آخرین اخبار :
کد خبر : 46392 پنج شنبه 30 فروردين 1403 کشاورزی

آغاز نخستین نشاء مکانیزه کشور درآمل

فصل برنج‌کاری در کشور با کاشت نخستین بوته‌های سبز رنگ شالی در شالیزهای روستای «فیروزکلا» از توابع بخش دشت سر شهرستان آمل آغاز شد.

نخستین نشاء مکانیزه برنج درسطح حدود دو نیم هکتار از شالیزارهای روستای فیروزکلا آمل و از نوع طارم محلی پنجشنبه ۳۰ فروردین در آیین رسمی و با حضور استاندار مازندران و مدیران استانی وشهرستانی انجام شد.

حسینی پور استاندار مازندران دراین مراسم بر توسعه مکانیزه شدن فرایند کاشت و برداشت برنج با هدف کاهش هزینه‌های تمام شده برای شالیکاران تاکید کرد و گفت، سخت‌ترین حوزه کشاورزی استان در حوزه برنج کاری بوده و از سوی دیگر این حوزه بیشترین مشکلات را نیز دارا است.

سیدمحمود حسینی پورافزود: در دوسال گذشته اقداماتی برای رفع مشکلات شالی کاران با پیگیری‌هایی که صورت گرفته انجام شده است، اما هنوز فاصله زیادی در ارتقای بهره‌وری برنج داریم و باید به سمتی برویم که تولید برنج را مکانیزه کنیم.

وی، با بیان اینکه مصرف آب را در فرایند تولید برنج و اینکه باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان‌ها در مدیریت آن برنامه ریزی و صرفه جویی کرد، ادامه داد: افزایش کمیت و ارتقای کیفیت محصول برنج نیز مساله بسیار مهمی محسوب می‌شود تا با کشورهای فعال در این حوزه و در عرصه بین‌المللی رقابت داشته باشیم.

استاندار مازندران اضافه کرد: در راستای رونق بخشی به بازار برنج و خارج شدن از رکود این محصول، در اواخر سال گذشته با دست رئیس جمهور و اختصاص بودجه‌ای که برای خرید برنج مازندران اختصاص پیدا کرد، برنج‌های دپو شدن در انبارهای استان خریداری شد.

حسینی‌پور با بیان اینکه برنجکاران باید از فروش محصول در بازار با قیمت مناسب رضایت و اطمینان داشته باشند گفت: سال گذشته به همین منظور رئیس سازمان بورس به استان سفر کرده بود و یک سری مطالعات در بورس در حال انجام است.

حسینی پور، یادآورشد، برنج ثروت کشاورزان مازندران است و باید ارزش این محصول دیده شود و کشاورزان با این ثروت برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند.

در سال زارعی جدید در حدود ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران برنج کشت خواهد شد.

براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران با توجه به شرایط مناسب آب وهوایی و افزایش سطح زیرکشت برنج پرمحصول، پیش‌بینی می‌شود، سال زراعی پیش‌رو برای شالیکاران این استان با افزایش حدود ۱۰ درصدی تولید برنج به حدود یک میلیون تن برسد.

مازندران حدود ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها