آخرین اخبار :
کد خبر : 42273 دوشنبه 22 اسفند 1401 فرهنگ
در بزرگداشت زنده یاد رحمت‌الله حسن‌پور

نخستین همایش تبری سرایان مازندران در بابل برگزار شد

فرماندار بابل گفت: ماندگاری فرهنگ ملی در سایه‌ی حفظ فرهنگ بومی و گویش تبری بوده و وظیفه اصلی هنرمندان نیز حفظ این ارزش‌ها است.

قاسم عزیززاده گرجی شب گذشته ۲۱ اسفند ماه جاری در همایش تبری سرایان مازندران که با حضور اساتید شعر و هنر استان در بابل برگزار شد، اظهار کرد: زنده یاد حسن‌پور خدمت ارزنده به فرهنگ بومی مازندران کرد، او معرف فرهنگ و هنربومی برای همه کسانی بود که به استان سفر می‌کردند.

این مسئول به عملکرد مطلوب زنده یاد حسن‌پور اشاره کرد و یادآور شد: بیمه هنرمندان استان مدیون زحمات این مرد بزرگ است او پیگیر جدی مشکلات هنرمندان و رفع دغدغه آنها بود.

فرماندار بابل که در سخنانش از زنده یاد حسن‌پور به نیکی یاد کرد، گفت: خدمت بی‌منت و بدون چشم داشت از زنده یاد حسن‌پور در دل‌ها ماندگار است.

شناساندن زیبایی هنر

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان بابل نیز در این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره شهداء این هنرمندان ماندگار تاریخ که بودن را در رفتن  دیدند، اظهار کرد: این همایش به نام فرهنگ مازندران و برای گرمیداشت بزرگ مرد هنر مازندران استاد حسن‌پور برگزار شد.

عیسی محمدی فیروزجایی افزود: ویروس کرونا نه تنها استاد حسن‌پور را از ما گرفت بلکه فرصت عرض ارادت از این استاد شعر و هنر را هم نداشتیم.

این مسئول با  قدردانی از خانواده مرحوم روح الله رستم نژاد چراتی که به عشق پدر و به احترام هنر، حامی این همایش شدند، یادآور شد: این خانواده به جای اینکه به نام پدر در جاهای دیگری هزینه کنند در حوزه هنر گام برداشتند.

وی از خدمات ارزنده زنده یاد حسن پور در جایگاه مسئول صندوق اعتباری هنر مازندران قدردانی کرد و ادامه داد: داشتن روحیه شاد، اخلاق مداری و هنردوستی از مهم‌ترین خصلت این هنرمند بود و با پیگیری فراوان دغدغه رفع مشکلات مردم و هنرمندان را داشت.

محمدی گفت: زنده یاد کسی بود که هم در زمان حیات خود زبانزد بود و هم بعد از وفاتش جای خالی وی احساس می‌شود و نامش ماندگار است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل مهم‌ترین وظیفه جامعه هنری را ادامه راه و منش استاد حسن‌پور دانست و یادآور شد: باید نسل جوان را با زیبایی‌های فرهنگی آشنا کنیم.

صدور کارت شناسایی برای تبری سرایان

دبیر انجمن تبری سرایان مازندران نیز در این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد حسن‌پور، اظهار کرد: هدف ما ایجاد وحدت زبانی در گویش شرق تا غرب مازندران است که به این وحدت رسیدیم.

علی بوداغی از راه اندازی بانک لغات مهجور گویش مازندرانی خبر داد و گفت: در این انجمن ۳۰۰ لغت مهجور از اشعار مازندرانی شناسایی شد.

وی از صدور کارت شناسایی برای اعضای انجمن تبری سرایان مازندران خبر داد و یادآور شد: صدور این کارت نه تنها معرف سابقه فعالیت آنها بوده بلکه امکان حضور در محافل ادبی و مسابقات را فراهم می‌کند.

حمایت از فرهنگ و هنر

باقررستم نژاد چراتی یکی از فرهنگ دوستان مازندرانی که برای غنای فرهنگی استان گام‌های موثری برداشته است، اظهار کرد: هنربومی و محلی در قالب شعر و موسیقی با مفهوم محتوایی بالا روح را جلاح می‌دهد و آرامش را به ارمغان می‌آورد.

وی با بیان اینکه مرحوم پدرم هنر و فرهنگ بومی و محلی را نماد و هویت اصیل مازندرانی می‌دانست و برای آن ارزش زیادی قائل بود، گفت: هر قدمی که برای عرصه فرهنگی بردارم موجب شادی روح پدرم می‌شود

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها