آخرین اخبار :
کد خبر : 42344 جمعه 18 فروردين 1402 فرهنگ

مسافران نوروزی مازندران ۲۴۰ میلیارد ریال صنایع دستی خریدند

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: گردشگران نوروزی استان در تعطیلات امسال ۲۴۰ میلیارد ریال صنایع دستی از نمایشگاه‌ها خریداری کردند.

حسین ایزدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق هماهنگی ها با شهرداری های استان و در اختیار گذاشتن فضا برای استقرار نمایشگاه های صنایع دستی در ایام نوروز امسال، این مهم در مازندران رقم خورد.

وی تعداد نمایشگاه های نوروزی صنایع دستی مازندران را ۲۸ نمایشگاه اعلام کرد و ادامه داد: برخی از شهرهای پرتردد که مسافران زیادی به آنجا رفتند در سه نقطه نمایشگاه صنایع دستی برپا شد تا دسترسی مسافران به این فضاها تسهیل شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تعداد افرادی که از نمایشگاه‌های صنایع دستی استان بازدید کردند را یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ذکر کرد.

وی از نور و نوشهر به عنوان شهرهایی نام برد که بیشترین حضور و خرید مسافران نوروزی از صنایع دستی در آنها رقم خورده است.

ایزدی همچنین گفت : سفال، سرامیک، چرم، حصیر، منبت، معرق، خراطی، نساجی، قلاب بافی و زیورالات سنتی به ترتیب جزو پرفروش ترین محصولات صنایع دستی مازندران در ایام نوروز امسال بود.

وی در خصوص برنامه های حمایتی امسال این اداره کل از هنرمندان صنایع دستی مازندران گفت: با توجه به تاکید ریاست جمهور مبنی بر ایجاد بازارچه های دایمی صنایع دستی در مبادی ورودی هر شهر طبق رایزنی های انجام شده با شهرداری های استان این مهم در سالجاری اتفاق خواهد افتاد.

ایزدی با اشاره به اینکه از ۲۹۰ رشته صنایع دستی مصوب جهانی ۲۵۰ رشته در ایران فعال است، گفت : همچنین از این تعداد ۸۷ رشته صنایع دستی در مازندران فعال است که ۱۷ رشته صنایع دستی بومی و مخصوص این استان است.

وی ادامه داد: حصیربافی، نمدمالی، لاک تراشی، کوپ بافی و چادر شب بافی از رشته های صنایع دستی مختص مازندران هستند که هنرمندان در این زمینه به فعالیت می پردازند و در حال حاضر تعداد هنرمندان صنایع دستی دارای پروانه تولید از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ۱۲ هزار نفر است که از این تعداد حدود هشت هزار نفر فعال و در این عرصه فعالیت می کنند و مابقی افراد صنایع دستی به عنوان شغل ثانویه آنها محسوب می شود.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها