آخرین اخبار :
کد خبر : 46016 پنج شنبه 14 دي 1402 اجتماعی

ردگیری بیماری فشار و قند خون در حدود ۶۰ هزار مازندرانی

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به دستاوردها خوب در زمینه شناسایی مبتلایان فشار و قند خون با اجرای طرح ملی غربالگری این بیماری ها در استان، گفت:‌از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۵۸ هزار و ۲۱۲ نفر مشکوک به این بیماری ها شناسایی شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، ‌رضا صفری عربی روز پنجشنبه اعلام کرد:‌ "پویش ملی سلامت" برای غربالگری فشار خون و دیابت از ۲۰ آبان ماه آغاز شد و تا ۱۲ دی ماه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مازندرانی بالای ۱۸ سال در این طرح شرکت کردند.

وی ادامه داد: از جمعیت ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار نفری ۱۸ سال و بالاتر زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمامی مازندران در حال حاضر ۶۹ و ۳ دهم درصد جمعیت هدف در این طرح شرکت کردند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: در غربالگری های انجام شده در این افراد تاکنون ۲۸ هزار و ۶۷۰ نفر معادل ۱.۹ درصد مشکوک به فشارخون بالا و ۲۹ هزار و ۵۴۲ نفر معادل ۲درصد کل افراد غربالگری شده مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

وی در تشریح وضعیت فعلی ابتلای مازندرانی ها به فشار خون و دیابت توضیح داد:‌ در سطح استان ۲۱.۶ درصد مبتلا به پیش فشارخون و ۱۳.۳ درصد مبتلا به پیش دیابت هستند.

به گفته صفری عربی بر اساس اعلام اداره کل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، پویش ملی سلامت در کشور تا این تاریخ پیشرفت ۵۱.۵ درصدی داشته است و مازندران همچنان جزو دانشگاه های پیشرو کشور در اجرای این پویش می باشد.

وی از شهروندان مازندان دعوت کرد در فرصت باقیمانده از پویش مراقبت ملی سلامت از همه افراد بالای ۱۸ سال به پزشک خانواده خود یا مراجعه به نزدیکترین مرکز جامع سلامت یا خانه بهداشت مراجعه کنند تا از وضعیت فشارخون و قند خون خود آگاه شوند.

 وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون را از ۲۰ آبان در سراسر کشور آغاز کرده که این پویش تا ۱۵ دی ادامه دارد. در این طرح شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهرمند شوند.

طبق آمارها نزدیک‌ ۷۰ درصد مردم استان چاق هستند و همین معیار نیز خطر بیماری‌های دیابت و فشار خون را افزایش می‌دهد. در حالی که میانگین ابتلای جمعیت کشور به دیابت ۱۴ درصد است، در مازندران نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت به دیابت مبتلا هستند. ضمن این که مازندران در جدول استان‌های دارای مبتلایان به فشار خون بالا در رتبه پنجم قرار دارد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها