آخرین اخبار :
کد خبر : 38890 شنبه 29 مرداد 1401 محیط زیست و منابع طبیعی

تجاوز به حریم رودخانه‌ها عامل افزایش خسارت سیلاب در مازندران است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: تجاور به حریم رودخانه‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز عامل افزایش خسارت مالی و جانی جاری شدن سیلاب در استان است.

به گزارش خبرمازندران حسینعلی محمدی روز شنبه در نشست شورای اداری مازندران افزود: مدیریت رودخانه‌ها در استان نیازمند توجه جدی است و بی توجهی به این موضوع و تجاوز به کرانه‌ رودها موجب افزایش فرسایش و جاری شدن سیل‌های مهیب هنگام بارندگی در استان می شود.

وی خاطر نشان کرد: استان مازندران از جمله مناطق کشور است که در سال‌های گذشته به دلیل تجاوز به کرانه‌ رودخانه‌ها با ساخت و ساز غیرمجاز و برداشت شن و ماسه آسیب فراوان دیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران تصریح کرد: باید دستگاه‌های اجرایی و خدماتی مربوط در برابر رعایت حریم اکولوژیک رودخانه‌ها بیش از پیش توجه داشته باشند و هیچ‌گونه مجوزی برای ساخت و ساز و برداشت شن و ماسه صادر نشود و دستگاه های نظارتی هم به معنای واقعی پای کار بیایند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به سیل اخیر در منطقه مرزن آباد چالوس ،تصریح کرد: طی نامه‌نگاری در قالب ابلاغیه ماده ۱۸ قانون مدیریت بحران کشور با استاندار مبنی بر اهمیت و حیاتی بودن ساخت زودهنگام چهار دهنه پل ارتباطی در نقاط روستایی از جمله واسپول، مناردره، پولاد کوه و چهارباغ با اختصاص حدود ۷۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی استان برای عملیاتی شدن این طرح ها در مناطق سیل زده موافقت کرده و هم اکنون فرآیند انجام این کار وارد گام مطالعه و طراحی شده است.

به گزارش ایرنا، واسپول، مچر، دز ماکتی، نوکرس، الیت، انگوران، پولادکوه، علی آباد،  گیجان، پولادکوه سر، چهار باغ  ، علی آباد جز روستاهای کوهستان غرب مازندران هستند که در حادثه سیل خسارت دیدند. انگوران و پولادکوه جز روستاهایی هستند که سیل بیشترین آسیب را به زیرساخت ها و بناهای مسکونی این منطقه وارد کرد و بنا به گزارش ها، اهالی این روستاهای باید برای رهایی از مخاطرات طبیعی این روستاها را ترک و پس از کارشناسی و انتخاب مکان جدید به آن نقل مکان کنند. در سیل اخیر دستکم هشت نفر جان باختند و ۲ نفر هم ناپدید شدند. بخش مرزن آباد چالوس با برخورداری از یک نقطه شهری و ۱۰۰ نقطه روستایی در مسیر جاده چالوس - کرج محدوده کندوان قرار دارد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها