آخرین اخبار :
کد خبر : 37867 سه شنبه 18 مرداد 1401 سیاست

توضیحات یک مسئولان محیط زیست استان در خصوص هجوم مارهای سمی یه سواحل نوشهر و چالوس

مسئولان محیط زیست مازندران می گویند امکان اینکه سیلاب مار‌های سمی را ۸۰ کیلومتر از زیستگاه خود دور کرده و زنده به ساحل رسانده باشد بعید است.

 

به گزارش خبرمازندران؛ از دیروز تصاویر و اخباری در فضای مجازی از هجوم مار‌های سمی به سواحل نوشهر و چالوس منتشر و ادعا شده است این موجودات خزنده، خطرناک و سمی در نقاط ساحلی شهرستان‌های نوشهر و چالوس مشاهده شده اند.

همچنین مسئولان محلی اعلام کردند این مار‌ها اگرچه سمی هستند اما تاکنون موردی از مارگزیدگی در سواحل این ۲ شهرستان گزارش نشده و فقط یک مورد مارگزیدگی مشکوک یک تبعه خارجی در این منطقه گزارش شده است

کوروش ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: بررسی تصاویری که به عنوان هجوم مار‌های سمی به سواحل غرب مازندران منتشر می‌شود نشان می‌دهد این گونه مار سمی نیست.
او افزود: ۴ گونه مار سمی در مازندران زندگی می‌کنند که فاصله محل زیست آن‌ها با سواحل چالوس و نوشهر حدود ۸۰ کیلومتر است و امکان ندارد سیلاب این مار‌ها را از این فاصله دور زنده به ساحل کشانده باشد.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران ادامه داد: محل زندگی بیشتر مار‌های سمی مازندران مانند افعی لطیفی و دماوندی در ارتفاعات البرز و منطقه دماوند است که امکان ندارد سیلاب شهرستان چالوس این مار‌ها را از این منطقه به سواحل منتقل می‌کند.
ربیعی ادامه داد: گونه مار سمی دیگر  مانند افعی قفقازی نیز در ارتفاعات پایین تر زندگی می کنند اما مارهای سمی در آب زنده نمی‌مانند.
او گفت: ماه گذشته نیز گزارشی از مشاهده مار‌های سمی در دریا کنار بابلسر به محیط زیست ارجاع شد که ماموران حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام و مشخص شد این مار‌ها غیر سمی هستند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران افزود: در جلگه‌های مازندران فقط مار‌های غیر سمی زندگی می‌کنند که احتمال دارد از طریق سیلاب و رودخانه‌ها به ساحل رسیده باشند.
او افزود: برخی مار‌های غیر سمی نیز در دیوار‌های ساحلی دریای خزر و در سنگ چین‌ها زندگی می‌کنند که با حرکت امواج از این دیوار‌ها خارج می‌شوند و به ساحل می‌آیند.
 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها