آخرین اخبار :
کد خبر : 37712 پنج شنبه 26 خرداد 1401 اقتصاد

ایران به دنبال سهم بیشتری از محور ترانزیتی تراسیکا

مدیر کل بندر امیرآباد از فراهم بودن زمینه برای همکاری با کشورهای عضو تراسیکا برای ترانزیت کالا خبر داد.

محمد علی اصل سعیدی پور گفت: قرارگیری بندر امیرآباد در کریدور ترانزیتی شمال - جنوب و همچنین اتصال به ریل موقعیت ویژه‌ای را برای همسایگان حوزه دریای خزر و کشور‌های عضو سایر سازمان‌های اقتصادی فراهم کرده است.

او می‌گوید:ایران سهم کمی از تراسیکا داشت و دبیر کل تراسیکا در بازدید از بندر امیرآباد برای همکاری و استفاده از مسیر بندر امیرآباد  ابراز امیدواری کرد.

به گفته سعیدی پور کشور‌های سی آی اسی، فقفقاز و بخشی از اروپای شرقی هم عضو تراسیکا هستند که از کوریدوری که از چین به سمت اروپا حرکت می‌کند منفعت می‌برند.

او می‌گوید:با تراکم تراکنش‌های اخیری که در این مسیر به دلیل اختلافات سیاسی ایجاد شده حجم عظمی از بار هم اکنون در بنادر کشور‌های مختلف متراکم شده  که یکی از آبشن‌هایی که می‌تواند مسیر جدیدی باشد ایران بوده که مبدا آن هم  بندر امیرآباد است.

او می‌گوید:بار هم اکنون از چین به قزاقستان منتقل و از قزاقستان معمولا به آذربایجان از آنجا به کشور‌های دیگر انتقال می‌یابد که اکنون این ترافیک زیاد شده است.

او می‌گوید:چون آذربایجان جوابگوی این سرویس نبوده مسیر بعدی بندر امیرآباد به ترکیه است که با توجه به متصل بودن بندر به ریل زمینه فراهم است.

به گفته سعیدی پور همچنن مسیر بندر به تهران و از تهران به سمت مرز غربی کشور را هم داریم که نوید اتفاقات خوبی است.

تراسیکا یک کریدور حمل و نقل بین المللی است که اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور عضو اروپای شرقی، قفقاز و منطقه آسیای مرکزی را شامل می‌شود.

هدف این کریدور تقویت روابط اقتصادی، تجارت و حمل و نقل در مناطق حوزه دریای سیاه، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها