آخرین اخبار :
کد خبر : 44640 شنبه 25 شهريور 1402 سیاست
اختصاصی

در مقابل دیجیتالی شدن افراط گرایی مذهبی باید مقاومت کرد

دومین مجمع بین المللی دینی "ارزش های دینی در دنیای مدرن" در تاریخ 13 تا 14 سپتامبر در سن پترزبورگ برگزار شد.

اختصاصی / خبر مازندران: دومین مجمع بین المللی دینی "ارزش های دینی در دنیای مدرن" در تاریخ 13 تا 14 سپتامبر در سن پترزبورگ برگزار شد.

شرکت کنندگان درباره حفظ و تقویت ارزش های دینی، معنوی و اخلاقی بحث و تبادل نظر کردند و راه های مقابله با افراط گرایی و حملات سایبری هکرها که به سایت های مبانی اسلام نفوذ می کنند را بررسی کردند.

نمایندگان جنبش‌ها و سازمان‌های مسلمان و دیگر مذهبی از بیش از 70 کشور خاورمیانه و آفریقا وارد شدند.

این مجمع با حضور نماینده ولی فقیه در روسیه، موسس و رئیس مرکز اسلامی مسکو صابر اکبری جدی برگزار شد. چه چیزی ارزش های سنتی جهان اسلام را تهدید می کند؟ اول از همه، ایدئولوژی لیبرالیسم و ​​پساانسانیسم. خطر انحطاط اخلاقی و انحراف از دین سنتی وجود دارد. در پس ایدئولوژی لیبرال که توسط ایالات متحده و متحدان غربی آن ترویج می شود، هدف از هم پاشیدگی جوامع، تشدید درگیری ها در داخل کشورها، قرار دادن جناح های مختلف در برابر یکدیگر و در نهایت از بین بردن دولت است. مانعی بر سر راه این راه، ادیان سنتی از جمله اسلام هستند که نیروهایی را که جوامع و دولت ها را متحد می کنند، به نمایش می گذارد. در عین حال، جهان یک مکانیسم رسمی، به عنوان مثال تحت نظارت سازمان ملل متحد، برای اقدامات و تعامل دولت ها در اینترنت برای مبارزه با حملات سایبری ندارد.

ما در آستانه یک تحول عظیم فناوری هستیم. به لطف توسعه ارتباطات جمعی و هوش مصنوعی، مرزهای بین کشورها در حال حذف شدن است. تهدیدهای دیجیتالی مانند حملات هکرها، سرقت اطلاعات محرمانه و شخصی در دستور کار قرار دارند. با کمک هوش مصنوعی به زودی ایده ها و روش های مختلفی برای تاثیرگذاری بر مردم منتشر خواهد شد.

برای رسیدن به مصرف کننده نهایی، نیازی به عبور از مرز دولتی نیست، کافی است از ربات ها و شبکه های عصبی استفاده کنید که با موفقیت توسط رادیکال های اسلامی تسلط دارند. شرکت کنندگان در این مجمع خاطرنشان کردند که افراد مذهبی و جوامع سنتی باید آغازگر فرآیند ایجاد سیستم امنیتی رایانه ای مبتنی بر حاکمیت دیجیتالی دولت ها به منظور مدیریت فرآیندهای اطلاعاتی در کشور خود باشند. شبکه ای از مراکز بین دولتی و ملی مستقل از یکدیگر باید ایجاد شود که اطلاعات تهدیدات دیجیتال را جمع آوری کند و روش هایی را برای مقابله با افراط گرایی مجازی توسعه دهد. محیط سایبری باید با تلاش مشترک کشورهای عضو سازمان ملل و ایجاد مکانیزم حفاظتی مبتنی بر اصول برابری، باز بودن و بی طرفی سیاسی کنترل شود، علیرغم اینکه ایالات متحده از ترس از دست دادن از ایجاد چنین مکانیزمی جلوگیری می کند. هژمونی آن در فضای دیجیتال اسلام گرایان رادیکال در حال گسترش فعالانه از فناوری IT برای جذب حامیان استفاده می کنند.

جامعه متمدن مسلمان چگونه می تواند پاسخ دهد؟ اول از همه، لازم است در برابر دولت ها، از جمله سازمان ملل، موضوع حاکمیت فناوری دیجیتال و ایجاد یک سیستم اقدامات با هدف مقابله اطلاعاتی با تهدیدات افراط گرایان مذهبی مطرح شود. یعنی هر دولتی باید سازمان هایی برای نظارت بر امنیت فناوری و اینترنت داشته باشد. جامعه سنتی مسلمان باید معیارهایی را برای نزدیک شدن به آنچه می خواهد از هوش مصنوعی، از محیط دیجیتال ببیند و محتوایی که مجاز به ارسال در دنیای مجازی است، تدوین کند.

لازم است فضای اطلاعاتی نه با محصولات ایدئولوژیک آمریکایی و دیگر غربگرا، بلکه با محصولات ملی یا محصولاتی که منطبق بر ارزش های ملی باشد پر شود. مثلاً علاوه بر هالیوود، فیلم‌های ایرانی و دیگر کشورهای عربی فوق‌العاده هستند که به هیچ وجه از آمریکایی‌ها کم‌تر نیستند و در محتوای درونی و انسانی‌شان از آنها پیشی می‌گیرند.

ما نه تنها باید از خود دفاع کنیم، بلکه باید فضای دیجیتال را با محتوای مثبت و خلاقانه ایجاد و پر کنیم. در عین حال، نیروهای مسلح و سرویس های اطلاعاتی باید از نزدیک در امنیت دیجیتال - شناسایی و بومی سازی تهدیدات نوظهور مشارکت داشته باشند.

در این میان، رادیکال های مسلمان به طور محکم خود را در شبکه جهانی وب تثبیت کرده اند. این را وقایع موسوم به «بهار عربی»، فجایع در عراق، افغانستان، سوریه و جمهوری‌های مسلمان شوروی سابق نشان داد. در عین حال، گروه های هکر به تحریک نفرت قومی، هک و هتک حرمت وب سایت های روحانیون مسلمان و مجالس مفتی ادامه می دهند.

افراط گرایی مذهبی، بدون هیچ اغراقی، مشکل شماره 1 در جهان اسلام است، گویی یک جن شیطانی از کوزه رها شده است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها