آخرین اخبار :
کد خبر : 41043 دوشنبه 21 آذر 1401 کشاورزی

صادرات نخستین محموله برنج مازندران

نخستین محموله برنج مازندران ظهر امروز از گمرک آمل به مقصد روسیه صادر شد.

نخستین محموله برنج کیفی مازندران در راستای خروج رکود خرید وفروش این محصول پس از انجام تشریفات آزمایشگاهی وگمرکی از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل به مقصد روسیه بارگیری وصادر شد.

استاندار مازندران گفت: با پیگیری‌های انجام شده درسطح ملی، برای توازن عرضه و تقاضا و رونق بازار محصولات کشاورزی استان به خصوص برنج و مرکبات تعرفه صادرات این محصولات حذف شده است.


سید محمود حسینی پورافزود: برنج مازندران در کشور‌های عربی و اروپایی بازار خوبی دارد، اما با توجه به رقابتی بودن بازار برنج باید مقوله کیفیت سازی و رعایت استاندارد سازی‌ها را نیز در تولید برنج‌ها به خصوص ارقام پرمحصول توجه کنیم.


او گفت: اکنون در صادرات ارقام پرمحصول برنج مازندران به کشور‌های مختلف دنیا دچار مشکل هستیم که باید با همت کشاورزان و موسسات تحقیقات برنج نسبت به کیفی سازی و استاندارد سازی تلاش شود.


حسینی پور با ابراز امیدواری از رونق عرضه و تقاضای بازار برنج مازندران در آینده نزدیک، ادامه داد: خرید ۵۰ هزار تن برنج کیفی از سوی فروشگاه اتکا نیز تا هفته آینده عملی می‌شود.

مدیر عامل پایانه صادرات برنج ایران نیز گفت: رایزنی‌ها چند ساله با روسیه به عنوان یکی از بازار‌های هدف برنج ایرانی جواب داد و با برداشتن موانع صادراتی، نخستین محموله برنج کیفی ایرانی به مقصد مسکو صبح امروز صادر شد.

اسماعیل یزدان پناه با بیان اینکه این محموله از گمرک آمل صادر شده است، افزود: این برنج‌ها همه استاندار‌های بازار‌های جهانی را دارند و صادرات آن نیز با مجوز‌های وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، صمت و گمرک ایران انجام شده است.

او ادامه داد: برخی کشور‌های دیگر مانند آلمان نیز خواهان برنج‌های ایرانی هستند که مذاکرات برای صادر کردن برنج به این کشور‌ها نیز در جریان است.

یزدان پناه گفت: برخی شرکت‌های بزرگ ایرانی که در حوزه صادرات خشکبار فعالیت می‌کنند نیز با این پایانه مذاکراتی داشتند تا برنج ایرانی را به کشور‌های هدف صادر کنند.

مدیر عامل پایانه صادرات برنج ایران افزود: این نخستین گام برای صادر کردن برنج‌های کیفی ایرانی است و با افزایش صادرات بازار این محصول در داخل نیز متعادل خواهد شد.

پارسال نیز از مرکز بین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران، چندین محوله برنج کیفی مازندران به کشور‌های امارات، آلمان، کانادا وسوئد صادر شده بود.

براساس آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال در ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزار‌های استان با احتساب کشت اول، دوم وپرورش رتون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن شلتوک معادل بیش از یک میلیون تن برنج سفید تولید شد.

مازندران حدود ۴۲ درضصد برنج مورد نیاز ومصرفی کشور را تامین وازاین نظر رتبه نخست تولید این محصول را درکشور دارد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها