آخرین اخبار :
کد خبر : 42245 یکشنبه 14 اسفند 1401 محیط زیست و منابع طبیعی

"امید و رویا" در پرواز به سمت سیبری، خاک ایران را ترک کردند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، گفت: صبح امروز درناهای "امید و رویا" به طور مشترک تالاب بین المللی فریدونکنار را به قصد مهاجرت به سمت سیبری ترک کردند.

عطالله کاویان امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه درنای امید امسال در تاریخ ۵ آبان وارد تالاب فریدونکنار شد و بعد از۱۳۰ روز زمستان گذرانی سطح تالاب را ترک کرده است، اظهار کرد: درنای امید سال گذشته در ۷ ابان ماه وارد تالاب فریدونکنار شد و ۱۳ اسفند معادل ۱۳۱ روز تالاب را ترک کرد.

وی با اشاره به اینکه ورود درنای رویا از بلژیک در ۶ بهمن ۱۴۰۱ انجام شد و ۵ روز اقامت درسازه موقت در ۱۱بهمن در طبیعت رها سازی شد، گفت: امروز درنای رویا پس از ۳۴ روز  اقامت در تالاب فریدونکنار که در این مدت به صورت هماهنگ با درنای امید بود؛ به همراه هم تالاب فریدونکنار را به قصد مهاجرت به سیبری ترک کردند.

مدیرکل محیط زیست مازندران هدف سازمان مدیریت این پروژه دانست و یادآور شد: ایجاد شرایط مناسب زمستان گذارنی برای این دو پرنده و در نهایت مهاجرت هدف نهایی ما بود که از این بابت خدا را شاکریم که به درستی انجام شد.

این مسئول افزود: طبق پایش‌های انجام شده توسط محیط‌بانان دو درنای مهاجر تالاب فریدونکنار، ازباران، سرخرود و محمودآباد را رصد کردند واز این به بعد هم گشت و پایش‌ها به صورت مداوم در استان انجام می‌شود.

کاویان با بیان اینکه مکاتبات و پیگیری‌های لازم انجام شد تا مسیر پرواز این پرنده را در گیلان و اردبیل و خروج از کشور داشته باشیم، تصریح کرد: از حوزه ارتباطات بین الملل با کشورهایی که در مسیر هستند هم امروز اطلاع رسانی‌های لازم از قزاقستان، آذربایجان و روسیه انجام می‌شود تا مسیر پروازی این دو پرنده رصد شود.

وی با تاکید براینکه درنای رویا پرنده‌ای پرورشی است و در طول مسیر ممکن از توقف‌هایی را در مناطق تالابی داشته باشد، گفت: هموطنان گرامی چنانچه درنای رویا را دیدند از نزدیک شدن به این پرنده با هدف تماشا، عکس برداری و یا شکار خودداری و به نزدیک‌ترین واحد محیط‌بانی اطلاع رسانی کنند تا برنامه مدون رصد و پایش به درستی انجام شود.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها