آخرین اخبار :
کد خبر : 35635 چهارشنبه 28 ارديبهشت 1401 فرهنگ

آغاز بکار جشنواره ملی گل محمدی در منطقه دودانگه ساری

پنجمین جشنواره ملی توسعه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی منطقه دودانگه ساری از عصر دیروز در شهر فریم آغاز بکار کرد و تا روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه دارد.

به گزارش خبرمازندران پنجمین جشنواره ملی توسعه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی منطقه دودانگه ساری از عصر دیروز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت آغاز بکار کرد و تا روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه دارد.

دبیر برگزاری پنجمین جشنواره ملی توسعه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی منطقه دودانگه ساری گفت: این جشنواره در شهر فریم مرکز بخش دودانگه برگزار می‌شود.


محمدعلی روحی با اشاره به اینکه ۱۵۰ غرفه در این جشنواره، انواع محصولات گل، گلاب، صنایع دستی، لباس و مواد غذایی را عرضه می‌کنند افزود: حدود ۶۰ درصد غرفه داران از اهالی منطقه دودانگه و بقیه از دیگر نقاط استان و کشور هستند.


آغاز بکار جشنواره ملی گل محمدی در منطقه دودانگه ساریدبیر جشنواره گل محمدی منطقه دودانگه زمان بازدید علاقمندان از غرفه‌های این جشنواره را از ۱۰ صبح تا ۲۰ شب اعلام کرد و گفت: بازدید کنندگان از این جشنواره می‌توانند برداشت گل محمدی و گلابگیری را از نزدیک تماشا و محصولات تولیدی تولید کنندگان را خریداری کنند.

روحی سطح زیر کشت گل محمدی در منطقه دودانگه ساری را ۲۳۵ هکتار اعلام کرد و افزود: پیش بینی می‌شود سطح زیر کشت این محصول با توجه به عایدی آن در سال‌های آینده، تا هزار هکتار هم افزایش یابد.

وی تصریح کرد: منطقه دودانگه ظرفیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی دارد و هدف از برگزاری این جشنواره، جذب گردشگر و نشان دادن گوشه‌ای از ظرفیت‌های این منطقه است.


آغاز بکار جشنواره ملی گل محمدی در منطقه دودانگه ساریدبیر جشنواره گل محمدی منطقه دودانگه خاطر نشان کرد: در دوره‌های گذشته این جشنواره؛ علاوه بر فروش همه محصولات عرضه شده، ۲ تن گلاب ناب این منطقه به اربیل عراق هم صادر شد.


روحی همچنین افزود: قرار است معاون پارلمانی رییس جمهور، معاونان وزیر جهاد کشاورزی، استاندار و معاونان وی و دیگر مسئولان استان مازندران و شهرستان ساری از این جشنواره بازدید کنند.

یاداور می‌شوم برداشت گل محمدی در دودانگه ساری، به دو روش گلاب‌گیری سنتی و صنعتی انجام می‌گیرد.


گل محمدی به دلیل قابلیت رشد با آبیاری کم (آبیاری قطره‌ای) و سازگاری با شرایط آب و هوایی می‌تواند در همه مناطق پرورش یافته، اما تاکنون فقط در زمین‌های شیبدار مناطق بالادست برخی شهر‌های استان در حال کشت است. برداشت گل محمدی تا حدود یک ماه در منطقه دودانگه ادامه دارد.

 

آغاز بکار جشنواره ملی گل محمدی در منطقه دودانگه ساریمعرفی منطقه دودانگه 
منطقه دودانگه ساری به سبب دارا بودن چشم انداز‌های زیبا و جنگل‌های خزری و برخورداری از رودخانه‌های بزرگ و زیبا، ظرفیت‌های خوبی برای گردشگری دارد.

دشت فریم از کهن‌ترین دشت‌های میان کوهی به لحاظ قدمت تاریخی در این منطقه است که از شالیزارها، برکه‌ها و آب‌بندان‌ها و کوه‌های صخره‌ای که در حد فاصل دودانگه، سوادکوه و سمنان قرار دارد، تشکیل شده و سبب شده در برخی از فصل‌های سال، شاهد برف در کوه‌های صخره‌ای باشیم. این امر جذابیت این منطقه را دو چندان کرده است.

برج رِسکِت که مربوط به سده ۵ ه‍جری قمری است و در کنار روستای رسکت واقع شده که در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شماره ثبت ۱۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده از قدیمی‌ترین برج‌های آرامگاهی ایران است.


دودانگه در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی رسما" بخش شد، دودانگه از سال (۱۳۶۰-۱۳۱۶) دارای ۵ دهستان (فریم – بندرج – بنافت- پشتکوه- نرم آب دوسر) با ۱۱۵ روستا و ۲۳۰۰۰ نفر جمعیت بود ولی بعد از واگذاری دهستان‌ها به بخش‌های دیگر و ادغام بندرج در فریم؛ اکنون این منطقه دارای حدود ۶۰ روستا و بیش از ۱۵ هزار نفر جمعیت است.


راه دسترسی به منطقه دودانگه از طرف ساری از جاده ساری – تاکام - سد شهید رجایی به منطقه دودانگه به طول حدود ۸۰ کیلومتر است و راه دیگر دسترسی به منطقه دودانگه از جاده فیروزکوه به سوادکوه؛ حدفاصل شهر پل سفید به طرف صنایع چوب فریم در روستای سنگده، سد مجی و شهر فریم است.

 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها