آخرین اخبار :
کد خبر : 41139 جمعه 7 بهمن 1401 محیط زیست و منابع طبیعی
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران:

شمار تلفات خرس قهوه‌ای در مازندران کاهش یافت

رئیس اداره حیات وحش محیطزیست مازندران با بیان اینکه برخی تعارضات وجود دارد که به زنبورداران، دام‌داران و کشاورزان تاکید شد در فصل بهار و تابستان با دیدن خرس قهوه‌ای به محیط‌بانی اطلاع دهند تا مورد آزار و تهدیدات انسانی قرار نگیرند، گفت: سالانه شاهد تلفات ۳ تا ۴ خرس قهوه‌ای در مازندران بودیم که اغلب به صورت تصادفات جاده‌ای، شکارغیرمجاز، دام‌ و تله بوده است خوشبختانه در سال‌های اخیر آمار وقایع مرگ و میر این گونه پستانداران(خرس قهوه‌ای)در مازندران کم شده است.

"خرس قهوه‌ای" گونه‌ای خرس بزرگ‌جثه و درشت‌اندام است که در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی و شمال اورآسیا پراکنده‌است.

وزن این نوع خرس از ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم متغیر است و بزرگ‌ترین زیرگونه‌ی آن خرس کودیاک در قامتی هم‌اندازهٔ خرس قطبی با وی بر سر عنوان بزرگ‌ترین گونه‌ی خرس و بزرگ‌ترین حیوان شکارچی روی خشکی رقابت می‌کند. خرس قهوه‌ای کودیاک(بزرگ‌ترین وقوی‌ترین گوشتخوار موجود در خشکی است)

با آن که قلمرو زیست خرس قهوه‌ای کاهش یافته و در بسیاری از مناطق منقرض شده‌است ولی همچنان در فهرست کمترین نگرانی" آی‌یوسی‌ان" باقی‌مانده و با جمعیت تقریبی ۲۰۰ هزار رأس خطر انقراض وی را تهدید نمی‌کند.

بیشترین شمار خرس قهوه‌ای به ترتیب در روسیه، آمریکا  به‌ویژه رومانی و فنلاند، جایی‌که حیوان ملی این کشور نامیده می‌شود، سکونت دارند.

البته سه زیرگونه‌ی این گونه خرس یعنی خرس قهوه‌ای آفریقای شمالی خرس اطلس کالیفرنیایی و مکزیکی در قرن نوزدهم و بیستم منقرض شدند و برخی از زیرگونه‌های جنوب آسیایی این حیوان نیز به شدت در خطر انقراض هستند.

زیرگونه‌ای از خرس قهوه‌ای محدود شده در مرکز ایتالیا موسوم به خرس قهوه‌ای مارسیکایی وجود دارد که تعداد آن‌ها بین ۵۰ تا۶۰ فرد بوده و در خطر انقراض هستند.

در ایران نیز در مناطق شمالی به ویژه مازندران این خرس زندگی می‌کند.

 

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در خصوص خرس قهوه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: زیستگاه خرس قهوه‌ای درمناطق کوهستانی مازندران است و رها شده در طبیعت تصویر زیبایی را ایجاد می‌کند.

کرووس ربیعی با اشاره به اینکه اینگونه گوشتخوار با جثه‌ای بزرگ مورد توجه محیط‌بانان است و از این جمعیت صیانت می‌شوند، اظهار کرد: مازندران ۲۰ منطقه حفاظت شده و ۵۰ پاسگاه محیط‌بانی دارد که تمام گونه‌های حیات وحش درکنترل حفاظت محیط زیست استان قراردارند.

وی با اظهاراینکه اینگونه پستاندار به لحاظ جثه بزرگ (خرس قهوه‌ای) نیازمند حفاظت بیشتری است، تصریح کرد: مشاهدات نشان داده که خرس قهوه‌ای دارای جمعیت خوبی است و از غرب تا شرق مازندران پراکنده هستند اما شمار خاصی از لحاظ آماری در استان نداریم.

رئیس اداره حیات وحش محیطزیست مازندران، خاطرنشان کرد: برخی تعارضات وجود دارد که به زنبورداران، دام‌داران و کشاورزان تاکید کردیم در فصل بهار و تابستان با دیدن خرس قهوه‌ای به محیط‌بانی اطلاع دهند تا مورد آزار و تهدیدات انسانی قرار نگیرند.

 

ربیعی با اشاره به اینکه سالانه شاهد تلفات ۳ تا ۴ مورد خرس قهوه‌ای در مازندران بودیم که اغلب به صورت تصادفات جاده‌ای، شکارغیرمجاز، دام‌ و تله بوده است، گفت: خوشبختانه

در سال‌های اخیر آمار وقایع مرگ و میر این گونه پستانداران(خرس قهوه‌ای)در مازندران کم شده است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها