آخرین اخبار :
کد خبر : 39988 سه شنبه 17 آبان 1401 سیاست

رییس سازمان بازرسی کل کشور از بنگاه‌داری بانک ها انتقاد کرد

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اظهار این که « از بانک‌های دولتی و خصوصی گلایه داریم ، سیستم بانکداری کشور با مشکل مواجه است » ، گفت : بانک‌ها بر خلاف قوانین همچنان به بنگاه‌داری ، ساخت‌وساز ، کارهای مالی و تجارت می‌پردازند.

ذبیح الله خداییان روز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه بازرس کل استان مازندران در ساری افزود : طبق  قوانین رفع موانع تولید ، از سه سال پیش مقرر شده بود تا بانک‌ها  سالانه ۳۳ درصد از بنگاههای تحت مالکیتشان را واگذار کنند ، ولی بانک ها این موضوع را رعایت نکردند و حتی فعالیت بنگاه داریشان اضافه شده است.

وی ادامه داد : حتی بعضی از بانک ها تسهیلات را به بنگاه های خودشان اختصاص داده و می دهند و در چنین شرایطی نمی توان  انتظار رشد تولید را داشته  باشیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور بیان داشت : کفالت برداشت بانک ها از بانک مرکزی غیر اصولی است و نظارت بانک مرکزی از بانک ها باید بیشتر شود. 

خداییان با بیان این که دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب تحمل این نظام را نداشتند و همچنان علیه جمهوری اسلامی فتنه برپا می کنند ، گفت : در تمامی این صحنه ها مردم حضور داشتند و امروز نیز حضور پرشور مردم را داریم. الزام حضور مردم  اعتقاد آنان است، پس به جای این که فقط با زبان و به صورت شفاهی از آنان قدردانی کنیم کافی نیست و قطعا مردم نیاز به قدرداتی کلامی مسوولان و مدیران ندارند، آنان خدمات صادقانه و قدردانی عملی می خواهند.

وی افزود : دشمن امیدش به حمله غیر نظامی در سایه تحریم و محاصره اقتصادی  است. بدانید مسوولان و تصمیم گیرندگان در صف این جنگ هستند. رهبر انقلاب راهکار اقتصاد مقاومتی را ارائه. دادند و این راهکار به معنای اقتصاد ریاضتی نیست و حالت تدافعی و حصار کشیدن دور خودمان نیست بلکه زمینه رشد و پیشرفت کشور را با خودباوری فراهم می کند.

خداییان گفت : ارکان اقتصاد مقاومتی را مسوولان باید عملیاتی کنند ؛ یعنی  اقتصاد مردمی را که با اعتماد بین مردم و مسوولان نتیجه می دهد ، جدی بگیرند.

وی افزود : دولت نمی تواند ورود سرمایه گذاری داشته باشد ، پس  بخش خصوص باید ورود پیدا کند و ماموریت اصلی مسوولان حل و  رفع موانع پیش روی  بخش خصوصی است.

رییس بازرسی کل کشور توضیح داد : سرمایه گذاری که رها و از این اداره به آن اداره سرگردان شود و پشت در اتاق رییس اداره بنشیند ، فرار می کند. هنر مدیران این است که مجوز سرمایه گذاران واقعی را در کمترین زمان در قالب پنجره واحد صادر کنند. باید فرصت های سرمایه گذاری در استان ها شناسایی شود ؛ یعنی  از قبل مجوز ها و زمین برای واگذاری طبق مقررات آماده باشد.

خداییان گفت : ایجاد امنیت سرمایه گذاری بسیار مهم است و امنیت برای سرمایه گذار زمانی حاصل می‌شود که احساس کند که مدیران در طول فعالیتش وی را مورد  حمایت قرار می دهند. یعنی وسط کار سرمایه گذار  کارشکنی نشود ، اگر سرمایه گذار واقعی نیست باید از ابتدا درست تشخیص داده شود ، دستگاه های نظارتی باید ورود درستی داشته باشند.

وی افزود : سرمایه گذاران را باید تقویت کنیم یعنی حمایت بانک ها از سرمایه  گذاری ها را باید داشته باشیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت : بانک ها باید از تولید و از کالای ملی حمایت کنند. باید به واردات کالا که تولید مشابه ملی دارد ، درست توجه شود. مدیریت مصرف و ذائقه مردم باید در تولید داخل با کیفیت بخشی مورد توجه باشدو راه قدردانی از مردم هم ایجاد اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن این حمایت ها از صنایع دانش‌بنیان با توان جوانان است. 

وی افزود : جوانان با طرح های دانش‌بنیان باید مورد حمایت تسهیلاتی قرار گیرند و زمین در اختیارشان قرار گیرد ، چون اشتغال با رونق تولید محقق می‌شود. اگر من انتقاد کنم، استانداران و وزرا هم انتقاد کنند ،چه کسی کار می کند ؟ اگر اقدام عملی صورت بگیرد و مردم آثار خدمت را لمس کنند، اعتماد می کنند. ما تحریم را داریم و شدت هم پیدا می کند، اگرچه تحریم ها در بسیاری از بخش ها بی اثر شده است و نمونه بارز خنثی شدن تحریم در حوزه هوا و فضا است ، ولی باید مردم رفاه را حس کنند.

خداییان گفت : زیر ساخت قانونی را داریم ، فقط باید اجرایی شود. مسوولان طبق قوانین عمل کنند. قانون بهبود کسب و کار ،حمایت  از شرکت های دانش‌بنیان ، رفع موانع تولید و اجرای  اصل ۴۴ قانون اساسی است.

وی افزود : دستگاه های نظارتی اجرای قوانین را از دستگاه های اجرایی طلب کنند . در دوره تحول و تعالی دستگاه قضایی ماموریت اصلی بازرسی بر محور اجرای قوانین است. مسوولان و دستگاه هایی که کاری انجام نمی دهند باید به رده بالا و مردم معرفی شوند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها