آخرین اخبار :
کد خبر : 42312 سه شنبه 8 فروردين 1402 اقتصاد
نماینده آمل درمجلس شورای اسلامی:

نهادهای دولتی به جای خرید برنج خارجی، برنج داخلی را حمایت کنند

نماینده مردم شهرستان آمل درمجلس شورای اسلامی، با انتقاد از تصمیم‌های غیرکارشناسی بخش دولتی درنادیده گرفتن حمایت از تولیدات داخلی ازجمله برنج، گفت: دستگاه‌ها ونهادهای دولتی درصورت حذف برنج خارجی و جایگزین کردن وخرید برنج داخلی، بخش زیادی از مشکلات کشاورزان برنج کارشمال کشور برطرف خواهد شد.

رضا حاجی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درآمل افزود: انتظار داریم حداقل بدنه دولت که حامی بخش تولید کشور است، با حذف برنج خارجی در سبد غذایی کارکنان خود، برنج تولید داخلی را که هم کیفیت و هم سلامت آن تضمین شده است، جایگزین وخریداری کند.

وی درپیشنهاد دیگری درخصوص مشکلات حل نشده چندماهه اخیربرنج کاران مازندرانی به رییس جمهوری گفت: با دستور صریح وفوری رییس جمهوری باید جلوی واردات برنج به کشور گرفته شود وهمچنین حداقل تا سه ماه برنج وارداتی به کشور در بازار توزیع نشود.

 

 برنج، تولید داخلی نیست؟

نماینده مردم آمل درمجلس شورای اسلامی با گلایه وطرح پرسشی با اشاره به اینکه آیا برنج که توسط شالیکاران سخت کوش مازندرانی تولید می‌شود، درسبد تولیدات داخلی قرار ندارد؟ تصریح کرد: متاسفانه اکنون با سیاست‌های اشتباه دولت در واردات برنج و نیز ممنوعیت صادرات این محصول، برنج تولیدی سال گذشته شالیکاران مازندرانی درانبارها دپو شده وخریدار ندارد!

حاجی پور ادامه داد: مازندران به تنهایی بیش از ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تولید و شهرستان آمل نیز تولید کننده حدود ۴۰ درصد برنج مازندران است و درشهرستانی که اقتصاد آن در کشور برپایه برنج است، فروش نرفتن وانبارشدن برنج تولیدی سال گذشته، درحد یک فاجعه است!

وی اضافه کرد: کشاورزان برنج کار مازندرانی درحالی گله‌مند وشاکی از تصمیم‌های بدون کارشناسی شده دولت هستند که برنج تولید سال قبل روی دست آنها مانده و از سوی دیگر فصل کشت نیز شروع شده است.

 تعرفه و ممنوعیت صادرات برنج برداشت شود

نماینده مردم آمل درمجلس شورای اسلامی، همچنین از دولت درخواست کرد، برای حمایت ازشالیکاران مازندرانی وخارج شدن انبارهای برنج، دولت دراقدام فوری، ممنوعیت صادرات برنج را بردارد و اجازه صادرات به فعالان این بخش را بدهد.

 

حاجی پور تصریح کرد: متاسفانه درشرایطی که انبارها وشالیکوبی‌های برنج درشهرستان آمل و دیگرشهرهای مجاور همچنان از برنج برداشت شده سال گذشته پر شده است، انتظار است که دولت با حمایت وتشویق صادرکنندگان، باعث رونق دوباره دربازار خرید وفروش این محصول و نیز بازشدن گره صادرات برنج به کشورهای منطقه شود.

 دولت، ذائقه مردم را نیز تغییر داد!

نماینده مردم آمل درمجلس شورای اسلامی دربخش دیگری با اشاره به اینکه درحالی که کشاورزان مازندرانی چندین ماهه از خرید نشدن برنج خود گلایه دارند، حجم بالای واردات برنج خارجی به کشور دیده می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه اکنون در فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی درمازندران نیز برنج خارجی وجود دارد و به فروش می‌رود.

حاجی پور گفت: دولت با این کار و رویه‌ای که درپیش گرفته، متاسفانه نفی حمایت از تولید داخلی و بی انگیزه کردن کشاورزان را به همراه داشته است و از سوی دیگر ذائقه مصرف کننده را نیز با برنج خارجی عادت داده است.

 

 نیاز کشور کمتر از ۶۰۰ هزار تن برنج است

نماینده مردم آمل با اشاره به اینکه سرانه مصرف برنج درکشور حدود ۳۵ کیلوگرم اعلام شده و با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون نفری درکشور با تولید برنج کیفی وپرمحصول درکشت اول، دوم و راتون به حدود ۲ میلیون تن درسال می‌رسد، خاطرنشان کرد: نیاز کشور به کسری برنج کمتر از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن است، اما برنج وارداتی به کشور چندین برابر نیاز کشور است.

حاجی پور با بیان اینکه دولت درحال حاضر باید با حذف ممنوعیت صادرات، جلوگیری از واردات برنج و نیز الزام به دستگاه‌های دولتی برای خرید برنج داخلی به کمک کشاورزان بیاید، یادآورشد: حمایت از تولیدات داخلی یک تکلیف ملی وهمگانی است و همه باید در هر نوع تولیدی که در کشور انجام می‌شود، احترام و با نفی خرید و واردات مشابه آن از تولید داخلی حمایت کنیم.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها