آخرین اخبار :
کد خبر : 46017 پنج شنبه 14 دي 1402 سیاست

سه هزار و ۲۰۹ شعبه اخذ رای برای برگزاری انتخابات در مازندران تعیین شد

رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت: سه هزار و ۲۰۹ شعبه اخذ رای در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در این استان تعیین شد.

قاسم عزیزاده گرجی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد شعب اخذ رای در سامانه تبلیغات ثبت شده است که از این تعداد ۴۵ درصد در نقاط شهری و ۵۵ درصد در نقاط روستایی مستقر خواهد شد.

وی ادامه داد: اقدامات برای کنترل دستگاه های احراز هویت در شعب اخذ رای مازندران در حال انجام است و تاکنون در بیش از ۹۰ درصد شعب این دستگاه ها نصب شده است.

رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت که در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی یک هزار و ۴۵۲ نفر پیش ثبت نام انجام دادند و از این تعداد نیز ۷۴۸ نفر ثبت نام نهایی کردند.

وی گفت: نتیجه نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی بعداز ۵۰ روز توسط هیات های اجرایی شهرستان ها امروز به پایان رسید و براساس بند الف ماده ۶۳ قانون جدید انتخابات بعد از تایید هیات نظارت کشوری صلاحیت داوطلبان از جهت تایید یا عدم تایید یا عدم احراز به فرمانداری های حوزه های انتخابیه۹ گانه مازندران ارسال می شود.

عزیزاده گرجی افزود: نتیجه این بررسی ها طی روزهای ۱۵ و ۱۶ دی ماه به صورت پیامکی به تلفن های همراه داوطلبان ارسال می شود و فرصت سه روزه برای ثبت اعتراض به نتایج اعتراض مشخص شده است.

وی در خصوص ثبت اعتراض نیز توضیح داد:افراد با مراجعه به فرمانداری حوزه های انتخابیه ۹ گانه می توانند این کار انجام البته مستندات لازم برای عدم تایید و عدم احراز نیز به آنها ارائه می شود.

به گفته عزیزاده گرجی شورای نگهبان نیز در مدت ۳۰ روز می بایست نتایج اعتراض های این مرحله را اعلام کند.

وی در خصوص انصراف داوطلبان مجلس شورای اسلامی در مازندران نیز گفت که تاکنون بیش از ۳۰ نفر از شرکت در انتخابات به عنوان داوطلب انصراف دادند.

به گزارش ایرنا از ستاد انتخابات مازندران، ‌۷۴۸ نفر در مازندران برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام نهایی انجام دادند که در مقایسه با آمار ثبت‌نام مجلس یازدهم افزایش ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد.

۷۶ درصد از ۷۴۸ متقاضی حضور در رقابت برای نمایندگی مردم مازندران در مجلس دوازدهم، دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و نام‌نویسی بانوان مازندرانی برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با افزایش ۱۳۲ درصدی نسبت به دوره گذشته ۵۸ نفر بود.

حوزه انتخابیه قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ از نظر تعداد افراد ثبت‌نام شده برای حضور در انتخابات پیشتاز بود. به گونه‌ای که ۱۴۲ نفر در این حوزه انتخابیه ثبت‌نام کردند که بیشترین تعداد متقاضی در بین حوزه‌های انتخابیه ۹ گانه مازندران است. کمترین تعداد نیز با ۵۳ نفر در حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت ثبت شد.

مازندران ۹ حوزه انتخابیه شامل "ساری و میاندورود"، "قائمشهر، ‌سوادکوه، سوادکوه شمالی، ‌سیمرغ و جویبار"، "نکا، گلوگاه و بهشهر"، "تنکابن، ‌رامسر و عباس‌آباد"، "نور و محمودآباد"، "نوشهر، چالوس و کلاردشت"، "بابل"، "آمل" و "بابلسر و فریدونکنار" دارد که از این ۹ حوزه در مجموع ۱۲ نماینده راهی بهارستان می‌شوند.

طبق برنامه زمان‌بندی ستاد انتخابات کشور، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود. استان مازندران بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت دارد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها