آخرین اخبار :
کد خبر : 37829 شنبه 1 مرداد 1401 حوادث

هزینه ۱۱۰ میلیارد تومانی حیوان گزیدگی در سال گذشته/ ۱۲۰۰۰ گزش توسط سگ‌های خانگی

معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه گزش حیوانات وحشی و خانگی در سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه روی دست مراکز بهداشتی مازندران گذاشته است، تصریح کرد: بیش از ۱۲ هزار نفر گزش‌های خانگی در استان توسط سگ‌های خانگی و مابقی سگ‌های ولگرد و حیوانات دیگر است.

به گزارش خبر مازندران ،عباس علیپور معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران به سیر صعودی آمار حیوان گزیدگی در استان اشاره کرد و در جمع خبرنگاران گفت: حیوان گزیدگی چهار سال گذشته در استان از ۸۰۰۰ مورد به ۱۶ هزار مورد افزایش یافته است.


علیپور با بیان اینکه هزینه درمان حیوان گزیدگی برای هر نفر بیش از ۶ میلیون تومان است افزود: گزش حیوانات وحشی و خانگی در سال ۱۴۰۰ هزینه ای بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان روی دست مراکز بهداشتی مازندران گذاشته است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث حیوان گزیدگی، انتقال بیماری از حیوان به انسان است که بیش از ۱۲ هزار نفر گزش‌های خانگی در استان توسط سگ‌های خانگی و مابقی سگ‌های ولگرد و حیوانات دیگر است.

وی، بیماری هاری را نوعی عفونت ویروس معرفی کرد و افزود: ویروس هاری معمولا در هنگام گزش و از طریق بزاق حیوان هار به انسان انتقال می‌یابد و متاسفانه اگر این بیماری بروز کند، چون درمانی برای آن وجود ندارد، صد درصد باعث مرگ انسان خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: علیرغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام همه مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شستشوی صحیح محل گزش با آب، صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری به موقع و کامل می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.

علیپور ادامه داد: تمام افرادی که مورد گزش قرار می‌گیرند باید برای انجام اقدامات درمانی و پیشگیری به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر کنترل و جمع آوری سگ‌های ولگرد از دستگاه‌های مجری خواست تا با برنامه ریزی درست برای جمع آوری آن‌ها از سطح شهر و روستا کمک کنند تا علاوه بر هزینه‌های سنگین درمانی باعث مسایل روحی و روانی مردم جامعه نشود.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها