آخرین اخبار :
کد خبر : 37702 دوشنبه 23 خرداد 1401 اقتصاد

مسکن مهر میارکلا در ساری؛ مشکلی برای تمامی دولت‌ها

مسکن مهر میارکلا ساری که قرار بود سال ۸۸ به متقاضیانش تحویل شود طی بیشتر از یک دهه گذشته به چنان مشکل بغرنجی تبدیل شده که گویی راه حلی برایش وجود ندارد ، ولی مسوولان استانی دولت سیزدهم بر این باورند که این مشکل را تا پایان امسال حل خواهند کرد.

به گزارش  خبرنگار ایرنا ، مسکن مهر میارکلا که در اذهان عمومی مردم مازندران به نمادی از بی برنامگی و اغتشاش در کلیت طرح مسکن مهر و مهم تر از آن جان سختگی مشکلات این طرح تبدیل شده تاکنون بازدید و رفت و آمدهای مسوولان زیادی را در دولت های مختلف دیده است ولی مشکلاتش از دولت دهم تا اکنون که دولت سیزدهم سکان اداره کشور را در دست دارد ، تقریبا دست نخورده باقی مانده است تا همگان از آن به عنوان پوستری از طرح مسکن مهر یاد کنند.

مالکان و متقاضیان مسکن مهر میارکلا از مشکلات عدیده ای رنج می برند ؛ از نیمه تمام ماندن ۷۰۰ واحدی که چشم متقاضیانش در انتظار دریافت کلید سفید شده تا نبود امکانات زیرساختی که مسوولان وعده اش را به متقاضیان داده بودند. مشکلات یکی دو تا نیست . رسانه ها تاکنون بارها و بارها از جان سختی مشکلات این طرح که متقاضیانش را بی خانمان کرده ، بارها و بارها نوشتند.حسن ختام همه این مطالب رسانه ای هم وعده های مسوولانی بود که بعد از گذشت زمان مشخص می شد که « سرخرمنی » است و قرار نیست مشکلی حل شود. و اینگونه بود که همه آن مشکلات به اضافه مشکلات جدید بر سر مسوولان استانی دولت سیزدهم آوار شده است.

روابط عمومی استانداری مازندران گزارش کرده است که رضا  علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار به همراه مسوولان ذیربط از جمله مدیرکل فنی دفتر استانداری ، مدیرکل آب و فاضلاب و مدیرکل راه و شهرسازی مازندران دیروز دوشنبه ۲۳ خرداد از مسکن مهر میارکلا بازدید کرد. طبق این گزارش در این بازدید مشکلات مجتمع بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

استانداری مازندران توضیح بیشتری در این باره نداد ولی هر رسانه محلی می داند که مشکلات مسکن میارکلا چیست و حتی راه های پیشنهادی مسوولان سابق و اسبق برای حل مشکلات را هم می دانند.

مسکن مهر میارکلا ساری؛ مشکلی برای تمامی دولت‌ها

‎۵۰۰۰ روز بعد از ضرب‌الاجل ۳۶۵ روزه 

هیچگاه بنرهای روزشماری که بر سر در مسکن مهر میارکلا ساری برای تعیین زمان اتمام این طرح نصب شده بود از اذهان مردم منطقه پاک نمی‌شود؛ طرحی که قرار بود ۳۶۵ روزه به متقاضیان تحویل داده شود اما اکنون که بیش از پنج هزار و ۱۰۰ روز از زمان آغاز اجرای طرح می گذرد هنوز همه یک طرح نیمه تمام محسوب می شود حتی اگر نیمی از عمر متقاضیانش را کم کرده باشد.

طبق گفته مسوولان راه و شهرسازی ، طرح مسکن مهر میارکلا ۲ هزار و ۸۰۰ واحدی تعریف شده بود که همچنان ۷۰۰ واحد آن نیمه تمام است. گذشته از این مشکلات زیرساختی هم به گفته ۲ هزار و  ۱۰۰ خانواری که اکنون در این واحدها ساکن هستند، امانشان را بریده است.

کارشناسان و منابع مطلع در مازندران می گویند که مشکلات مسکن مهر میارکلا از یک تصمیم اشتباه نشات گرفته است. می گویند ابتدا قرار بود، واحدهای مسکن مهر در بخش هایی از شهرهای ایران که امکانات زیربنایی از جمله آب، برق، گاز، تلفن، راه دسترسی، فضای آموزشی و پارک درون محله‌ای دارد، بویژه در بافت قدیم شهر ساخته شود، اما با توجه به زمان‌بر بودن این کار به تصور دست اندرکاران امر با دستور مسئولان وقت این واحدها در خارج از بافت قدیم طراحی و ساخته شد و چالش‌هایی را از لحاظ زیست محیطی، تامین فضای آموزشی و سایر زیرساخت ها برای مردم منطقه و نهادهای خدمات رسان ایجاد کرد و اهالی مسکن مهر میارکلا ساری هم باهمین گرفتاری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

بررسی خبرنگار ایرنا و گفته چند تن از ساکنان این واحدهای مسکونی نشان می دهد که حتی برخی از واحدهای مسکن مهر به صورت نیمه‌ تمام در سال های گذشته به متقاضیان تحویل شد و تهویه، لوله‌کشی کامل آب آشامیدنی، کپسول مهار آتش از سوی پیمانکار نصب نشده بود.

این متقاضیان که بیشترشان از اقشار کم درآمد جامعه هستند، می گویند که با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قابل توجه قیمت اجاره خانه، چاره‌ای غیر از تحویل خانه‌های نیمه تمام نداشتند، اما اکنون از کیفیت نامطلوب واحدهای مسکن مهر میارکلا، کمبود فضای سبز، نبود امکانات فرهنگی، بهداشتی و خدماتی انتقاد دارند و خواستار تسریع در رفع این مشکلات هستند.

مشکل اصلی مسکن مهر میارکلا ساری از موقعیت جغرافیایی آن ناشی می شود که در محدوده شهری قرار ندارد. در چنین وضعیتی شهرداری شهرهای ساری و جویبار هیچ یک مسئولیت جمع‌آوری روزانه زباله ساکنان این منطقه را وظیفه خود نمی دانند. انباشت زباله هم مشکلی بر مشکلات دیگر اضافه کرده و بوی نامطبوع ناشی از شیرابه این زباله‌های خانگی نه تنها ساکنان و مردم منطقه میارکلا، بلکه رانندگان وسایل نقلیه عبوری در محور جویبار به ساری را هم کلافه کرده است.

براساس قوانینی که در آغاز مسکن مهر تعریف شده بود می بایست این مجتمع های مسکونی دارای فروشگاه های مواد غذایی، نانوایی و مراکز بهداشتی و بوستان باشند، اما مسکن مهر میارکلا ، رانده از جویبار و مانده از ساری ، نه شهر محسوب می شود و نه روستا ، فاقد این امکانات است و ساکنان می بایست برای تامین نیازمندی های روزانه خود به شهرهای جویبار و یا ساری به صورت مستمر در تردد باشند. 

همچنین جاده خاکی و ورودی نامناسب مسکن مهر میارکلا یکی دیگر از دغدغه‌های اساسی شهروندان و ساکنان است که می گویند باوجود پیگیری های مستمر، تاکنون مسئولان امر برای آسفالت جاده های پیرامونی این مسکن اقدام نکرده‌اند.

مسکن مهر میارکلا ساری؛ مشکلی برای تمامی دولت‌ها

این بار مشکلات حل می‌شود؟‌

با وجود انباشت کوهی از مشکلات در مسکن مهر میارکلای ساری اما مسئولان تازه نفس دولت سیزدهم در استان مازندران با بازدیدهای میدانی و سرزده و همچنین تصویب اعتبارات لازم درصدد گره گشایی از مشکلات زیرساختی ساکنان و تسریع در تکمیل واحدهای باقی مانده حداکثر تایکسال آینده هستند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روز گذشته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و همچنین مسئولان اجرایی و ستادی مازندران برای بررسی و رفع مشکلات در محل مسکن مهر میارکلای ساری حضور یافتند که چشم انداز این بازدیدها برای رفع دغدغه‌های اهالی منطقه بسیار مفید و سازنده بود.

سید محمد نظری ادامه داد: مشکلات مسکن مهر میارکلای ساری به ۲ بخش اتمام حدود ۷۰۰ واحد نیمه تمام و همچنین رفع مشکلات زیرساختی برای رفاه ساکنان خلاصه می‌شود که با برنامه‌ریزی اصولی درصدد رفع این مشکلات هستیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته به دلیل سهل‌انگاری پیمانکار این پروژه که طبق زمان‌بندی باید در کمترین زمان ممکن به بهره برداری می‌رسید اکنون به یکی از چالش‌های حوزه مسکن استان تبدیل شده که ادامه این روند به هیچ عنوان نمی‌تواند برای مسئولان و همچنین ساکنان آن خوشایند باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران افزود: قرار شد با تعیین تکلیفی که از سوی پیمانکار صورت می‌گیرد با نظارت مستقیم و دقیق‌تر این اداره کل، واحدهای باقی مانده حداکثر تا پایان سال جاری به اتمام برسد تا تمامی این واحدها بعد از حدود ۱۴ سال به متقاضیان تحویل شود.

نظری تصریح کرد: همزمان با تکمیل واحدهای نیمه تمام، نبود راه دسترسی مناسب، امکانات بهداشتی و رفاهی و همچنین سوپرمارکت و نانوایی از دیگر مشکلات  ساکنان این واحدها است که با دستور صریح معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار این دغدغه ها هم در کمترین زمان ممکن و حداقل در بازه زمانی یکسال با تخصیص اعتبارات لازم از سوی راه و شهرسازی به پایان می‌رسد.

وی گفت: ایجاد فضای سبز و بوستان برای افزایش رفاه ساکنان و تامین امنیت اهالی منطقه و بررسی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی با همراهی ناجا از دیگر مصوبات بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران از مسکن مهر میارکلا ساری بود.

مسکن مهر میارکلا ساری؛ مشکلی برای تمامی دولت‌ها

 انتظار احساس مسوولیت دستگاه‌های اجرایی

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان این که، در بحث احداث و اجرای طرح‌های عمرانی هیچگونه مشکل اعتباری وجود ندارد، گفت: از سوی دیگر برای تحقق برنامه‌های مصوب نیاز است که تمامی دستگاه‌های اجرایی استان پای کار بیایند و به عنوان مثال برای ساخت و تجهیز مدرسه در منطقه همراهی اداره کل آموزش و پرورش ضروری است.

نظری ادامه داد: جانمایی و اسکلت‌بندی پل عابر پیاده با توجه به دشورای تردد ساکنان منطقه از قسمت جنوبی و شمالی و بالعکس جاده ساری به جویبار با همراهی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان انجام شد و روزهای آینده تردد ساکنان و دیگر شهروندان از این پل عابر پیاده امکانپذیر خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در ارتباط با جمع آوری زباله خانگی ساکنان میارکلای ساری توضیح داد: مسئولیت این‌کار برعهده شهرداری و بخشداری‌های ساری و جویبار است که با رایزنی‌های انجام شده و انعقاد قرارداد با پیمانکار از هفته‌های گذشته جمع آوری زباله خانگی ساکنان در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته تکمیل طرح میارکلای ساری به عنوان یک کلاف سردرگم باعث مشکلات متعدد برای ساکنان منطقه شده بود اما این‌بار با پیگیری‌های مستمر به طور حتم وعده پیمانکار و دیگر مسئولان امر عملیاتی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق اعلام رسمی اداره کل راه و شهر سازی مازندران سهم اجرای مسکن مهر در این استان ۵۷ هزار و ۳۵۱ واحد بود که تا کنون ۵۳ هزار و ۹۳۷ واحد تحویل شده است و سه هزار و ۴۱۴ واحد برابر با ۶ درصد نیمه تمام مانده است که از پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۵ درصدی برخوردار است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها