آخرین اخبار :
کد خبر : 37844 پنج شنبه 6 مرداد 1401 سیاست
اختصاصی

همکاری اقتصادی روسیه و ايران تحت تحریم های غرب

در طول سال های گذشته، همکاری روسیه و ایران به طور قابل توجهی تقویت شده و به سطح کیفی جدیدی رسیده است. گفت و گوی سیاسی فعالی بین دو کشور وجود دارد. بحران اوکراین و اعمال تحریم های غرب علیه روسیه تاثیری بر روابط روسیه و ایران نداشت.

اختصاصی / خبر مازندران :

در طول سال های گذشته، همکاری روسیه و ایران به طور قابل توجهی تقویت شده و به سطح کیفی جدیدی رسیده است.گفت و گوی سیاسی فعالی بین دو کشور وجود دارد. بحران اوکراین و اعمال تحریم های غرب علیه روسیه تاثیری بر روابط روسیه و ایران نداشت.بنابراین، در ۱۸ جولای، دیداری بین روسای جمهور روسیه و ایران، ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی برگزار شد . در این دیدار موضوع انعقاد توافقنامه همکاری راهبردی جامع 20 یا 25 ساله که می تواند در اوایل سال جاری به امضا برسد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همزمان سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی نیز پیش از این انجام شد. از آنجایی که اسرائیل و عربستان سعودی گردانندگان اصلی سیاست آمریکا در خاورمیانه هستند. در واقع میتوان گفت بایدن و به قلمرو "خود در خاورمیانه" پرواز کرد. رئیس جمهور ایالات متحده برای توزیع هدایا و صدور اولتیماتوم به منطقه پرواز کرد، اما از طرفی رئیس جمهور روسیه برای ایجاد شراکت و تفاهم در منطقه حضور بعمل رساند. در چند وقت اخیر شاهد رفتارها و تحریم های ناعادلانه غرب نسبت به روسیه بودیم که به اقتصاد روسیه ضربه زد و در نهایت، در ۱۲ مارس، تعدادی از بانک های روسیه از سیستم سوئیفت جدا شدند.

در عین حال ، شاهد آن بودیم که ارتباط بانک های روسیه از بانک های خارجی قطع نمی شود ، زیرا SWIFT فقط یک سیستم اطلاع رسانی در مورد تراکنش های تکمیل شده است. بنابراین، موسسات ممکن است از طریق راه دیگری از روابط بین بانکی استفاده کنند. سیستم پیام رسانی مالی روسیه SPFS نام دارد. روسیه از کشورهای دوست و همکار اقتصادی دعوت می کند تا از آن به عنوان جایگزینی برای سوئیفت برای حفظ مبادلات بین بانکی استفاده کنند. مشارکت در SPFS می‌تواند حرکت‌های دولت را برای ترویج نظم جهانی چند قطبی‌تر و استفاده کمتر دلار تسریع کند. به عنوان مثال، در سال 2019، ایران از سیستم سوئیفت حذف شد و تهران در حال حاضر در حال مذاکره با مسکو برای اتصال سیستم پیام‌رسانی الکترونیکی مالی خود SEPAM ( سیستم ) است. برای الکترونیکی مبلغ پرداختی پیام رسانی ) با SPFS، که تراکنش های فرامرزی را گسترش می دهد. این اقدامات می تواند به ایران اجازه دهد نه تنها با مسکو و پکن تجارت کند، بلکه از میانجیگری آنها برای انتقال وجوه به کشورهای دیگر نیز استفاده کند. معرفی سرویس‌های پرداخت جایگزین مانند SPFS، ردیابی پرداخت‌ها در سراسر جهان و استفاده از سوئیفت را به عنوان ابزاری سیاسی برای تهدید یا فشار بر سایر کشورها برای کشورهای غربی سخت‌تر می‌کند.

در عین حال، نه تنها پس انداز و دارایی دولتی، بلکه سرمایه خصوصی نیز تحت تحریم قرار گرفت. کشورهای غربی محدودیت هایی را برای بانک ها و شرکت های روسی اعمال کرده اند. جالب اینجاست که روسیه به طور سیستماتیک برای حملات احتمالی غرب آماده می شد. در سال 2015، سیستم پرداخت ملی روسیه "میر" ایجاد شد که مستقل از سیستم های پرداخت خارجی مانند ویزا ، مسترکارت است. کارت میر در حال حاضر در 10 کشور پذیرفته شده است و تعداد آنها در حال افزایش است. اما ایران هنوز جزو این کشورها نیست.

از منظر برقراری روابط دوجانبه، بررسی امکان استفاده از سیستم پرداخت میر برای دولت ایران مفید خواهد بود. این امر جذابیت توریستی آن را از سوی روس ها بهبود می بخشد، روابط بین شرکت های تامین کننده را ساده می کند و علاوه بر این، به یک اقدام حمایتی در مبارزه با غرب متجاوز تبدیل می شود. بنابراین شرایط کنونی دریچه وسیعی از فرصت را برای ایران و روسیه باز می کند. با این حال ، برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده، تلاش های جدی و تمایل به پایبندی به خط فکری خود مورد نیاز است. کشورهایی مانند سوریه و لبنان می توانند به « هاب » عرضه محصولات روسیه و ایران (عمدتاً غلات و سوخت) در منطقه تبدیل شوند. بدیهی است که ایالات متحده به دنبال درهم شکستن این ابتکار عمل خواهد بود و برای مقابله با آن شجاعانه ترین اقدامات لازم است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها