آخرین اخبار :
کد خبر : 43449 پنج شنبه 25 خرداد 1402 سیاست
معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

۱۲۰ میلیون هکتار از مراتع کشور مستعد آبخیزداری است

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۱۲۰ میلیون هکتار از مراتع کشور مستعد اجرای طرح های آبخیزداری است که تاکنون در ۲۴ درصد از اراضی این طرح اجرا شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، حسن وحید  صبح امروز  پنجشنبه ۲۵ خرداد  در جریان سفر به ساری و بازدید در عرصه های طبیعی مرکز مازندران افزود: با بررسی های صورت گرفته ۱۵.۴ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور صورت می گیرد که این آمار به هیچ عنوان مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه بیشتر دشت ها در کشورمان نیز سیلابی است که مناطق بیش از ۱۰ میلیون هکتار را شامل می شود که این رقم نیز به هیچ عنوان مطلوب نیست چرا که خسارت های سیل هم زیاد است.

این مقام مسئول، سرمایه گذاری در بخش آبخیزداری برای حفاظت منابع پایه را اولویت کاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد و گفت که اگر بخواهیم این بحران ها را کاهش دهیم باید تمام عوامل و دست اندرکاران مدیریت جامع حوزه آبخیز بتوانند عوامل متعدد را مدیریت کنند تا شاخص سلامت حوزه آبخیز ارتقاء یابد.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ میلیون هکتار حوزه آبخیز کشور نیاز به اجرای طرح های آبخیزداری دارد که تاکنون حدود ۱۸ میلیون هکتار طرح مطالعاتی آن آماده شده است که در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز می توانیم این میزان طرح را عملیاتی و اجرا کنیم.

وحید، کمبود منابع مالی را از مهم ترین مشکل در اجرای طرح های آبخیزداری در کشور عنوان کرد و گفت: نقش مردم، دولت و بهره برداران در نحوه مشارکت و اجرای طرح های آبخیزداری بسیار مهم و حیاتی است.

وی افزود: در حوزه ساری نیز طرح جنگل و طرح های آبخیزداری از جمله طرح های مهمی است که با یکدیگر تلفیق شده‌اند و محوریت برنامه آبخیزداری در این مناطق نیز بر اساس اهداف طرح جایگزین در بخش جنگل است که اجرایی خواهد شد.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بروز سیلاب در مناطق جنگلی بیانگر تخریب سرزمین و همچنین تغییرات اقلیمی است، خاطرنشان کرد: در سالجاری اعتبارات مطلوبی برای مازندران در نظر گرفته شده تا بتوانیم بحران ها را مدیریت کنیم.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها