آخرین اخبار :
کد خبر : 41020 جمعه 11 آذر 1401 اقتصاد

عملیاتی شدن ۲ هزار دامداری ۱۰۰ راسی در مازندران

شرکت کاله آمل طرح ملی ۲ هزار دامداری ۱۰۰ راسی را در مازندران عملیاتی کرد

مدیر عامل شرکت لبنی کاله آمل در نشست با استاندار مازندران در این شرکت، برای اجرایی شدن ۲ هزار دامداری ۱۰۰ راسی از طرح ملی ۱۰ هزار واحدی این طرح در مازندران به تفاهم رسیدند.


شرکت کاله در اجرای این طرح ملی با هدف تامین شیر مورد نیاز پالایشگاه‌های شیر در کشور، در خرید تضمینی شیر، تامین خوراک دام و همچنین آموزش‌های فنی و تخصصی به صاحبان ۲ هزار واحد دامداری ۱۰۰ راسی در مازندران حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.


مدیرعامل و بنیانگذار شرکت کاله، دغدغه مهم این شرکت در اجرای این طرح کلان ملی که سودآور در بخش تامین شیرمورد نیاز، گوشت و نیز اشتغالزایی برای روستاییان را به همراه خواهد داشت، تهیه زمین عنوان کرد و افزود: در حال حاضر پالایشگاه شیرکاله در آمل ظرفیت پالایش و فرآوری روزانه ۵ میلیون لیتر شیر را دارد که درحال حاضر با راه اندازی فاز نخست آن روزانه ۱٫۲ میلیون لیتر شیر را پالایش و تجزیه می‌کند.


غلامعلی سلیمانی افزود: با توجه به نیاز روزانه حدود یک و نیم میلیون لیتری شرکت کاله آمل به شیر، کمتر از ۵۰۰ هزار لیتر آن در مازندران توسط دامداری‌های مازندران تامین و بقیه شیر مورد نیاز این شرکت از حدود ۲۲ استان کشور تامین می‌شود.
وی ایجاد دامداری‌های ۱۰۰ راسی درکشور را یک اقدام مهم در تامین شیر موردنیاز پالایشگاه‌های شیر در شرکت کاله برای فرآوری و تبدیل صد‌ها محصول باارزش عنوان کرد و گفت: با واگذاری زمین مورد نیاز در مازندران که استاندار مازندران قول آن را داده که جهاد کشاورزی استان درکمترین مدت در اختیار شرکت کاله قرار دهد، حتی در امر آموزش به جوانان تحصیل کرده در روستا‌ها برای ایجاد دامداری‌های کوچک نیز برعهده خواهد گرفت.


مدیرعامل شرکت کاله آمل، با بیان اینکه هم‌اکنون محصولات «کاله» سالانه به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار صادر می‌شود، تصریح کرد: با راه‌اندازی کامل پالایشگاه شیر ارزش این صادرات به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید و می‌تواند پس از صنعت پتروشیمی بیشترین ارزآوری را برای کشور داشته باشد.


سلیمانی گفت: شرکت کاله در چند دهه گذشته از فعالیت کاری خود با جذب صد‌ها نیروی کاری متخصص و تحصیل کرده از دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی، سهم قابل توجهی در تولید واشتغال و همچنین ارزآوری منطقه داشته و این مهم را همچنان ادامه خواهد داد.


وی با اشاره به اینکه پالایشگاه شیر کاله نه تنها در کشور و خاورمیانه، بلکه در سطح آسیا جزو اولین‌ها و برترین هاست، تصریح کرد: با راه اندازی این پالایشگاه، از خروج سالانه ۱میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها