آخرین اخبار :
کد خبر : 41111 پنج شنبه 29 دي 1401 علم و فناوري

آغاز بزرگترین رقابت علمی در آزمون سراسری از صبح امروز

مرحله اول آزمون سراسری از ساعت ۸ صبح امروز با رقابت داوطلبان گروه آزمایشی علوم‌تجربی آغاز شد.

کنکور سراسری از سال‌های آغازین برگزاری، همواره در تابستان برگزار می‌شد تا داوطلبان پس از رقابت با یکدیگر، از مهرماه سال جدید و همزمان با آغاز سال تحصیلی روی صندلی‌های دانشگاه‌ها قرار بگیرند.


امسال بخاطر تغییرات بسیار زیاد، برای نخستین بار کنکور دو نوبت در سال برگزار می‌شود. نخستین نوبت از آزمون ورود به دانشگاه‌ها در روز‌های پنج‌شنبه ۲۹ و جمعه ۳۰ دی و دومین مرحله در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال آتی برگزار خواهد شد.

نخستین گروهی که نشستن بر روی صندلی‌های آزمون نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ را تجربه می‌کنند، داوطلبان گروه علوم تجربی با ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ شرکت کننده هستند که بیشترین تعداد داوطلب را در بین سایر گروه‌های آزمایشی کنکور امسال به خود اختصاص داده‌اند.

داوطلبان گروه زبان‌های خارجی نیز از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه بعدازظهر امروز پنج‌شنبه ۲۹ دی ماه برای ورود به دانشگاه‌ها به رقابت می‌پردازند.

آزمون دو گروه آزمایشی ریاضی‌فنی و علوم‌انسانی نیز ساعت ۸ صبح فردا جمعه ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود و داوطلبان گروه هنر ساعت ۱۴:۳۰ همان روز رقابت خود را آغاز می‌کنند.

گروه آزمایشی علوم تجربی با ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر بیشترین تعداد داوطلب را در کنکور ۱۴۰۲ دارد و ۴۶ درصد داوطلبان را از آن خود کرده است. پس از آن، گروه آزمایشی علوم‌انسانی با ۳۰۹ هزار نفر که معادل ۳۱.۶ درصد داوطلبان است از منظر تعداد داوطلبان در جایگاه دوم قرار دارد.

۱۲۰ هزار و ۹۵ نفر نیز برای شرکت در کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی‌فنی ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۲.۲۷ درصد داوطلبان را تشکیل می‌دهند.

تعداد افراد متقاضی شرکت در آزمون هنر ۳۹ هزار نفر است که کمترین تعداد داوطلبان به این گروه آزمایشی تعلق دارد. همچنین ۶ درصد داوطلبان که معادل ۵۹ هزار نفر هستند در آزمون زبان‌های خارجی امسال شرکت می‌کنند.

نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ با شرکت ۹۷۸ هزار و۴۶۰ داوطلب، امروز و فردا پنج‌شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود.

رقابت بیش از ۳۵ هزارو ۸۰۰ داوطلب مازندرانی در این مرحله

نماینده سازمان سنجش در مازندران با اشاره به رقابت علمی بیش از ۳۵ هزار و ۸۰۰ داوطلب مازندرانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در استان گفت: کنکور نوبت نخست هم‌زمان با سراسر کشور در پنج گروه آزمایشی علوم تجربی، علوم ریاضی، علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر در مازندران هم برگزار می‌شود.

رحمت عباس‌نژاد افزود: در این نوبت، ۲۲ هزار و ۱۵۶ داوطلب زن و ۱۳ هزار و ۷۲۳ داوطلب مرد در ۱۹ حوزه امتحانی شهر‌های آمل، بابل، بابلسر، بندپی شرقی، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس و نوشهر، رامسر، ساری، سوادکوه، قایم‌شهر، کلاردشت، محمودآباد، نکا و نور رقابت می‌کنند.

آزمون سراسری دانشگاهها، امسال با هدف عدالت و کاهش استرس داوطلبان، در دو نوبت دی‌ماه ۱۴۰۱ و تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

 

لیست لوازم ممنوعه و لوازم مجاز داوطلبان شرکت در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ :

لوازم مجاز همراه داوطلب در جلسه کنکور ۱۴۰۱ شامل "پرینت کارت شرکت در جلسه آزمون" همراه با "یک سنجاق"، "اصل کارت ملی یا شناسنامه"، "۲ عدد مداد سیاه نرم پررنگ"، "یک عدد پاک کن و تراش" و "ماسک اضافی سه لایه معمولی" است.

لوازمی که داوطلب مجاز نیست در جلسه آزمون به همراه داشته باشد شامل "تجهیزات الکترونیکی (تلفن همراه، ساعت، دستبند، عینک و انگشتر هوشمند و...) "، "ماشین حساب"، "پیجر و هندزفری"، "خودکار و پاک کن هوشمند"، "کتاب"، "جزوه"، " نت و یادداشت"، "وسایل فلزی (گل سر، تل، آینه و... باید حتما ً پلاستیکی باشد) "، "ساک"، "کیف دستی" و " مواد خوراکی به جز آب آشامیدنی" است.


نتایج اولیه نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در نیمه نخست اسفندماه به اطلاع داوطلبان می‌رسد که شامل نمره خام و نمره آزمون می‌شود.  

مرداد ماه سال آتی، سوابق تحصیلی داوطلبان توسط سازمان سنجش آموزش کشور از وزارت آموزش و پرورش اخذ می‌شود و نتیجه نهایی به داوطلبان اعلام می‌شود.  

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها