آخرین اخبار :
کد خبر : 42307 یکشنبه 6 فروردين 1402 محیط زیست و منابع طبیعی
شرایط آب مازندران نزدیک به نقطه بحران است

شرایط آب مازندران نزدیک به نقطه بحران است

استاندار مازندران با بیان اینکه علاوه بر مصرف نادرست آب، برخی تجاوزات به حریم مسیر منابع آبی و نیز آلودگی زیست محیطی موجب بحران آب در مازندران شده است، گفت: اصلی‌ترین برنامه ما در سال ۱۴۰۲ حفاظت از منابع آبی و اصلاح الگوی مصرف است.

سیدمحمود حسینی‌پور در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مازندران با بیان اینکه مازندران با بحران آب مواجه است به طوری که هم در مصرف آب شرب و هم بخش کشاورزی شاهد مصرف بی رویه هستیم، اظهار کرد: متاسفانه تکنولوژی لازم را در مصرف آب شرب و کشاورزی نداریم همچنان بر اساس روش‌های سنتی حرکت می‌کنیم.

وی‌ با اشاره به اینکه میانگین بارش باران در جهان ۸۴۰ میلی متر و این رقم‌ در کشور ما حدود ۲۵۰ میلی متر است، افزود: و  به‌رغم پایین بودن میانگین بارش کشور در مقایسه با میانگین جهانی اما مازندران در این زمینه وضعیت مطلوبی دارد و میانگین بارش استان ۶۴۰ میلی متر است و به نسبت میانگین کشوری رتبه بالایی داریم.

استاندار مازندران یکی از راه‌های مقابله با بحران آب را حفاظت و بهره برداری مناسب از آن دانست و گفت: مصرف بی‌رویه آب در بخش شرب و کشاورزی از جمله موارد تاثیرگذار بر این مساله است.

این مسئول با اعلام اینکه مدیریت آب در مازندران سنتی است و از تکنولوژی نوین عقب مانده است، خاطرنشان کرد: در حالیکه مدیریت مصرف آب در کشورهای دیگر و سایر استان‌ها همراه با تکنولوژی نوین است.

حسینی‌پور یادآور شد: مدیریت جمع آوری آب‌های سطحی دارای الگوی مشخصی است باید در مازندران این طرح پیاده سازی شود.

استاندار مازندران، شورای حفاظت از منابع آب را یکی از راهبردی‌ترین ساختارهای قانونی دانست و گفت: باید آژیر خطر شورای حفاظت از منابع آب به صدا در آید چرا که شرایط آب استان مازندران نزدیک به نقطه بحران است.

این مسئول با تاکید بر اینکه دستگاه‌های عضو شورای حفاظت از منابع آب باید برای چالش‌های پیش‌رو برنامه داشته باشند، افزود: هر طرحی که در استان جهت اجرا ارائه می‌شود باید مصوبه شورای حفاظت از منابع آب را داشته باشد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها