آخرین اخبار :
کد خبر : 36639 پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 علم و فناوري

کشف بقایای جانوری دوره پلیستوسن در غار مازندران

بقایایی از گونه‌های جانوری دوره پلیستوسن و عصر انقراض پستانداران و پرندگان در غار شوپری بهشهر کشف شد.

به گزارش خبرمازندران، سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی غار شوپری گفت: فصل دوم کاوش باستان‌شناسی غار شوپری در رستمکلا شهرستان بهشهر به پایان رسید.

حسین رمضان‌پور با اشاره به فصل نخست کاوش در این غار که در سال گذشته به تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و تهیه پرونده ثبت غار شوپری پرداخته بود افزود:  فصل دوم آن در اردیبهشت امسال باهدف لایه‌نگاری و تعیین قدمت انجام پذیرفت.

او گفت:در این فصل بقایایی از زیست انسان در دوره پارینه‌سنگی و یک مرحله از نوسنگی پایانی به‌دست‌آمده است و مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش شناسایی صنایع سنگی مبتنی بر تولید سنگ مادر ابزار‌ها و قطعات دورویه است.

سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی غار شوپری گفت: بقایای بسیار مهمی از گونه‌های جانوری دوره پلیستوسن شناسایی شده که بر روی چند قطعه از استخوان‌ها اثر برش ابزار سنگی به چشم می‌خورد.

رمضان‌پور افزود: نمونه‌های سال‌یابی از رسوبات غار تهیه شده که امیدوارانه تاریخ دقیق حضور جوامع انسانی در جنوب دریای کاسپین را روشن خواهد ساخت.

رمضان‌پور گفت:در این فصل از کاوش، به دلیل قطور بودن نهشته‌های باستانی مراحل نخستین استقرار انسان‌ها در غار شوپری مشخص نشده و دستیابی به مراحل قدیمی‌تر مستلزم ادامه پژوهش در سال آینده است.

 

منبع: صداوسیما

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها