آخرین اخبار :
کد خبر : 41150 سه شنبه 11 بهمن 1401 محیط زیست و منابع طبیعی
یک محقق در امور دریای خزر:

رسوب نمک در شبه جزیره میانکاله و خطر پراکنش ریزگردها

مدیر سابق مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، گفت: رسوبات نمکی روی سالت مارش‌ها و پهنه‌های گلی شبه جزیره میانکاله خطر پراکنش مواد نمکی به صورت ریزگردها را در پی‌خواهد داشت.

همایون خوشروان در گفت‌و گو با ایسنا، با بیان اینکه به دلیل کاهش باران، رسوبات نمکی روی سالت‌مارش‌ها و پهنه‌های گلی شبه‌جزیره میانکاله نهشت کرده است و اتفاقی جدیدی است که طی چند روز قبل رخ داده است، اظهار کرد: متاسفانه برودت هوا همراه با کاهش رطوبت نسبی، سبب کاهش رطوبت خاک در لایه‌های فوقانی شده و نمک‌های محلول در زیر خاک به بالا آمده و رسوب کرده‌اند.

وی با ابراز نگرانی از اینکه در صورت وزش بادهای تند، منجر به وقوع پدیده ریزگرد می‌شود، افزود: این اتفاق سبب افزایش شوری خاک در اف‌های بالایی شده و گیاهان را از بین می‌برد.

 

این محقق در امور دریای خزر با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که سرنوشت «گمیشان» گریبان‌گیر «میانکاله» شده است، تصریح کرد: متاسفانه کاهش نزولات آسمانی سبب این اتفاق در میانکاله شده است.

خوشروان گفت: حال، خطر ثانویه پراکنش مواد نمکی به صورت ریزگرد در مواقع بادهای تند وجود دارد که سبب تخریب محیط زیست پیرامون خلیج گرگان و میانکاله خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق چندی پیش در تالاب خشک شده گمیشان افتاد و اکنون این پدیده در میانکاله رخ داده است.

مدیرسابق مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر علت این اتفاق را در کنار کم شدن بارش، پس‌روی دریای خزر و خشک شدن ۹۵ درصدی میانکاله عنوان کرد و گفت: مطالعات زیادی طی این چند سال انجام شده است و تنها راه درمان رسیدن دریای خزر به خلیج گرگان افزایش بارندگی است.

 

منبع: ایسنا

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها