آخرین اخبار :
کد خبر : 39991 پنج شنبه 19 آبان 1401 اجتماعی
اختصاصی

زمزمه های حضور ایران در سازمان CSTO

رویارویی روسیه و غرب در اطراف اوکراین ماهیت طولانی به خود می گیرد. تلاطم ژئوپلیتیکی طولانی مدت در اوراسیا در حال افزایش است

اختصاصی خبر مازندران

رویارویی روسیه و غرب در اطراف اوکراین ماهیت طولانی به خود می گیرد. تلاطم ژئوپلیتیکی طولانی مدت در اوراسیا در حال افزایش است. این امر وظایف نظامی-سیاسی جدیدی را برای مسکو ایجاد می کند، از جمله تقویت جناح جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی.(CSTO) جمهوری اسلامی در نقطه ای مانند روسیه قرار دارد که مدنظرترین استراتژی را برای حفظ منافع امنیت ملی انتخاب می کند. تماس ها و همکاری های دو کشور نشان می دهد که آماده همکاری نزدیک تری هستند.

تهران در حال حاضر به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمده و عملاً درخواست پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را داده است. برنامه های او برای پیوستن به مولفه نظامی ادغام در فضای اوراسیا چندان واضح نیست.

در این مسیر، ایرانی ها حداقل با یک مانع رسمی در قالب عضویت در جنبش عدم تعهد مواجه هستند که حضور در هیچ بلوک نظامی را بر نمی تابد. با این حال، اگر اراده رهبری سیاسی این کار را انجام دهد، این و سایر موانع کاملاً قابل رفع است. در مورد بیان ابتدایی منافع ایران و فدراسیون روسیه در نقطه فوق انتخاب دیدگاه ژئوپلیتیک است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها