهم در عرصه پزشکی سکان استانداری مازندران را در دست گرفته بسیار مسرور و خشنودیم. خوشنودی ما از آن است که حضرتعالی را شخصیتی باتجربه، قانونمدار،حق طلب و قاطع معرفی کردهاند.
با عنایت به سوابق گذشته حضرتعالی، امید به اجرای عدالت و قانونگرایی بیش از پیش در دلها زنده شده و آرزومندیم مطالبهگری بیش از ۲ سال اخیر مردم غرب استان در مدار قانون به ثمر نشسته و شاهد راهاندازی دانشکده علوم پزشکی غرب استان با مرکزیت رامسر باشیم.
مطمئن هستیم که در خصوص این دانشکده اطلاعات زیادی نزدتان هست اما فرصت را غنیمت شمرده و چند نکته را به استحضار حضرتعالی میرسانیم.
متاسفانه در چند سال اخیر نماینده عالی دولت در شهرستان رامسر با حمایت برخی، نه تنها پاسخگوی مطالبهگران نبوده بلکه با برخوردهای سلبی و معرفی دلسوزان منتقد به محاکم قضایی، سعی در خاموش کردن فریاد عدالتخواهی داشته که اگر نبود درایت قضات محترم، امروز شاهد در حبس بودن فرمانداران و مسئولین اسبق و اعضای اصلی ستاد حامیان بودیم.
اینک چند نکته را با حضرتعالی در میان میگذاریم؛
نکته اول؛ در ادامه حمایتهای بی شائبه خیرین این شهرستان در توسعه آموزش پزشکی و پیگیریها و مکاتبات ۱۰ ساله اخیر مدیران شهرستانی و استانی و تصویب دانشکده علوم پزشکی رامسر توسط دکتر سیّد حسن قاضیزادهٔ هاشمی، وزیر اسبق بهداشت و درمان و مسکوت ماندن آن به جهت کرونا سرانجام به استناد نامه ۴۲۸ (پانزده اردیبهشت ۱۴۰۱) دانشگاه علوم پزشکی مازندران مبنی بر تصویب دانشکده علوم پزشکی غرب استان به مرکزیت رامسر در شورای گسترش وزارت بهداشت، دستور این نامه تا به حال اجرایی نشد.
نکته دوم؛ با توجه به مصاحبه دکتر محمدعلی محسنی بندپی، نماینده سابق چالوس و نوشهر و عضو سابق کمیسیون بهداشت مجلس در خرداد ۱۴۰۱، مبنی بر تایید دانشکده علوم پزشکی غرب استان به مرکزیت رامسر، راهاندازی دانشکده تاکنون به تاخیر افتاده است.
نکته سوم؛ مردم رامسر می پرسند چه اتفاقی و چه مداخلهای صورت گرفت که مرکزیت رامسر بعد از ۴ شهریور ۱۴۰۱ به تنکابن تغییر یافت. (مصوبه۲۸۷)
نکته چهارم؛ چون این مصوبه (۲۸۷) غیرقانونی بود، با اعتراض مردم و شرکت در کارزار الکترونیکی دهها هزار نفری و ورود دستگاههای نظارتی(بازرسی نهادریاست جمهوری) تنها ۳ ماه دوام آورد و در آذر ۱۴۰۱ مرکزیت تنکابن لغو شد. (استناد مصوبه ۲۸۸ شورای گسترش وزارت بهداشت)
نکته پنجم؛ متاسفانه وزارت بهداشت با توجه به لغو مصوبه ۲۸۷ و صدور مصوبه ۲۸۸، در برخی از مکاتبات اداری خود، همچنان از مصوبه ۲۸۷ استفاده میکند. صدور ابلاغ سازمانی بعد یکسال از مصوبه ۲۸۸(مسئول راه اندازی) و استناد نمودن به مصوبه ۲۸۷، توجیهی ندارد. آیا این یک اشتباه اداری است یا پشت ماجرا تخلفی صورت گرفته است؟
نکته ششم؛ با لغو مرکزیت تنکابن به استناد مصوبه ۲۸۸ و با وجود اعتراضات متعدد مردم اما هنوز نسبت به جمع آوری تابلوهای غیرقانونی نصب شده در سطح شهر تنکابن در ۳ سال اخیر توسط شهرداری و فرمانداری اقدامی صورت نگرفته است، آیا پشت ماجرا کسی است؟
نکته هفتم؛ با توجه به پشتیبانی امام جمعه محترم رامسر از فریاد دادخواهی مردم و فصل الخطاب قرار دادن قانون، متاسفانه مسئولین محترم در این ۲ سال به اجرای قانون تمکین نکردهاند .
نکته هشتم؛ ۲ سال است که راه اندازی دانشکده را با عَلَم کردن واژه جمعیت به تاخیر انداختند، در حالی که طی همین زمان در شهر فردوس، دولت سیزدهم با نصف جمعیت رامسر، دانشکده پزشکی تاسیس نمود.
نکته نهم؛ همه ۵۲ دانشگاه و دانشکدههای علوم پزشکی مستقل کل کشور، ۲ شاخص مشترک دارند: ۱. سابقه آموزشی و ۲. زیرساخت؛ یقینا تاسیس دانشکده در غرب مازندران از این امر مستثنی نیست. با عنایت به اینکه رامسر تنها شهر غرب استان است که دارای سابقه آموزشی از سال ۱۳۴۳ با آموزشکده بهیاری، سال ۶۴ دانشکده پرستاری،سال ۸۷ دانشگاه پزشکی پردیس و با دهها میلیارد تومان سرمایه آموزش پزشکی دولتی و کمک خیرین باعث شد که هم اکنون زیرساختی ۱۳ هزار مترمربعی ساخته شود. چرا این امر مهم در رامسر اجرایی نشد؟
نکته دهم؛ با توجه به مصوبه ۲۸۸ و لغو مرکزیت تنکابن، متاسفانه مجلس و دولت در بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، بودجه را به نام تنکابن اختصاص دادند. مردم رامسر این سوال را مطرح میکنند که آیا این یک اشتباه اداری بوده یا کار خلاف قانون صورت گرفته است؟
نکته یازدهم؛ پاسخ وزیر بهداشت به نماینده قائمشهر برای تاسیس دانشکده در آن شهر میتواند فصلالخطاب قانونی باشد. ایشان نداشتن سابقه و نبود زیرساخت و سابقه آموزشی را علت عدم موافقت اعلام کردند. در حالی که تنها شهر دارای سابقه آموزشی و زیرساخت در غرب استان رامسر است اما همچنان راهاندازی دانشکده در رامسر در هالهای از ابهام قرار دارد.
نکته دوازدهم؛ زمان تبدیل موافقت اصولی به قطعی با توجه به قانون شورای انقلاب فرهنگی، حداکثر یکسال بوده در حالی که دانشکده غرب با توجه به گذشت زمان ۲ سال، هنوز بلاتکلیف است.
نکته سیزدهم؛ با توجه به گفتوگوی تلفنی وزیر و اعلام تعیین تکلیف دانشکده توسط استاندار اسبق، متاسفانه ۲ استاندار قبلی نخواستند به قانون استناد کرده و حق را به صاحب حق واگذار کنند.
نکته چهاردهم؛ متاسفانه، دانشکده پرستاری رامسر با قدمت ۴۰ سال جزء نادرترین دانشکدهها در کشور است که هنوز، انتزاع و ارتقا به دانشکده علوم پزشکی نیافته است.
نکته پانزدهم؛ مسئولین ذیربط کشوری (استاندار اسبق، دکتر فرهاد غلامی رئیس سابق دانشگاه مازندران) در ملاقاتهای حضوری مرکزیت دانشکده را با توجه به قانون و قدمت آموزش پزشکی و هزاران میلیارد سرمایه موجود در حوزه آموزش پزشکی در رامسر حق مسلم رامسر میدانند اما در مقام عمل این اتفاق نمیافتد.
در پایان نامه نیز آمده است که شهروندان رامسری ضمن آرزوی توفیق روز افزون برای استاندار محترم و تیم همراه، درخواست دارند که حضرتعالی، صرفا بر مبنای قانون به موضوع رسیدگی فرموده و دغدغههای چند ساله مردم شهرستان را به پایان برسانید.
به گزارش ایسنا، تاسیس دانشکده علوم پزشکی که مرتبه آن بالاتر از دانشکده پزشکی است، علاوه بر ایجاد ظرفیت برای تاسیس چندین دانشکده از جمله پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و غیره، موجب ارتقا و توسعه دانشکده پردیس پزشکی کنونی در شهرستان رامسر، طراحی و استقرار تشکیلات و هیأت علمی متخصص و گسترش امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی در غربیترین نقطه استان میشود.