آخرین اخبار :
کد خبر : 37691 پنج شنبه 19 خرداد 1401 محیط زیست و منابع طبیعی

نابودی ۸۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی با ساخت سد «کسیلیان»

در نشست هم‌اندیشی در خصوص انتقال آب بین حوزه‌ای مازندران به نابودی ۸۰۰ هکتار از جنگل های درجه یک هیرکانی با ساخت سد کسیلیان هشدار داده شد.

 نشست هم‌اندیشی در خصوص انتقال آب بین حوزه‌ای با حضور گلزار فعال کشوری محیط زیست و کارشناس ارشد سازمان تحقیقات کشاورزی، رمضانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ مازندران، عبادی فعال محیط زیست، شاپور ابراهیم‌ نژاد‌ سیمت تحصیلکرده کشاورزی و فعال محیط زیست مازندران برگزار شد.


این جلسه هم‌اندیشی با موضوع رودخانه کسیلیان و احداث سد بر روی این رودخانه، رودخانه هراز با عنوان ممانعت از فرار نشتی آب سد لار و رودخانه تجن و آثار زیست محیطی سد فینسک برگزار شد.

موضوع انتقال آب بین حوزه‌ای و احداث سد امروزه به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز بین حامیان محیط زیست و دولتمردان در جامعه تبدیل شده است.

نکته مهم این است که کشور ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده است و مدیریت منابع آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در بحث مدیریت آب و خاک باید توان سرزمینی را مورد توجه قرار داد و اینکه با شرایط سنتی و نیمه‌صنعتی موجود ظرفیت منابع آب در بخش‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی جوابگوی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر جمعیت است و بیش از آن فشار به منابع آب‌های زیر زمینی فجایعی از جمله فرو نشست را به بار آورده و می‌آورد که هم اکنون شاهد آن هستیم.

*تهدید منابع آبی مازندران

آنچه امروزه منابع آبی استان مازندران را تهدید می‌کند چشم‌داشت استان‌های همجوار از جمله به منابع آب و خاک استان مازندران است و در سال‌های گذشته با لابی‌گری‌های زیاد و در ابتدا با تغییر تقسیمات جغرافیایی و الحاق مناطقی از استان مازندران از جمله منطقه خطیر‌کوه در سوادکوه و بخش‌هایی از منطقه دودانگه و چهاردانگه در ساری و الحاق آن به استان سمنان و سپس با اعلام اینکه این مناطق جزو استان سمنان است و با حمایت‌های مدیران وقت سمنانی نسبت به انتقال ۹۰ درصد آب چشمه روزیه که سرچشمه رودخانه تلار است اقدام کردند و اکنون هم با مطرح کردن ساخت سد فینسک و کسیلیان چشم به سایر منابع آب استان مازندران دارند.

* اقدامات قانونی برای نجات منابع آب

در ادامه عبادی فعال محیط زیست از اقدامات انجام‌شده توسط دولت در وزارت نیرو در سال ۱۳۹۴ سخن گفت که مجوز انتقال آب از ۳ حوزه آبخیز استان مازندران را صادر کرد، از جمله احداث سد بر روی رودخانه کسیلیان که یکی از سرشاخه های اصلی رودخانه تلار است و خواستار انتقال ۴۰ درصد از آب آن به استان سمنان شدند و در ادامه از احداث سد لاسم بر روی رودخانه هراز در آمل که می‌خواهند آب آن‌را به استان تهران منتقل کنند، انتقاد کرد.

وی گفت: از هر طرف چشم به منابع آب استان دوخته‌اند و ما باید اقداماتی قانونی برای نجات منابع آبی‌مان و جلوگیری از انتقال آب از مازندران به سایر استان‌ها انجام بدهیم.

*نابودی ۸۰۰ هکتار از جنگل های درجه یک هیرکانی با ساخت سد کسیلیان

گلزار فعال محیط زیست نیز بیان کرد: در سال‌های اخیر استان مازندران به کانون و مرکز انواع تخلفات محیط زیستی در کشور تبدیل شد و همه باید در حل این مشکلات در استان مازندران تلاش کنیم.

 وی طرح و احداث سد بر روی سرشاخه رودخانه‌های مازندران و انتقال آب آن به سمنان را بخشی از این مشکلات برشمرد و گفت: با احداث سد کسیلیان حدود ۳۰۰ هکتار جنگل در مخزن سد و ۵۰۰ هکتار در اطراف سد با ریزش و لغزش و مجموعا ۸۰۰ هکتار از جنگل‌های درجه یک هیرکانی نابود خواهد شد.

این کارشناس، تجربه اقدامات انجام‌شده در خصوص احداث سد بر روی سرشاخه‌های رودخانه کارون در استان خوزستان و نتایج بدست‌آمده از این اقدام را توضیح داد و افزود: آیا مشکلات آبی استان خوزستان حل شده است؟

وی تغییر اقلیم و چرای بی رویه دام در گذشته و فعالیت شرکت‌های برداشت چوب را از عوامل نابودی جنگل‌های هیرکانی دانست و افزود: حدود ۶۰ درصد جنگل های هیرکانی فاقد پوشش مناسب و در معرض نابودی است.

گلزار، طرح تنفس جنگل و جلوگیری از انتقال آب دریای مازندران را از دستاوردهای حامیان حفظ محیط زیست برشمرد.

به گزارش فارس، کانون مهندسین قائم شهر، انجمن دوستداران توسعه پایدار قائم‌شهر، انجمن کوهنوردان ایران دفتر قائم شهر، کانون طبیعت و سلامت و انجمن دماوند کوه و جمعی از فعالان محیط زیست استان مازندران به ارائه گزارش پرداختند.

در پایان مقرر شد نسبت به ارائه راهکارهای عملی و علمی و قانونی با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جامعه بتوانیم از محیط زیست استان و کشورمان حفاظت کنیم.

 

منبع: خبرگزاری فارس

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها