آخرین اخبار :
کد خبر : 47640 جمعه 19 مرداد 1403 فرهنگ

برپایی جشنواره هلی ترشی در مازندران

سومین جشنواره هلی ترشی، ترشی آلوچه‌وحشی در روستای بالاده بخش چهاردانگه شهرستان ساری برگزار شد.

به گزارش خبرمازندران سومین جشنواره هلی‌ترشی (پختن رب آلوچه جنگلی) مازندران در روستای بالاده در روز هجدهم مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد. این جشنواره که با چیدن آلوچه‌های رسیده از جنگل‌های هیرکانی آغاز شده بود، بعد از پختن و فرآوری بصورت رب در جشنواره عرضه شد.

آقای عین اله آزموده دبیرسومین جشنواره هلی ترشی درباره جزئیات این مراسم گفت: اجرای جشنواره‌ هلی‌ترشی در روستایی دور افتاده در ارتفاعات ساری، بهانه‌ای است برای دور هم بودن و شادی و نشاط مردم روستا. این جشنواره با همکاری نهادهای مردمی روستا یعنی انجمن فرهنگی سادوا، شورای اسلامی، پایگاه بسیج و دهیاری اجرا شد و تمام هزینه‌های تدارکاتی و اجرایی و پذیرایی و اجاره وسایل مورد نیاز جشنواره از سوی مردم فرهنگ‌دوست بالاده و مازندران تامین شد و هم‌چنین تمام بخش‌های برنامه از جمله موسیقی محلی، شعرخوانی و ... توسط مردم بومی اجرا شد.

از طرف نهادهای فرهنگی و دولتی استان اگرچه حمایت‌های معنوی انجام گرفت اما در بخش مالی نتوانستیم از کمک‌هایشان بهره‌مند شویم. 

از ویژگی‌های چنین جشنواره‌های مردمی در روستا می‌توان به ایجاد انگیزه و حس تعاون و همگرایی و توجه دادن مردم نسبت به امور فرهنگی روستا اشاره کرد که زمینه‌ساز توسعه اجتماعی و اقتصادی خواهد شد.

بالاده در کنار پارک ملی کیاسر (شاهدژ) و جنگل هیرکانی در شهرستان ساری واقع است و میوه‌های جنگلی مانند هلی (آلوچه)، کاندس (ازگیل جنگلی)، ولیک، تِلکا (گلابی ریز جنگلی) و ... به فراوانی در این منطقه وجود دارد و مردم از آنها استفاده می‌کنند و به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند.

تصاویر از خبرگزاری میراث آریا و اقای غفار خاسب

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها