آخرین اخبار :
کد خبر : 38885 جمعه 28 مرداد 1401 سیاست
اختصاصی

ویژه‌برنامه در سوگ قاسم برگزار شد/ مردی که واقعا انسان بود

یادمان دومین سوگ‌یاد معلم اخلاق و انسانیت، زنده‌نام قاسمعلی ایران‌منش در تاریخ پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در آرامگاه روستای اساس (زادگاه زنده‌نام ایران‌منش) برگزار شد.

به گزارش خبر مازندران ویژه برنامه در سوگ قاسم دومین سوگ یاد معلم اخلاق و انسانیت زنده یاد قاسمعلی ایرانمنش پنج شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ با سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر محمود دیانی (عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران) که به تشریح برخی وظایف کمتر توجه‌شده اصحاب فرهنگ و هنر در پاسداشت قیام کربلا پرداخت و از این رهگذر از همه اهالی فرهنگ و هنر دعوت کرد تا علاوه‌بر بُعد حماسی واقعه عاشورا و ایجاد حس مصیبت‌خوانی‌های عاطفی (که صدالبته لازمه قطعی این نشست‌ها هست) به توصیه طلاگونه استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری عمل نموده و به ابعاد اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و... زندگی حضرت سیدالشهدا(ع) نیز اشاره شود؛ زیرا حسین (ع) پیش و بیش از آن‌که یک فرمانده نظامی بوده‌باشد، یک معلم زندگی است!

وی افزود: از نظر بنده، قاسمعلی ایران‌منش مرد به‌ظهور رساندن صفات اخلاقی و انسانی زیادی در بین اطرافیان خود بود که این امر ناشی از تلقی متفاوت ایشان در جامعه اطراف خود از شخصیت و قیام امام حسین (ع) و فرهنگ ماندگار کربلا بوده است.

در بخش دیگری از این مراسم، جناب آقای زلیکانی به مرثیه‌خوانی در رثای سیدالشهدا(ع) و یاران با وفای‌شان پرداختند.

اجرای غم‌نامه سجاد پاریاو فلاح نیز زینت‌افزای مجلس سوگ‌یاد شد.

دکتر دلاور بزرگ‌نیا (از مدیران ملی مازندران) نیز در سخنان خود سوگ را برای بزرگ ارزش‌مندی همچون قاسمعلی ایران‌منش، واژه‌ای نه‌درخور دانست و در بخشی از سخنان خود اشاره کرد: در فرهنگ دینی و سپهر ادبی ما از زبان مولانای بزرگ، "سور" را باید به‌جای "سوگ" نشاند؛ چون حیات جاری قاسمعلی ایران‌منش را می‌توان از همین اجتماع امروز فهمید و باید در داشتن چنین والامردانی شادمان بود!

در ادامه مراسم، نواجش‌خوانی مادر بزرگوار قاسمعلی ایران‌منش، مجلس را به اشک‌افشانی وادار کرد و پس‌از آن، سرکار خانم عاطفه شورزندی (همسر زنده‌نام ایران‌منش) زبان به تمجید چنین مرد ارج‌مند و چنین رفیق شفیقی گشاد و از همه حاضران و غایبانی که در حق خانواده ایشان مهر داشتند و به‌ویژه از دختران دلبند وی که مردانه برای تحقق آرمان‌های والای پدر در مسیر توسعه فرهنگی دیار خود ایستادند، سپاسگزاری نمود.

بخش دیگر جلسه، مزین شد به رونمایی از کتاب "مردی شبیه باران". این کتاب در ۱۲ فصل به تبیین ابعاد مختلف سلوک شخصیتی و حیات اجتماعی وی از دیدگاه یاران هم‌دل پرداخت که به‌زودی تولید انبوه خواهد شد.

پایان‌بخش مراسم تقدیر جناب آقای حاج علی ایران‌منش (برادر زنده‌نام ایران‌منش) از همه دست‌اندرکاران و مجریان برنامه و سپاسگزاری از حضور همه میهمانان بود.

نقطه بارز قوت سوگ‌یاد، اجرای بسیار درخور توجه جناب علی حسن‌نژاد (پژوهشگر بومی و از مجریان برتر سیمای تبرستان) بود.

پیش از اجرای برنامه، به ابتکار گروه دوستی همنوردان قاسم (ایران‌منش) و حامد (دیانی)، آیین همنوردی با هدف پاکسازی محیط زیست در اطراف روستای اساس تا ورودی آرامگاه (محل برگزاری سوگ‌یاد) انجام شد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها