آخرین اخبار :
کد خبر : 41149 سه شنبه 11 بهمن 1401 اقتصاد
ایسنا

آیا افزایش تعرفه گاز امسال مازندرانی‌ها عودت داده می‌شود؟

هنوز بحران گاز تمام نشده بود که خبر افزایش قیمت تعرفه گاز و قبوض صادر شده میلیونی چالش جدیدی را بوجود آورد؛ هرچند گفته شده این موضوع با دستور رئیس جمهوری برطرف شده و این افزایش تعرفه از سال آتی به جد پیگیری خواهد شد اما افکار عمومی همچنان نگران قبوض میلیونی خود هستند و می‌پرسند آیا افزایش بها امکان بازگشت دارد؟

ماجرای افزایش و اصلاح نرخ مصرف گازبها، چهارشنبه ۱۶ آذرماه بود که توسط مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام شد. در واقع وی خبر اجرای همان آیین‌نامه اجرایی از بند «م» تبصره ۱ و بند «ک» تبصره ۱۵ بودجه ۱۴۰۱ درباره افزایش تعرفه گازبها و طرح‌های تشویقی آن به وزارت نفت را رسانه‌ای کرد. گفته شد که این طرح برای ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه یارانه انرژی با مصوبه هیئت وزیران اجرا می‌شود که برای مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف گاز جریمه‌ درپی خواهد داشت.

چگنی با اعلام خبر فوق همچنین افزود: مشترکان خانگی که مصرف گاز آنها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل سه واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورتحساب آنها اعمال خواهد شد و مشترکانی که در ماه‌های بسیار سرد سال، مصارف آن‌ها حداکثر ۷۰ درصد الگوی متعارف مصرف (سقف پله ۳ جدول پلکانی) باشد، گازبهای آن‌ها ۱۰۰ درصد رایگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه تصریح کرد: تعرفه مشترکان با مصرف متعارف که در سه پله نخست قرار دارند، نسبت به پارسال افزایشی نداشته و صورتحساب آنها مشابه سنوات گذشته است؛ تنها تعرفه مشترکان پرمصرف بخش خانگی، یعنی از پلکان ۴ به بعد افزایش می‌یابد و این تغییر تعرفه از ۱۶ آذرماه در صورتحساب‌های مشترکان محترم اعمال می‌شود.

چگنی با اشاره به اینکه اکنون ۶۵ درصد حجم گاز مصرفی بخش خانگی در دوره سرد سال از سوی مشترکان پرمصرف (پلکان ۴ تا ۱۲) مصرف می‌شود و در عین حال، بیشترین مقدار یارانه پنهان انرژی را هم مشترکان پرمصرف دریافت می‌کنند، یادآور شد: بیش از ۶۴ درصد از مشترکانی که در پلکان نخست تا سوم قرار دارند، تنها ۳۵ درصد حجم گاز مصرفی بخش خانگی در دوره سرد سال را مصرف می‌کنند که تعرفه آنها افزایشی نداشته است. قابلیت اجرا دارد.

اما طی روزهای اخیر و با صدور قبوض گاز در کشور، شهروندان به خصوص مازندرانی‌ها گلایه‌های متعددی را نسبت به افزایش عجیب و غریب ارقام گازبها مطرح کردند. عمده آنان به زعم اشتباه رخداده در سیستم محاسبات گازبها به ادارات گاز مراجعه و خواستار بازبینی تعرفه‌های صادره شدند. برخی نیز معتقدند در چنین شرایطی که اوضاع گاز در کشور مناسب نبوده و برخی حتی با قطعی گاز مواجهند، این افزایش تعرفه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز نگرانی مضاعف شود.

به دنبال این نگرانی‌ها و پرسش افکار عمومی بود که نایب رئیس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۵ بهمن‌ماه کمیسیون انرژی را مامور کرد تا علت افزایش چشمگیر قبوض گاز را بررسی کرده و گزارش آن را به صحن مجلس ارائه کند. عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی مجلس را در غیاب محمدباقر قالیباف، بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به انتقادات تعداد زیادی از نمایندگان در خصوص افزایش قیمت قبوض گاز خانگی انتظار می‌رود کمیسیون انرژی جلسه‌ای در این باره برگزار کرده و گزارش آن را به صحن مجلس ارائه کند.

در همین روز بود که سید مرتضی حسینی، نماینده میانه، در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس، گفته بود: قبض مشترکان گاز به ویژه مشترکان روستایی به یکباره از ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان به ۲ الی ۶ میلیون تومان رسیده است. این اقدام شرکت گاز قابل قبول نیست و هیات رئیسه مجلس باید این موضوع را بررسی کرده تا اصلاح شود.

حسینی در ادامه اظهار کرد: افزایش لحظه‌ای قیمت ارز و مایحتاج ضروری مردم و انواع کالاهای صنعتی به ویژه خودرو، امان مردم را بریده است. مسئولان برای رفع این مشکل و فشاری که روی آحاد مردم به ویژه اقشار کم درآمد است، سریعا چاره اندیشی کرده و کشور را درست اداره کنند. مردم نجیب، مقاوم و وفادار ایران شایسته این نوع مدیریت و گرانی و فشار نیستند.

گفتنی است پیشتر و در روز سه‌شنبه ۴ بهمن نیز حسین بامیری، نماینده لردگان و احمد راستینه، نماینده شهرکرد در صحن علنی طی تذکرات جداگانه‌ای بر لزوم اصلاح تعرفه گاز در مناطق سردسیر تاکید کرده بودند.

افزایش تعرفه گاز امسال مازندرانی‌ها عودت داده می‌شود

اما مدیرعامل شرکت ملی گاز استان مازندران در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه افزایش تعرفه گاز در مازندران چگونه است و چه تدبیری در برابر گلایه مردم اتخاذ شده، گفت: مسئله افزایش نرخ گازبها مربوط به پله یکم تا دوازدهم نرخ گذاری قانونی است که از سوی هیئت وزیران طی پیامک‌هایی برای شهروندان ارسال شد، منتها با دستور رئیس جمهور اجرای این طرح پلکانی به سال بعد موکول شده است.

قاسم مایلی رستمی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: طبق دستور تصمیم بر این شد که آن بخش اصلاح شده الگوی مصرف و هزینه گازبها، ۷۰ درصد موقتا به مشترکین برگشت داده شود.

مایلی رستمی افزود: همزمان با برودت هوا، مصرف بالا و فصل سرما دولت تشخیص داد این تعرفه از سال بعد اجرا شود و اکنون ما ۷۰ درصد بخشودگی را اعمال کردیم و بوسیله قبوض در قالب یک پیامک اطلاع رسانی شد و مشترکینی که پرداخت کردند بستانکار محسوب می‌شوند که مبالغ آنان عودت داده خواهد شد.

در همین رابطه شایان ذکر است که جمعه ۷ بهمن ماه، مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در گفت‎وگو با ایسنا اعلام کرد که با دستور رئیس جمهوری در راستای کمک به مردم در بخش اقتصادی مقرر شد برای مشترکان پرمصرف، ۷۰ درصد در میزان افزایش تعرفه، به مدت سه ماه تخفیف اعمال شود اما مصوبه افزایش تعرفه گاز از سال ۱۴۰۲ به طور جدی اجرایی می‌شود. به گفته وی مشترکانی که در این مدت قبض جدید  را پرداخت کرده‌اند این مبلغ در ماه‌های آینده برای این مشترکان به صورت بستانکار لحاظ خواهد شد.

گفتنی است از این پس مصرف مشترکین گاز به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد به این ترتیب که بر اساس مصوبه ابلاغی، مصرف متعارف در پلکان اول تا سوم اقلیم ۳ (بیش از ۵۰ درصد مشترکان در این اقلیم قرار دارند)، به ترتیب، ۱۷۵، ۲۵۰ و ۳۲۵ مترمکعب به ازای هر واحد مسکونی در ماه و محاسبه گازبهای پلکان نخست تا سوم بدون افزایش نسبت به قبل و مشابه سنوات گذشته است.

اما محاسبه تعرفه گازبهای پله‌های چهارم به بعد که با افزایش تعرفه روبرو خواهند شد، به این صورت است که پلکان ۴، ۵ و ۶، افزایش ۳۰ درصدی نسبت به تعرفه سال قبل؛ پلکان ۷، ۸، ۹ و ۱۰ افزایش ۵۰ درصدی نسبت به پارسال و پلکان ۱۱ و ۱۲ که بسیار پرمصرف هستند، به ترتیب، مترمکعبی ۵ و ۶ هزار تومان محاسبه خواهد شد؛ اما این افزایش تعرفه گازبها به‌صورت پلکانی و تعرفه هر پله به‌ازای مازاد مصرف پله‌های قبلی محاسبه می‌شود.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها