آخرین اخبار :
کد خبر : 42334 چهارشنبه 16 فروردين 1402 محیط زیست و منابع طبیعی
فرماندار ساری:

۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران در مرز تنش آبی قرار دارد

فرماندار ساری، گفت: بیش از ۶ هزارهکتار از ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان ساری در مرز تنش آبی قرار دارد.

محمدعلی نوبخت امروز در جلسه شورای سیاستگذاری و توسعه کشاورزی و ستاد حفاظت از منابع آب در سردهنه هولاررود بخش کلیجان رستاق، اظهار کرد: بهره گیری بهینه از آب و استفاده از روش‌های نوین آبیاری نخستین گام درجهت حفاظت از منابع آبی، رشد و توسعه کشاورزی و جلوگیری از تنش آبی است.

وی افزود: استفاده از تجربه نیروی انسانی و همسان سازی صنعت کشاورزی سنتی با تکنولوژی روز باعث افزایش راندمان در حوزه کشاورزی می‌شود.

فرماندار ساری با بیان اینکه تحققِ مردمی سازیِ حکمرانی، با برگزاری جلسات از پشت درهای بسته به میان مردم انجام خواهد شد، گفت: ظرفیت آورد رودخانه و انهار، سد شهید رجایی، ۱۰۵ قطعه آب‌بندان، یک هزار و ۲۶۸ دهنه چشمه، ۱۹ هزار و ۹۴۳ حلقه چاه و آب برگشتی یا پساب در وضعیت مطلوب در حدود ۵۴۵ میلیون مترمکعب است در حالیکه در سال جاری این میزان به ۲۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است و این یک زنگ خطر برای شهرستان است.

این مسئول با اشاره به اینکه در جهت مقابله با بحران و تنش کم آبی، مجدانه پیگیر رفع مشکل کشاورزان در سطح استانی و ملی هستیم، یادآور شد: در سال جاری با شناسنامه‌دار کردن ظرفیت‌های موجود آبی در بخش‌های مختلف شهرستان ساری به سمت پیشگیری، مدیریت و کنترل منابع آبی حرکت خواهیم کرد.

نوبخت افزود: با تهیه سند حوزه نیازمندی‌های کشاورزی بخش‌های مختلف شهرستان ساری از جمله میزان نیازمندی لوله، موتور و ایستگاه پمپاژ، اجرای شبکه برق، بهسازی سردهنه‌ها، احداث کانال بتنی، تهیه ترانس و لایروبی نهر و کانال و آب‌بندان در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه خشکسالی، مهارنکردن آب‌های سطحی‌، سنتی و خاکی بودن انهار کشاورزی، برداشت‌های بی رویه از چاه‌ها و سنتی بودن ۹۵ درصد از سردهنه‌های کشاورزی از جمله چالش‌ها و معضلات ما در این حوزه است، تصریح کرد: در همین راستا نیز با اعلام مخالفت از انتقال آب بین حوضه‌ای به وزیر نیرو درصدد هستیم تا با افزایش ظرفیت آبگیری مخازن آبندان‌ها و نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی به سمت شرایط مطلوب‌تر گام برداریم.

فرماندار ساری خاطرنشان کرد: سیاست دولت سیزدهم در جهت توسعه کشاورزی پایدار، بهینه سازی مصرف آب و رفع مشکل تنش آبی است در همین راستا ستاد بحران آب در فرمانداری شهرستان ساری شکل گرفته است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها