آخرین اخبار :
کد خبر : 43424 جمعه 29 ارديبهشت 1402 فرهنگ
جشنواره سیر "اَتو" و گل محمدی "سنگده" در مازندران برگزار شد

برپایی دو جشنواره با طعم متفاوت در ییلاقات مازندران

اردیبهشت که می‌رسد جشنواره محصولات کشاورزی در مناطق بالادست مازندران رونق می‌یابد. از عطر "گل محمدی" در دودانگه گرفته تا "سیر اتو " گردشگران زیادی را به مناطق ییلاقی هدایت می‌کند.

اواخر اردیبهشت که می‌رسد، سوادکوه میزبان جشنواره‌ای است که شاید بوی تندش، معروف‌تر از محصولش باشد.

«جشنواره سیر اتو» سه سالی است که در روستای زیبای اتو واقع در منطقه کسلیان زیراب برگزار می شود.

برای رسیدن به محل جشنواره، از جاده های پر پیچ سبز می‌گذریم و بعد از نیم ساعت رانندگی آرامش بخش، به روستای زیبا و پر از برکت اتو می‌رسیم.

اولین چشم انداز ما در روستای اتو، نماد "سیر" است که در ابتدای روستا خودنمایی می‌کند. به غرفه ها که نزدیک می‌شویم بوی سیر تازه و دیگر فرآورده‌های محصول به مشام می‌رسد .

دبیر جشنواره سیر اتو می‌گوید: ۱۰۰کشاورز از ۱۶ روستای اطراف محصولاتشان را به این نمایشگاه‌ می آورند تا بدون واسطه با مشتریانشان داد و ستد داشته باشند .

سیر محصولی شاخص در روستای اتو به شمار می‌آید و امسال از ۱۵ هکتار سطح زیر کشت این محصول، بیش از ۲۰ تن سیر برداشت شده است .

 

موسوی دبیر سومین جشنواره سیر اتو اضافه می‌کند: سیر این روستا در همه جای استان و بسیاری از نقاط کشور شناخته شده است و برای صادرات آن هم برنامه داریم .

 

در این جشنواره علاوه بر سیر، دیگر تولیدات کشاورزی منطقه هم در معرض دید عموم قرار دارد. خیار، انواع سبزی، کاهو و باقلا از جمله این محصولات است .

 

این جشنواره در کنارعرضه تولیدات کشاورزی، میزبان هنرمندان فعال در صنایع دستی هم است. هنرمندانی که با جاجیم آلاشت، چرم، چوب و دیگر مصنوعات دست ساز در این نمایشگاه حضور فعال دارند و با ارائه دست ساخته های خود، اصالت و فرهنگ غنی سوادکوه را به نمایش گذاشته‌اند.

 

جشنواره‌ای از جنس گل

در همین ایام و به فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتر در منطقه دودانگه و روستای شلدره جشنواره برپا شده است که این محصول را هم مانند سیر به بوی آن می‌شناسیم .

ششمین جشنواره گل محمدی سنگده با برپایی ۱۱۰غرفه در مدرسه شبانه روزی کوثر روستای شلدره سنگده، میزبان آنانی است که به هوای استشمام بوی بهشت به این نقطه سفر کرده‌اند .

 

سنگده شاید از نظر جغرافیایی و تقسیمات کشوری از سوادکوه جدا شده باشد، ولی هزاران سال تاریخ و فرهنگ مشترک سبب شده تا همچنان این را نقطه مرزهای فرهنگی سوادکوه احساس کنیم .

به روستا که وارد می شویم، تنها حسی که داریم بوی گل و گلاب است که فضا را پر می‌کند. گل محمدی تازه، غنچه‌های گل، برگ‌های خشک شده، گلاب های مختلف، مربا، شربت و دیگر فرآورده‌های گل محمدی است که  در این غرفه ها چشم نوازی و دلربایی می‌کنند، دلم نمی‌خواهد برای لحظه‌ای چشم‌هایم را ببندم تا از تماشای این همه زیبایی محروم شوم.

 

علی رمضانی پاجی دبیر ششمین جشنواره گل محمدی می‌گوید: سالانه دوتن گلاب از این منطقه برای شستشوی بین الحرمین ارسال می‌شود. همچنین در ایام کرونا کشاورزان دودانگه در اقدامی انسانی گلاب رایگان به همشهریان و بیماران اهداء کرده اند.

 

این پژوهشگر فرهنگ مازندران در خصوص میزان استقبال از جشنواره گفت: چشم انداز امسال ما بازدید بیش از ۱۵ هزار نفر است و امیدواریم با این جشنواره‌ها نقشی در بازاریابی و رونق اقتصادی کشاورزان به خصوص تولید کنندگان خانگی داشته باشیم .

 

در این جشنواره هم مانند جشنواره سیر اتو، هنرمندان صنایع دستی حضوری فعال دارند. رنگ، طرح، نقشه و آثار هنری به محوطه‌ی نمایشگاه روح و جانی تازه بخشیده است .

 

سفر ما به دو جشنواره محصولات کشاورزی تمام می‌شود. "سیر"را با همه شماتت‌هایی که به خاطر بویش می‌شود و "گل محمدی"را با بوی بهشتی و افسونگرش به عنوان نعمت های زیبای خداوندی ارج می‌نهیم و امیدواریم با بهبود روش‌های تولید و استقرار صنایع تبدیلی، لذت کار کشاورزی برای کشاورزان زحمتکش صد چندان گردد و همچنان شاهد زنده بودن روستا به عنوان قلب تپنده تولید و اقتصاد باشیم.

منبع: ایسنا

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها