آخرین اخبار :
کد خبر : 38896 سه شنبه 1 شهريور 1401 فرهنگ

ثبت ۵۲ اثر تاریخی مازندران در فهرست آثار ملی

سرپرست میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از ثبت ۵۲ اثر تاریخی مازندران در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش خبرمازندران ،مهدی ایزدی سرپرست میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: ۵۲ اثر طبیعی، تاریخی و فرهنگی مازندران از پارسال تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اوبا اشاره به ثبت راه‌آهن شمال در لیست میراث‌ جهانی به عنوان یکی از شاخص‌ترین اقدامات حوزه میراث‌فرهنگی در سال گذشته، گفت:از این ۵۲ اثر ۸ اثر میراث منقول،۲۷ اثر غیر منقول،۷ اثر طبیعی و ۱۰ اثر معنوی را شامل می‌شود.

ایزدی با بیان اینکه ۳۲ پروژه مرمتی از مردادماه پارسال تاکنون در مازندران انجام شده است: افزود: ۶۱ هزار و ۴۲۷ میلیون ریال اعتبار به این پروژه‌های مرمتی اختصاص و هزینه شده است که از مهمترین پروژه‌های مرمتی می‌توان به برج آرامگاهی عیسی خندق ساری و پل محمد حسن خان بابل اشاره کرد.

او با اشاره به اقدامات پژوهشی و باستان‌ شناسی، کاوش، گمانه‌زنی، شناسایی و تعیین عرصه و حریم ۱۵ پروژه میراثی در یکسال اخیر، گفت:تعیین حریم ۵ بنای تاریخی شهرستان چالوس و تهیه طرح ضوابط اختصاصی بافت تاریخی قائم‌شهر از دیگران آقدامات شاخص معاونت میراث‌فرهنگی مازندران از مردادماه پارسال است.

ایزدی به افتتاح موزه ظروف در رامسر، موزه موسیقی استاد اسحاقی در بهشهر و موزه کاخ صفی آباد بهشهر به‌ عنوان عملکرد قابل اعتنای معاونت میراث‌فرهنگی در سال گذشته اشاره کرد و افزود:تکمیل و تجهیز سیستم حفاظت الکترونیک ۷ موزه، مرمت ۷موزه خصوصی و ۸ موزه دولتی و همچنین حفاظت و مرمت ۴۰ قلم اشیای تاریخی و فرهنگی از دیگر اقدامات مثبت این معاونت در یکسال اخیر است.

او از ساماندهی و مستندسازی ۸۰۰ قلم اموال تاریخی و فرهنگی مازندران در این مدت خبر داد و گفت: سه بنای تاریخی خانه نجفی بابل، کاروانسرای کمبوج آمل و کاروانسرای گدوک بهم ه بخش خصوصی واگذار شد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها