آخرین اخبار :
کد خبر : 38888 شنبه 29 مرداد 1401 کشاورزی

تأکید هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس بر اجرای طرح‌های مدیرتی آب در مازندران

اعضای هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی آخرین وضعیت منابع آبی مازندران و تأمین آب کشاورزی از تاسیسات سد شهید رجایی بازدید کردند و افزایش توجه به اجرای طرح‌های مدیریت آب در مازندران را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش خبرمازندران، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همراه با چند تن از اعضای این کمیسیون و معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی روز چهارشنبه چند نشست و بازدید مرتبط با بخش کشاورزی و تأمین منابع آب مازندران در شهرستان ساری برگزار کردند و در یکی از بخش‌های این سفر یک روزه بازدید از تاسیسات سد شهید رجایی را در دستور کار قرار دادند.
در این بازدید که با حضور مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، معاون عمرانی استاندار مازندران، نمایندگان ساری و میاندورود در مجلس و تعدادی از مدیران استانی و شهرستانی انجام شد، نکاتی درباره ضرورت افزایش توجه به تکمیل طرح‌های مربوط به مهار آب‌های سطحی مازندران مورد تأکید قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در نشستی که به میزبانی این شرکت در سالن کنفرانس مجتمع سد شهید رجایی برگزار شد، ضمن ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت تأمین منابع آبی در مازندران، اظهار کرد: افزایش توان مهار آب‌های سطحی در مازندران به افزایش تولید محصولات کشاورزی در این استان کمک می‌کند که نقش مستقیمی در اشتغال‌زایی و کمک به امنیت غذایی مازندران دارد.
محمدابراهیم یخکشی اظهار کرد: ما در مازندران برای افزایش توان تولید محصولات کشاورزی، به ترتیب اولویت به مهار و تنظیم آب، ایجاد شبکه آبیاری و در نهایت مسائل نرم‌افزاری مانند اقدامات به‌زراعی و به روز‌آوری کشاورزی نیاز داریم. با بهسازی زیرساخت‌های تأمین آب در این استان می‌توانیم دست‌کم 400 هزار تن به ظرفیت تولید برنج مازندران اضافه کنیم.
وی افزود: برای افزایش ظرفیت مهار آب‌های سطحی فعلا چهار سد در حال ساخت داریم که تأمین اعتبار برای تکمیل آن‌ها ضروری است. سد گلورد در حال بهره‌برداری است و سال آینده آبگیری می‌شود. سد هراز به پیشرفت فیزیکی 45 درصدی رسیده و سدهای زارم‌رود و سجادرود نیز در مرحله آغاز عملیات اجرایی قرار دارند. چند سد دیگر نیز برای دیگر نقاط استان برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم در مهار آب‌های سطحی استان به وضعیت بهتری برسیم.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی ما این است که در افق 1425 حدود 350 میلیون متر مکعب از آبی که به دریا می‌ریزد را برای مصرف آشامیدنی استفاده کنیم.
یخکشی با اشاره به کم‌آبی در برخی نقاط استان گفت: شرق مازندران منطقه‌ای کم‌آب است که تقاضای آب بیشتر از منابع موجود در آن را شاهد هستیم. در قسمت‌های مرکزی مانند آمل و بابل هم میزان منابع با تقاضا یکی است. اما نکته این است که در این منطقه هم ظرفیت تنظیم آب نداریم و به همین دلیل درصد تأمین ما کم است.
وی تصریح کرد: در مناطق غربی استان که وضعیت منابع آبی مناسب است، زمین کشاورزی کمتری داریم. برای اجرای تنظیم مکانی آب موجود در استان یکی از طرح‌های مد نظر ماه ایجاد کانال آب چالوس-هراز است که تا کنون 30 کیلومتر از 100 کیلومتر آن اجرا شد و برای تکمیل به تأمین اعتبار نیاز داریم.
ضرورت تدوین طرح جامع مدیریت آب در مازندران
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز در این نشست با بیان این‌که شرایط مازندران در تأمین آب در حال پیشروی به سمت بحرانی شدن است، گفت: این استان به یک طرح جامع مدیریت منابع آبی نیاز دارد که راهبردهای مناسب را در افق‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ترسیم کند. از مسئولان حوزه آب و نمایندگان این استان می‌خواهیم که با کمک کارشناسان برای تدوین این طرح جامع برنامه‌ریزی کنند تا ما نیز در مجلس پیگیر افزایش سهم مازندران از اعتبارات مربوط به طرح‌های آبی شویم.
محمدجواد عسکری افزود: در صورتی که این طرح جامع توسط مسئولان استان تهیه و تدوین و ارائه شود، در کمیسیون کشاورزی برای تحقق آن گام برمی‌داریم و تلاش می‌کنیم در بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه نگاه ویژه‌ای به طرح‌های مرتبط با تأمین و مهار آب‌های سطحی در مازندران از جمله سدسازی‌ها ایجاد شود.
وی اظهار کرد: اولویت نخست ما برای تأمین آب در مازندران مربوط به بخش کشاورزی است. چون کشاورزی مازندران به طور مستقیم با اشتغال این استان وابستگی دارد و نقش آن در امنیت غذایی کشور نیز قابل چشم‌پوشی نیست. باید طرحی ترسیم شود که در آن به راهبردهای تأمین آب کشاورزی، آشامیدنی، صنعتی و زیست‌محیطی به طور کامل توجه شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: ظرف یک ماه آینده برای افزایش توجه به اجرای طرح‌های مربوط به مدیریت منابع آب در مازندران، جلسه‌ای را با حضور وزرای جهاد کشاورزی و نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار مازندران در کمیسیون کشاورزی برگزار می‌کنیم تا برای ترسیم نقشه راه و آینده بخش آب در مازندران به ویژه در حوزه کشاورزی تصمیماتی اتخاذ شود.
عسکری افزود: برآورد ما نشان می‌دهد سه استان شمالی این ظرفیت را دارند که 3.5 میلیون تن برنج مورد نیاز کشور در سال را تأمین کنند. حمایت از این هدف و تحقق آن هم به جلوگیری از خروج ارز منتهی می‌شود، هم به اشتغالزایی کمک می‌کند و هم در پیشگیری از فسادی که در بازار برنج ایجاد شد مؤثر است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز –چهارشنبه 26 مرداد- همراه با چند تن از اعضای این کمیسیون و معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با استاندار مازندران نیز دیدار کردند و پس از آن از نزدیک وضعیت بالادست رودخانه‌های منتهی به سد شهید رجایی را مورد بررسی قرار دادند تا برای برخی مسائل مربوط به تأمین آب در شرق مازندران تصمیم‌گیری کنند. در این سفر یک روزه از بخش های کشاورزی و باغی منطقه ساری و میاندورود نیز بازدید شد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها