آخرین اخبار :
کد خبر : 41117 شنبه 1 بهمن 1401 کشاورزی
مسئول زراعت چوب منابع طبیعی مازندران –نوشهر مطرح کرد

احیای طرح تنفس جنگل با صنوبر کاری

مسئول زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر، با اشاره به اینکه در طرح تنفس جنگل، سیاست دولت بر این است که استانداری‌ها متعهد شوند سطح ویژه‌ای را در هر استان برای کاشت صنوبر در نظر بگیرند، گفت: بر این اساس سطحی که برای سال ۱۳۹۹ برای اداره کل منابع طبیعی مازندران-نوشهر در نظر گرفته شده بود ۸۰ هکتار بود اما ۱۲۰ هکتار نهال کاری انجام شد.

فضل قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صنوبر یکی از گونه‌های با رشد سریع است که در زراعت چوب به همراه اکالیپتوس از آن استفاده می‌شود، اظهار کرد: اغلب طرح ما صنوبر کاری است و به دو روش انبوه کاری و حاشیه کاری کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چند گونه صنوبر وجود دارد که اغلب غیر بومی است، افزود: اولین گونه صنوبر "پوپولوس دلتوئیدس"  به صنوبر شرقی معروف است و علت این نامگذاری و وجه تسمیه آن نیز بخاطر برگ‌های مثلثی شکل یا دلتا و گونه‌ای با رشد شریع است که در قسمت‌های جلگه‌ای کاشت می‌شود.

مسئول زارعت چوب منابع طبیعی مازندران- نوشهر با بیان اینکه  صنوبر "پوپولوس نیگرا" یا "تبریزی" در ارتفاعات کجور و کلاردشت کشت می‌شود، تصریح کرد: مرکز تحقیقات ارومیه حدود ۱۰ سال قبل روی آن کار کردند و ارقامی را تولید و اصلاح کردند که در سال دو متر رشد طولی و ۲ سانتیمتر رویش قطری دارد.

این مسئول تصریح کرد: گونه صنوبری که در جنگل‌های هیرکانی یعنی شمال کشور به صورت خودرو وجود دارد "پوپولوس کاسپیکا" است که به آن "سپیدار" گفته می‌شود. یکی از گونه‌های اِندیمیک شمال است یعنی غیر از شمال درهیچ جای کشور دیده نمی‌شود.

وی افزود: این گونه برگ‌های تقریبا شبیه برگ چنار دارد که تک پایه آن در پارک فین چالوس است و در پارک جنگلی نور نیز توده‌هایی از آن وجود دارد.

قنبری به وجود یک کلون گونه‌های صنوبر وارداتی همانند "پوپولوس تری مولا" در نهالستان کلاردشت اشاره کرد و یادآور شد: گونه‌های صنوبری هم هستند که در غرب کشور مناطق لرستان، دزفول و کنار رودخانه دز کرمانشاه رشد می‌کنند بنام "پده " که برگ‌های آن دو شکلی است یعنی برگ‌های جوان کشیده و در سن بالاتر پهن است.

وی با اشاره به اینکه در طرح تنفس جنگل، سیاست دولت بر این است که استانداری‌ها متعهد شوند حتما یک سطح ویژه‌ای را در هر استان برای کاشت صنوبر در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: بر این اساس سطحی که برای سال ۱۳۹۹ برای اداره کل منابع طبیعی مازندران-نوشهر در نظر گرفته شده بود ۸۰ هکتار بود اما ۱۲۰ هکتار کار شد.

کارشناس ارشد جنگداری و مسئول زراعت چوب منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر، افزود: سال گذشته تعهد این اداره کل ۱۲۰ هکتار بود که ۱۳۰.۴۳ هکتار کار شد و با در نظر گرفتن اینکه در هر هکتار یک‌هزار و ۱۰۰ اصله نهال صنوبر بین مجریان به صورت رایگان توزیع شد، حدود ۱۳۵ هزار اصله نهال توزیع و نهال کاری صورت گرفت.

قنبری با اشاره به بازدید نماینده‌ای از استانداری جهت راستی آزمایی  اجرای میزان تعهد صنوبر کاری، گفت: حدود ۸۰ درصد از نهال کاری‌ها سبز شد که مستند سازی انجام  و به استانداری ارسال شد.

وی تاکید کرد: امسال نیز از سوی سازمان جنگل‌ها ۱۲۰ هکتار تعهد در نظر گرفته شد که تا کنون در بازدیدی که از حدود ۳۵ هکتار از عباس‌آباد تا نوشهر به‌عمل آمد برداشت شده و تفاهم نامه هم امضا شده است که در حال حفر چاله‌ها هستند تا در اسفند ماه نهال کاری شود.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها