آخرین اخبار :
کد خبر : 37746 شنبه 4 تير 1401 اجتماعی

کاهش ۵درصدی بارش ها در ۹ ماهه ابتدای سال آبی جاری

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای مازندران از کاهش ۵درصدی بارش ها در ۹ ماهه ابتدای سال آبی جاری در دوره درازمدت خبر داد.

 به گزارش خبرمازندران فرهاد خلردی مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب این شرکت با اعلام این خبر گفت: مقدار بارش از مهر لغایت خردادماه سال جاری در استان به میزان ۴۹۰/۱ میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش و در دوره درازمدت ۵درصد کاهش را نشان می دهد.

خلردی بیان کرد: بیشترین بارش در منطقه غرب استان با متوسط ۵۷۷/۱ میلی متر بوده و کمترین بارش درمنطقه شرق استان با متوسط ۴۴۷/۳ میلی متر اتفاق افتاده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب درخصوص وضعیت رودخانه های استان گفت: حجم آبدهی رودخانه ها از مهر لغایت خرداد ماه سال جاری ۱۸۸۴/۱ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۲درصد افزایش ولی در مقایسه با شاخص دراز مدت ۲۴ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر کمبود بارش ها بر منابع آب زیرزمینی گفت: براساس اندازه­ گیری بعمل آمده حجم آبخوان ها درمقایسه با ماه مشابه سال آبی گذشته ۲۱/۴۲ میلیون متر مکعب  و در ماه مشابه دراز مدت ۱۰۸/۷۸ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

وی در پایان با بیان اینکه درحال حاضر میزان پرشدگی مخازن سدهای استان ۴۵ درصد می باشد بر ضرورت همکاری مردم در استفاده بهینه و مطلوب از منابع آبی و حفظ این سرمایه ملی تاکید کرد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها