آخرین اخبار :
کد خبر : 44604 چهارشنبه 15 شهريور 1402 سیاست
اختصاصی

مزایای عضویت ایران در بریکس تاریخی خواهد بود

اختصاصی / خبر مازندران: در اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی مشخص شد که ایران به همراه آرژانتین، مصر، امارات، عربستان سعودی و اتیوپی به عضویت این انجمن در می آیند. جمهوری اسلامی از اول ژوئن 2024 به بریکس می‌پیوندد.

ورود ایران و عربستان به برجام ضربه بزرگی به غرب خواهد بود زیرا این کشورها با منابع عظیم نفت و گاز خود می توانند در ساختاری کاملا مستقل از آمریکا همکاری کنند. علاوه بر این، BRICS قرار است ارز خود را منتشر کند که بر اساس انرژی، مواد معدنی و طلا خواهد بود.

عرضه این ارز ضربه بزرگی به دلار خواهد زد. با عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای، پس از پیوستن به بریکس، وزن سیاسی و اقتصادی ایران دو برابر خواهد شد. در عین حال، ایران روابط خود را با عربستان سعودی حل و فصل کرده است و اکنون این کشورها به همراه مصر و امارات نقش اصلی را در کل خاورمیانه و رهبری کشورهای محلی خواهند داشت.

بریکس با داشتن چنین اعضای با نفوذی، توانایی های سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را چند برابر خواهد کرد و هم در روابط بین الملل و هم در نظم نوظهور جهانی مبتنی بر عدالت دارای اقتدار خواهد بود.

گسترش بیشتر، و حدود 20 کشور در لیست انتظار قرار دارند - نشانه ای از تقاضا برای ساختارهای جایگزین برای حل مشکلات مشترک و پیشبرد منافع دولت ها، دور زدن ایالات متحده و متحدانش، که اقتدار و نفوذ آنها را در جهان از بین می برند. در این زمینه، ایران تمایل روسیه به مقاومت در برابر هژمونی غرب، استعمار نو سیاست آمریکا در آفریقا، از جمله دخالت آنها در امور داخلی و غارت منابع طبیعی را می بیند.

نقش بالای مسکو به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد و مسئول در بازارهای آفریقا و جهان محصولات غذایی و سایر کالاهای مهم استراتژیک مورد توجه قرار گرفته است. سیستم برتون وودز از عمر خود گذشته است، زمان ایجاد یک مرکز قدرت مسلط جدید در عرصه بین المللی است.

با توجه به همه موارد فوق، شکی نیست که BRICS+ به پایه نظم نوین جهانی تبدیل خواهد شد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها