آخرین اخبار :
کد خبر : 47673 چهارشنبه 31 مرداد 1403 اجتماعی

«سنگچین» نقطه کور غریق در دریای خزر

رییس هیات نجات غریق مازندران به بروز حوادث متعدد غرق شدگی و فوت در نقاطی از سواحل دریا که "سنگچین " مستقر است و گفت: متاسفانه بخش عمده ای از فوت افراد در این مناطق رخ می دهد که به برنامه ریزی و مدیریت لازم برای استقرار نیروها نیاز است.

نقی کریمیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سنگچین یا همان موج شکن هایی که در سواحل دری خزر وجود دارد از جمله نقاط مورد توجه مسافران و افراد بومی برای شنا کردن به شمار می رود در حالیکه از جمله مناطق پرخطر نیز به شمار می روند.

وی ادامه داد: همه ساله بخش قابل توجهی از غریق و فوت شناگران در سنگچین ها رخ می دهد و افرادی در این نقاط جان خود را از دست می دهند.

رییس هیات نجات غریق مازندران اضافه کرد:امسال از ۱۲ فوتی براثر غرق شدن در دریای خزر چهار نفر در نقاطی که سنگچین قرار داشت جان خود را از دست دادند.

وی به حوادث تاسف بار از غرق شدن افراد در سنگچین ها اشاره و تصریح کرد: از جمله این اتفاقات ناگوار غرق شدن سه کودک در سنگچین های سواحل دریا در شهرستان جویبار بود که با توجه به نبود نیروهای امدادی فرصت نجات جان آنها وجود نداشت.

«سنگچین» نقطه کور غریق در دریای خزر

کریمیان بیشترین نقاط استقرار سنگچین ها در سواحل دریای خزر را مربوط به شهرستان های جویبار، بابلسر، فریدونکنار، نور، نوشهر، چالوس، رامسرو تنکابن اعلام کرد و گفت: هر ازگاهی نیز موارد غریق و فوت افراد در همین نقاط گزارش می شود.

وی توضیح داد: متاسفانه هنوز برای مدیریت و استقرار نیروهای ناجی و یا انتظام برای جلوگیری از شنای افراد در سنگچین ها مشخص نشده است و به نوعی این بخش از سواحل دریا متولی ندارد بهمین دلیل افراد برای شنا کردن به این نقاط کور و خارج از دسترس مجریان طرح دریا می روند و دچار سانحه می شوند.

رییس هیات نجات غریق مازندران اظهار داشت: در حالیکه قانون گذار در قانون مناطق سنگچین را دیده و برای آن چارت تعریف شده است اما بدلیل نبود و مشخص نشدن متولی و مدیریت همه ساله شاهد فوت افراد در این نقاط هستیم.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا با ۱۵ طرح سالمسازی، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می‌شوند.

۴۷۳ کیلومتر طول نوار ساحلی دریای خزر در مازندران است.

امسال و در آغاز طرح دریا ۷۵۰ نقطه سواحل دریا مشخص و به عنوان طرح دریا مشخص شد که نیروهای امدادی و ناجیان غریق در آنها مستقر هستند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها