آخرین اخبار :
کد خبر : 42345 جمعه 18 فروردين 1402 اقتصاد

استاندار: مازندران و آستراخان می توانند بیشتر به توسعه روابط ایران و روسیه کمک کنند

استاندار مازندران گفت که در سطح بالای روابط سیاسی با روسیه هستیم و استان‌های مازندران و آستراخان می توانند به توسعه و تقویت این روابط کمک کنند.

سید محمود حسینی پور روز جمعه در نشستی با عنوان "دریای خزر، دریای صلح و دوستی، گسترش روابط اقتصادی مازندران - آستراخان" در دیدار با اینورا بابوشکین استاندار آستراخان روسیه در بابلسر، ابتکار عمل بسیار خوب همتای آستراخانی خود بابت سفر دوستانه به چند استان همسایه را تحسین کرد و افزود: دو کشور جمهوری فدراتیو روسیه و جمهوری اسلامی ایران دارای روابط راهبردی در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی بوده اند.
وی ادامه داد: روابط این دو کشور توسط کسانی که تلاش کردند به انحای مختلف آن را برهم بزنند به هوشمندی رهبران دو کشور، عمیق تر و استراتژیک تر شد و امروز در سطح بالای روابط دیپلماتیک هستیم.
حسینی پور با اشاره به فعالیت دو کشور ایران و روسیه به صورت راهبردی به ویژه در موضوع سوریه، این موضوع را نقطه عطف روابط استراتژیک با روسیه دانست و بیان کرد: مواضع مشترک ایران و روسیه در عرصه بین الملل در این سال‌ها در مباحث سازمان ملل، مباحث حقوق بشری و منطقه ای به عنوان یکی از مهمترین مولفه های روابط استراتژیک ایران و روسیه است و از مواضع سازنده دولت روسیه در سازمان ملل در سال‌های گذشته تشکر می کنم.
استاندار مازندران اظهار کرد: در سالیان گذشته شدیدترین تحریم ها توسط غربی ها و آمریکایی‌ها علیه ایران و روسیه انجام شد به همین دلیل روابط بسیار گرمی بین آقای پوتین رهبر روسیه و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر ایران برقرار شد. تا جایی که آقای پوتین در سفر خود به ایران در ابتدای ورود به دیدار مقام معظم رهبری رفتند و تعامل بسیار مثبتی میان رهبران دو کشور وجود دارد.
به گزارش ایرنا، در نشست گسترش روابط اقتصادی مازندران - آستراخان که روسای دستگاه‌های اجرایی دیرباز و بخش خصوصی مازندران هم حضور داشتند، درباره نقاط مشترک دو استان و مسائل اقتصادی و فعالیت های تجاری مطالبی بیان کردند.

چرا آستراخان روسیه برای ایران مهم است؟

اهمیت و جایگاه اقتصادی منطقه آستراخان برای جمهوری اسلامی آنچنان مهم و زیاد است که مسوولان و کارشناسان از آن به عنوان قطب راهبردی در حوزه حمل و نقل و تامین کالاهای اساسی کشور سخن به میان می آورند.

این منطقه از جمله پایانه های مهم دریایی روسیه در دریای خزر و یکی از مهمترین نقاط مواصلات رودخانه ای برای تجارت با ایران است.
در واقع منطقه آستراخان بخشی از ناحیه جنوب روسیه و وابسته به منطقه اقتصادی ولگا است که واقع شدن این منظقه در مسیر تجارت و کریدورهای حمل و نقلی بستر مناسبی را جهت توسعه زیرساخت های حمل و مقل منطقه از جمله ایران بوجود اورده است.
ان استان با مساحت ۴۹ هزار کیلومتر مربع در فاصله ۶۵ کیلومتری از دریای خزر قرار دارد.
در ایران بخش بزرگی از صادرات و واردات به روسیه از راه بندر انزلی و امیرآباد در استان های شمالی (گیلان و مازندران) و از طریق آستراخان انجام می شود.
استان آستراخان از طریق ولگا و دریای خزر به ایران و به وسیله خطوط ریلی و جاده ای به کشورهای جمهوری آذربایجان، قراقستان مرتبط است.

ایرنا

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها