آخرین اخبار :
کد خبر : 41061 دوشنبه 28 آذر 1401 سیاست
عضو شورای راهبردی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

اندیشکده حکمرانی مجلس بدون نگاه حزبی بدنبال شناسایی مشکلات استان‌ها است

عضو شورای راهبردی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت : اندیشکده حکمرانی مجلس بدون جناح بندی حزبی و با بهره گیری از ظرفیت تمامی نخبگان بدنبال شناسایی مشکلات هر استان است.

محمد فرهادی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح اندیشکده حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مازندران افزود: همیشه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این نقد بر ما وارد بوده که چرا فقط از ظرفیت پژوهشگران و اساتید شهر تهران بیشتر برای تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌کنید و از ظرفیت بزرگ اساتید و پژوهشگران در استان‌های دیگر کمتر استفاده می‌شود که این نوید را می‌دهم که با حمایتی که رییس مجلس شورای اسلامی انجام داده و همتی که مرکز پژوهش‌های مجلس به خرج داده، برنامه‌ریزی شده‌ و مکاتبات لازم با دانشگاه‌ها در مجمع نمایندگان استان صورت‌گرفته است که ۳۱ اندیشکده‌ قانون‌گذاری و حکمرانی در ۳۱ استان کشور راه‌اندازی بشود.

وی ادامه داد : فلسفه ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی فانتزی نیست و عملکرد آنها به صورت خاص در کمیسیون ها دیده می‌شود.

این عضو شورای راهبردی اندیشکده حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت : تاکنون بدلیل ضعف در دسترسی مسائل جامعه قانونگذاری با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: در اندیشکده هر استان خروجی بدست آمده در اختیار مرکز پژوهش های مجلس و بعد به فراکسیون‌های مجلس ارایه و منتج به قانون خواهد شد.

فرهادی افزود : مازندران با وجود ظرفیت های زیادی که دارد نوع عملکرد حکمرانی در این استان مورد نقد است چرا که بهره وری های لازم از ظرفیت های طبیعی آن نشده است.

عضو شورای راهبردی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت : این پژوهشکده متشکل از شورای معین با حضور روسای دانشکاه ها و شورای علمی که خبرگان اجرایی در آن فعالیت خواهند داشت، فعالیت می کند.

به گزارش ایرنا، راستای تحقق عملی و کارآمد رویکردهای تحولی مجلس یازدهم، اصلاح نظام حکمرانی مبتنی بر چهار اصل کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی اداره امور کشور پایه ریزی گردید و به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه کلیه صاحبنظران، اندیشمندان و محققان کشور برای مسئله‌شناسی، معرفی و مدل سازی‌های عملیاتی و پیشران در فرآیندهای تصمیم‌سازی، قانونگذاری و نظارت مبتنی بر رعایت اولویت‌های حکمرانی نو و مردمی‌سازی امور مختلف، طرح ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی در سطح استان ها و کلانشهرها تصویب و اقدام شده است.

بر همین اساس دستورالعمل حاضر با پیشبینی نیازها و تدوین رویکردهای لازم، سازوکار اجرایی راه اندازی شبکه اندیشکده‌های حکمرانی را فراهم می‌آورد. این شبکه متشکل از نخبگان، دانشگاهیان و خبرگان اجرایی واجد شرایط هر استان به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بوده که با مدیریت غیر متمرکز و استقرار در مراکز استانی، بر اساس دستورالعمل ابلاغی، اهداف مدنظر را محقق می‌کنند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها