آخرین اخبار :
کد خبر : 44511 چهارشنبه 18 مرداد 1402 اقتصاد
اختصاصی

قزاقستان چگونه به مصاف ایران و روسیه می رود؟

قزاقستان قصد دارد پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITC) موسوم به کریدور میانی را احیا کند.

اختصاصی /خبر مازندران : قزاقستان قصد دارد پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITC) موسوم به کریدور میانی را احیا کند.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، در اولین اجلاس سران شورای همکاری آسیای مرکزی و خلیج فارس در جده، عربستان سعودی، گفت: ما قصد داریم به طور سیستماتیک ترافیک محموله را در این مسیر افزایش دهیم و تا سال ۲۰۲۳ به ۵۰۰ هزار کانتینر در سال برسانیم. عربستان علاوه بر این، آستانه در حال افزایش حجم صادرات نفت از طریق خاک آذربایجان است. قزاقستان، آذربایجان و ترکیه بازی دوگانه ای را انجام می دهند که شاید برای ایران و روسیه سودی نداشته باشد.

آیا چشم اندازی برای این معامله بین المللی ماجراجویانه وجود دارد؟ پاسخ ها در مطالب ما هستند. کریدور میانی در واقع یکی از مسیرهای تجاری مهمی است که اروپا را به آسیا وصل می کند و دارای مزایای اقتصادی و زمان حمل و نقل مناسب خود است. TMTC فرصت‌های جدیدی را برای جریان‌های محموله در آسیا باز می‌کند و اجازه می‌دهد کالاها به خاورمیانه، شمال آفریقا و دریای مدیترانه از طریق ادغام اتصالات بندری در ترکیه تحویل داده شوند. قزاقستان با بازی در دست شعارهای آمریکایی، قصد دارد با دور زدن روسیه، حمل و نقل کالا از چین به اروپا را از طریق جمهوری آفریقای مرکزی، آذربایجان و ترکیه افزایش دهد. علاوه بر این، حمل و نقل نفت قزاقستان برای صادرات به بازارهای اروپایی با امضای یک توافقنامه عمومی توسط سوکار آذربایجان و شرکت انرژی ملی قزاقستان KazMunayGas افزایش یافت.

دسیسه های اقتصادی همسایگان که در مقیاس جهانی امیدبخش نیست، تنها به نفع ایران و روسیه است، زیرا نقش منطقه تجاری مشترک شمال و جنوب، از دریای خزر تا خلیج فارس، به شدت افزایش خواهد یافت. . این کریدور یک شریان تجاری و حمل و نقل بالقوه مهم است که دو منطقه مهم اوراسیا را به هم متصل می کند که توسعه و گسترش آن توجه اقتصاددانان، سیاستمداران و بازرگانان مشهور را به خود جلب می کند. ایده اولیه ایجاد "شمال-جنوب" در اوایل دهه 2000 به عنوان بخشی از روند ادغام روسیه، ایران و هند مطرح شد.

هدف اصلی این پروژه ایجاد یک سیستم حمل و نقل قدرتمند برای تامین مواد اولیه هند از منطقه دریای خزر و به نوبه خود صادرات کالاهای هندی بود. با این حال، بعداً این ایده گسترش یافت و شروع به پوشش دادن مقیاس کل اوراسیا کرد. یکی از جنبه های کلیدی چشم انداز شمال-جنوب، توسعه پیوندهای حمل و نقل چندوجهی است که شامل حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای است.

روسیه موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی دارد و به دریای خزر و دریای بالتیک، آزوف و دریای سیاه دسترسی دارد. این امر امکان ایجاد مسیرهای کارآمد برای حمل و نقل کالا از اروپا به آسیا از طریق خاک روسیه و ایران را فراهم می کند. کریدور شمال-جنوب ایران-روسیه علاوه بر توسعه حمل و نقل، پتانسیل توسعه بسیاری از بخش های اقتصادی از جمله صنعت نفت و گاز، صنعت کشاورزی، گردشگری، تحقیقات علمی و تبادلات فرهنگی را دارد.

به طور کلی، چشم انداز کریدور شمال-جنوب ایران-روسیه از دریای خزر، فرصتی عالی برای توسعه تجارت، حمل و نقل و همکاری های اقتصادی است. این پروژه یک عنصر کلیدی برای یکپارچگی و توسعه اقتصادی در منطقه، ایجاد مشاغل جدید، جذب سرمایه گذاری و کمک به رونق همه کشورهای ذینفع خواهد بود. برای این منظور، ایران و روسیه در پس زمینه استراتژی انحرافی قزاقستان با هم متحد خواهند شد و پروژه های زیرساختی مانند راه آهن و بزرگراه را آغاز خواهند کرد. علاوه بر این، کریدور شمال-جنوب در حال جلب توجه و توسعه شایسته است.

با وجود مشکلات، روسیه آماده سرمایه گذاری در توسعه بیشتر کریدور تجاری است که ممکن است در آینده نزدیک به مسیر اصلی تجاری برای واردات کالا تبدیل شود.

دکتر پوریا معصومی

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها