آخرین اخبار :
کد خبر : 41142 شنبه 8 بهمن 1401 کشاورزی

مسیر امن برای مهاجرت ماهیان مولد در رودخانه های شیلاتی مازندران فراهم شد

مدیر کل شیلات مازندران گفت: در آستانه مهاجرت ماهیان دریایی به رودخانه ها، یگان حفاظت منابع آبزیان با هدف فراهم کردن مسیر امن برای تخم ریزی ماهیان ،گشت‌های ماموریتی یگان در طول نوار ساحلی به ویژه در رودخانه های شیلاتی استان تشدید کرده است.

به گزارش خبرمازندران از روابط عمومی شیلات مازندران ، قاسم کریم زاده درنشست هم اندیشی با فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان، معاونین و فرمانده پایگاه‌های هشت گانه، در محل ستاد فرماندهی یگان در شهرستان بابلسر ،وضعیت تجهیزات و امکانات و نیز محورهای ماموریت‌های یگان را مورد بررسی قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵درصد آبزیان دریایی برای تخم ریزی به رودخانه‌های شیلاتی مهاجرت می‌ کنند، نقش مهم یگان رادر اجرای طرح کمک به تکثیر طبیعی ماهیان رودکوچ ( به مناطق بالادست ) مهم و اساسی دانست و ادامه داد: در آستانه مهاجرت ماهیان دریایی به رودخانه ها، یگان حفاظت منابع آبزیان باید تمرکز خود را برای انجام گشت‌های ماموریتی یگان در این زمینه متمرکز کند تا بتوانیم محیطی امن رابرای مهاجرت آبزیان دریایی فراهم کنیم.

کریم زاده از پشتیبانی نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان در اجرای طرح پرورش ماهی درقفس ها دریایی نیز قدر دانی کرد و گفت: طرح پرورش ماهی درقفس های دریایی یکی از طرح های مصوب اقتصاد مقاومتی و مورد حمایت دولت در سطح ملی و استانی است و از فرمانده یگان و پایگاه‌ها خواسته میشود در انجام گشت‌های دریایی درکنار مجریان این طرح بوده و همانند جامعه صیادی ،فعالیت این قشر زحمت‌کش را صیانت کنند.

مدیرکل شیلات مازندران گفت: شیلات درجهت تقویت یگان ، پیگیر تامین نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات مورد نیاز خواهد بود.

دریای خزر زیستگاه ۱۵ گونه ماهی استخوانی است که ماهی سفید ، کپور و کفال مهم ترین آنها به شمار می روند و بیشترین صید صیادان را تشکیل می دهند.
طول سواحلی ایرانی دریای خرز حدود ۹۰۰ کیلومتر است که افزون بر ۳۳۸ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان مازندران قرار دارد.
بر اساس آمارهای رسمی ، ۱۲۰ رشته رودخانه فصلی و دائمی در حوزه مازندران به دریای خزر منتهی می شود که ۲۳ رشته از این تعداد رودخانه های شیلاتی محسوب می شوند.

طبق بررسی علمی شیلات مازندران ؛ صید بی رویه و نسل کشی ماهیان تخمگذار در رودخانه ها باعث کاهش شدید ذخایز آبزیان دریای خزر در ۲ دهه اخیر شد به طوری که براساس آمار هم اکنون سالانه بین ۲تا ۳ هزار تن ماهی استخوانی در این این دریا صید می شود ، در حالی که این آمار در ۲ دهه پیش بین ۱۱ تا ۱۲ هزار تن بود.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها