آخرین اخبار :
کد خبر : 37835 دوشنبه 3 مرداد 1401 کشاورزی

خشکسالی امسال در 53 سال گذشته سابقه نداشت/ ذخیره آب سد شهید رجایی به 16 درصد حجم مخزن رسید

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: ذخیره آب پشت سد شهید رجایی به 16 درصد حجم مخزن رسیده که 20 میلیون متر مکعب کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش خبرمازندران مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: ذخیره آب پشت سد شهید رجایی به 16 درصد حجم مخزن رسیده که 20 میلیون متر مکعب کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

جواد طوسی با بیان این‌که وضعیت ذخایر آبی به‌ویژه در شرق مازندران و سد شهید رجایی نگران‌کننده است، اظهار کرد: بر اساس آخرین داده‌های ثبت شده میزان ذخیره آب در مخزن سد شهید رجایی به حدود 26 میلیون متر مکعب رسیده که تقریبا حدود 16 درصد حجم 162 میلیون متر مکعبی مخزن این سد است و کاهش 42 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

وی افزود: کاهش بارندگی‌ها و افزایش میانگین دمای هوا سبب شده که در بسیاری از شاخص‌های مربوط به منابع آبی مازندران با کاهش مواجه باشیم. در چنین شرایطی توجه به هشدارهای مربوط به مصرف آب به‌ویژه در بخش کشاورزی و پرهیز از کشت دوم باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول با تأکید بر ضرورت توجه به کم‌آبی توسط همه مصرف‌کنندگان گفت: خشکسالی امسال در 53 سال گذشته سابقه نداشت و متاسفانه در وضعیت مناسبی از نظر تأمین منابع آبی قرار نداریم. میانگین بارش فصل زراعی امسال در مازندران حدود 95 میلیمتر بود که نسبت به دوره آماری بلندمدت کاهش 42 درصدی را نشان می‌دهد. در 10 ماه سال آبی جاری نیز 498 میلیمتر بارندگی در مازندران داشتیم که نسبت به دوره آماری بلندمدت 10 درصد کمتر است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که بارندگی تیر ماه مازندران حدود 76 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: به استناد آمارهای منتشر شده توسط مرکز ملی خشکسالی هواشناسی کشور، در چهارمین ماه سال جاری، مازندران فقط هشت میلیمتر بارندگی داشت که کاهش 76 درصدی نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت و کاهش 69 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی انتظار می‌رود همه اقشار به رعایت مصرف آب توجه ویژه‌ای داشته باشند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها