آخرین اخبار :
کد خبر : 39978 سه شنبه 3 آبان 1401 اجتماعی

جولان بیمارهای فصلی در مدارس مازندران

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران : سه هزار و ۶۳۰ دانش آموز استان هشت روز گذشته مبتلا به بیماری‌های فصلی شدند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت: سه هزار و ۶۳۰ دانش آموز استان از ۲۵ مهر تا دوم آبان ماه امسال گواهی پزشکی ابتلا به علایم کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی را به مدارس خود ارائه کرده اند.


قربانعلی سهرابی افزود: ۸۸ درصد دانش آموزان مازندرانی به تناوب در کلاس‌ها درس حاضر شدند و بقیه غیبت موجه یا غیرموجه داشتند.

او ادامه داد: عادی انگاری‌ها و کمبود امکانات سبب شده است تا فقط ۱۵ درصد دانش آموزان دستورالعمل‌های بهداشتی را در مدارس استان رعایت کنند.

سهرابی گفت: ۲۱۰ مدرسه استان اعتبار لازم برای حل مشکلات زیرساختی مانند نصب تهویه در کلاس‌های درس و تامین مواد ضدعفونی کننده و ماسک رایگان دانش آموزان را ندارند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران افزود: اگر هر کدام از این مدارس ۱۵۰ دانش آموز داشته باشند به عبارتی بیش از ۳۱ هزار دانش آموز با حداقل امکانات در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

او گفت: کمبود امکانات بهداشتی در برخی مدارس به ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا گزارش و مقرر شد اعتباراتی برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده به ۱۸۰ مدرسه استان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تخصیص یابد.

احتمال شیوع ویروس آنفلوآنزا و تشابه آن با ویروس کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با ابراز نگرانی درباره اینکه رعایت توصیه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در بین شهروندان کاهش یافته است نسبت به شیوع ویروس آنفلوآنزا و تشابه آن با کووید نوزده هشدار دادند.


دکتر علیپور گفت:با فرا رسیدن فصل سرد سال علائم بیماری‌های کووید۱۹ آنفلوآنزا سرماخوردگی و آلرژی مشابه است و از طریق تنفس و گاهی تماس منتقل می‌شود.


او با بیان اینکه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد مراجعه کنندگان مبتلا یا مشکوک به کرونا و دیگر بیماری‌های فصلی به مراکز درمانی استان کودکان و نوجوانان هفت تا ۱۸ سال هستند. گفت: علائمی همچون سردرد، سرفه خشک، درد‌های عضلانی، تب، تهوع، استفراغ، اسهال و از دست دادن حس بویایی و چشایی در این بیمار‌ها مشترک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: سامانه هوشمند پایش سلامت دانش آموزان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش استان در مازندران در دستور کار قرار گرفت.

علیپور گفت: فقط مدیران مدارس در این سامانه، به اطلاعات بهداشتی دانش آموزان مانند تزریق واکسن و ابتلای آنان به بیماری‌های فصلی دسترسی دارند و عوامل اجرایی و معلمان مدارس نمی‌توانند سوابق پزشکی یک دانش آموز را رصد کنند

او افزود: مدیران مدرسه با کسب اطلاعات از سلامت دانش آموزان، می‌توانند با همراهی شبکه بهداشت شهرستان نسبت به تعیین ضوابط کرونایی در مدارس اقدام کند.

علیپور بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا، حضور نیافتن در تجمع ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از سفر‌های غیرضروری و بهداشت دست تاکید کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران توصیه کرد تمامی افراد، بخصوص بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی، دیابت، پر فشاری خون و سرطان که از ترزیق واکسن کرونا و آنفلوآنزا آنان ۶ ماه گذشته باشد برای دریافت واکسن اقدام کنند

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها