آخرین اخبار :
کد خبر : 46387 سه شنبه 28 فروردين 1403 صنعت
مدیران‌عامل نیروگاه‌های شمال

: برای گذر از پیک مصرف سال جدید ‌آماده‌ایم

مدیران‌ عامل نیروگاه‌های شمال(استان‌های مازندران و گلستان) آمادگی خود را برای گذر از پیک مصرف سال جدید اعلام کردند.

نخستین جلسه هماهنگی مدیران‌عامل نیروگاه‌های استان مازندران و گلستان جهت آمادگی گذر موفق از پیک تابستان سال جدید، سه‌شنبه ۲۸ فروردین در سالن کنفرانس شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی مازندران با حضور مدیران نیروگاه‌های برق شمال برگزار شد.

تمام تجهیزات نیروگاه نکا باید تعویض شود

نورالله ادبی فیروزجایی با بیان این که نیروگاه شهید سلیمی نیاز به بازسازی جدی دارد، درباره آماده‌سازی نیروگاه برای پیک تابستان گفت: برنامه‌ریزی و آماده‌سازی برای پیک سال جدید از پیک سال گذشته آغاز شد که ازجمله آنها می‌توان به تعویض لوله‌های بویلر و خرید برخی تجهیزات اشاره کرد.

وی افزود: باتوجه به کمبود زمان، بهره‌برداری از لوله‌های جدید در ۶ ماهه دوم انجام خواهد شد.

ادبی با تاکید بر لزوم تعویض تمام تجهیزات نیروگاه نکا اظهار کرد: برای آماده‌سازی بویلر ۱۴ برنامه داشتیم. از مجموع واحدهای بخار دو واحد تعمیر و آماده شده و تعمیرات اساسی در نیمه راه است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تلاش ما تحویل و اتمام پروژه‌ها تا پایان اردیبهشت است.

وی خرید لوازم یدکی را از دیگر برنامه‌های مهم نیروگاه نکا اعلام کرد و افزود: جلسات و هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام‌شده و باتوجه به هزینه‌های گزاف تامین لوازم یدکی، بخشی از تجهیزات خریداری شده و در حال رسیدن به کارگاه برای ۴ واحد است. لوازم یدکی یک واحد باقی نیز تا اردیبهشت به دست‌مان خواهد رسید.

ادبی فیروزجائی نیاز نیروگاه به آب دریا و آب خام برای بهره‌برداری را دو مساله مهم و اساسی نیروگاه اعلام کرد و گفت: در زمینه آب خام اتفاق‌های خوبی با پیگیری شرکت مادرتخصصی رخ داده و اندک کارهای باقی تا اردیبهشت پایان و تامین آب خام به‌عنوان مهم‌ترین چالش ما در پیک سال جاری، برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش آب دریا چالش جدی داریم و باید برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌ و بلندمدت در این حوزه انجام شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا لایروبی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کوتاه‌مدت خواند و افزود: لایروبی در حال انجام و پیشرفت است و امیدواریم تا شروع پیک تابستان نگرانی ما را در حوزه تامین آب دریا برطرف کند. سال گذشته ۶ پمپ از مجموع ۸ پمپ کارایی داشتند و ۲ پمپ محدود بودند که با برنامه‌ریزی در شرف خروج از این محدودیت هستیم.

ادبی فیروزجائی ادامه داد: حتی اگر ۱ واحد محدود باشد پیشرفت بسیار بزرگی است. البته برطرف کردن این محدودیت قابل پیش‌بینی نیست چراکه تحقق این امر در گرو سطح آب دریا است.

این مسئول با بیان این که شواهد نشانگر خروج از محدودیت است، تصریح کرد: برای داخل حوضچه نگرانی نداریم و نگرانی ما خارج حوضچه است. در دو سال گذشته با ۲۵ سانتی‌متر افت سطح دریا مواجه بودیم و لایروبی با افت سطح باید پوشش داده شود.

ادبی فیروزجائی اظهار داشت: چنانچه امسال افت سطح نداشته باشیم نیروگاه نکا از محدودیت خارج خواهد شد، اما بررسی‌ها خلاف آن را نشان می‌دهد. تحقق این امر بسیار دشوار است و در این راستا،  مطالعات لازم انجام شده است.

وی فرسودگی تجهیزات و رطوبت را دو مشکل مهم نیرگاه شهید سلیمی عنوان کرد و گفت: رطوبت شرایط ویژه‌ای برای نیروگاه نکا در قیاس با سایر نیروگاه‌ها ایجاد کرده و سبب فرسایش تجهیزات ما در گذر زمان می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه تولید برق پروسه‌ای سخت است و باتوجه به مهاجرپذیری و گردشگرپذیری استان و آگاهی به شرایط کنونی، برق ارزان توزیع می‌شود، تصریح کرد: تولید برق ایران نزدیک به چین است و این نابرابری در قیاس جمعیت دو کشور، لزوم بازدارندگی را به‌ویژه باتوجه به افزایش مصرف به امری جدی بدل ساخته‌است.

وی با ابراز تاسف از اینکه انرژی در ایران کالایی ارزشمند شناخته نمی‌شود، گفت: حتی اگر شبانه‌روز نیروگاه ساخته شود نمی‌توانیم شدت مصرف را کاهش دهیم.

ادبی فیروزجائی مدیریت این مساله را منوط به فرهنگ‌سازی دانست و افزود: تامین برق نیروگاه‌ها در سخت‌ترین شرایط انجام می‌شود. ۳۰ درصد مصرف ما مربوط به سرمایش است و باید به سمت مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف حرکت کنیم. امروز غیر از ۸۵ میلیون همراهی هیچ راهی نداریم.

اجرای ۱۴ برنامه تعمیرات برای مدیریت پیک مصرف امسال

مدیرعامل نیروگاه برق دولتی شهید سلیمی در این نشست با بیان اینکه مازندران، تهران و خوزستان سه استان ویژه در تولید و مصرف برق کشور به شمار می‌آیند، اظهار کرد: ۱۴ برنامه تعمیراتی انجام شد و در بخش آب اقدامات به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.

محمدرضا عابدی افزود: پیک مصرف استان در ۲۱ مرداد پارسال ۵۴۰۰ مگاوات بود که عدد مصرفی امسال به ۵ هزار و ۷۰۰ ارتقاء خواهد یافت. تلاش ما این است که با رفع محدودیت نیروگاه و فرهنگ‌سازی جامعه این مشکلات برطرف شود.

 وی نصب کنتورهای هوشمند، حرکت به سوی انرژی‌های نو را در کنار رشد فرهنگ مصرف از راه‌های مدیریت بحران در این حوزه عنوان کرد و گفت: سال گذشته نزدیک به ۱۵۰۰ مگاوات افزایش تبادل با استان‌های هم‌جوار و واردات برق داشتیم.

تعمیرات دوره‌ای ۴ و ۸ هزار و اورهال(بازسازی) برای مدیریت پیک سال جاری از سال گذشته انجام شد

«حجازی» بهره‌بردار نیروگاه علی‌آباد گلستان در این نشست با اشاره به برخورداری این نیروگاه از ۶ واحد گازی ورژن ۵ با ظرفیت ۱۰۱۳ مگاوات، اظهار کرد: نیروگاه علی‌آباد توسط متخصصان داخلی و شرکت مپنا احداث شد.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۰۰ نفر پرسنل در نیروگاه علی‌آباد مشغول به کار هستند گفت: در جهت آمادگی کامل برای پیک امسال، تعمیرات دوره‌ای ۴ و ۸ هزار و تعمیرات اورهال در سال گذشته انجام شد تا بیشترین آمادگی را برای ۱۴۰۳ داشته باشیم.

حجازی از اتمام ۲ اورهال(بازسازی) در سال گذشته خبر داد و افزود: دو واحد نیروگاه ما ارتقاء یافته و افزایش راندمان آن صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد نیروگاه‌ها به تجهیزات فنی و الکترونیکی وابسته است و بازدید به موقع، تعمیر و تعویض به‌هنگام به خروج از مصرف غیربهینه و تامین برق در پیک مصرف کمک می‌کند.

این مسئول با تاکید بر لزوم بهبود تجهیزات نیروگاه‌ها اظهار کرد: نگهداری وضع موجود به دانش بالایی نیاز دارد و در همین راستا، دو پروژه مهم افزایش ۲۰ مگاواتی و کلنگ احداث بلوک بخار در سفر ریاست‌جمهوری با هدف افزایش راندمان، انجام شد. احداث ۴ واحد مقیاس‌کوچک و احداث ۳ کیلومتری خط گازوئیل از دیگر اقدامات ما بود.

نقدینگی و ترنسفر پول به بانک‌های خارجی دو مشکل اصلی این نیروگاه نوشهر

«بهمنی» مدیرعامل نیروگاه کاسپین نوشهر مازندران در این نشست گفت: واحد ما نو است و مشکلات تعمیرات و پروژه در دست توسعه نداریم.

وی نقدینگی و ترنسفر پول(انتقال پول) به بانک‌های خارجی به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران را دو مشکل اصلی این نیروگاه اعلام کرد و افزود: کل سال گذشته در مدار بودیم. بیشتر نیروگاه‌های ایران به دلیل بحث انرژی سودده نیستند، ما با مشکل زیرساخت‌ها مواجه هستیم که دامنه‌ای از آموزش تا زیرساخت‌های فنی را در بردارد.

بهمنی با تاکید بر این که آموزش باید از پدر و مادرها و مدارس ابتدایی آغاز شود، گفت: مصرف بهینه و آگاهی نسبت به تولید و توزیع انرژی با آموزش و نه الزاما بازدارندگی و تنبیه قابل‌مدیریت است.

همدانی مدیر نیروگاه نوشهر نیز با اشاره به ۲ واحد ۲۵ مگاواتی این نیروگاه اظهار کرد: تعمیرات در نیروگاه‌ها طیف گسترده‌ای دارد که تعمیرات پیشگیرانه یکی از مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید. تعمیرات پیشگیرانه نیروگاه نوشهر با هدف ورود به مدار انجام شده‌است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها