آخرین اخبار :
کد خبر : 35598 دوشنبه 19 ارديبهشت 1401 فرهنگ

به مناسبت رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲؛ آثار شاخص تاریخی شمال ایران در ساری نمایش داده می‌شود.

رئیس کل موزه ملی ایران گفت که تعدادی از آثار تاریخی شاخص حوزه دریای کاسپین که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند قرار است به مناسبت رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ در ساری به نمایش در آیند.

به گزارش خبر مازندران جبرییل نوکنده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موزه ملی ایران مجموعه‌ای از شاهکارهای تاریخی و هنری مربوط به شمال ایران را در اختیار دارد که یکی از این آثار قرار است از فردا به طور موقت در موزه تاریخ ساری به نمایش در آید، اما قصد داریم پس از این نمایشگاه تک‌اثر که با انتقال بشقاب سیمین ساسانی ساری برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از آثار تاریخی شمال ایران را در ساری در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم.

وی افزود: برای انتقال آثار تاریخی موجود در موزه ملی ایران به هماهنگی‌های لازم و ایجاد فضا و زیرساخت مناسب در ساری نیاز است تا پس از آن با در نظر گرفتن فضایی که در اختیار موزه ملی قرار می‌گیرد بتوانیم آثار مد نظر را انتخاب کنیم.

رئیس کل موزه ملی ایران خاطرنشان کرد: در موزه‌های  کشورهای عضو اکو آثار فراوانی از دوره ساسانی در معرض دید وجود دارد که این شاهکارهای هنری به نوعی میراث مشترک کشورهای عضو اکو و نشانی از قدرت موزه‌ها در دوستی ملت‌ها  به حساب می آیند. بر همین اساس تلاش می‌کنیم که در رویداد ساری۲۰۲۲ برنامه‌های شاخص موزه‌ای را نیز در حد توان و ظرفیت اجرایی استان مد نظر قرار دهیم.

نوکنده تصریح کرد: برای انتخاب آثار متعلق به تاریخ مازندران، گیلان و گلستان که قرار است موقتا از موزه ملی ایران به ساری منتقل شود پس از مشخص شدن فضا و زیرساخت‌ها، هم‌اندیشی با کارشناسان و مدیران موزه‌های شاخص استان برای مخاطب‌سنجی انجام می‌شود و سپس فهرست آثاری که از موزه ملی به ساری انتقال داده می‌شوند مشخص خواهد شد.

وی با بیان این که موزه ملی ایران مفتخر است در برنامه‌های استانی حضوری پویا و فعال داشته باشد، افزود: تصمیم به برگزاری نمایشگاهی از شاهکارهای تاریخی کمتر دیده شده مربوط به نوار شمالی ایران و حوزه دریای کاسپین در ساری از طرف موزه ملی ایران قطعی است و اطمینان داریم که نمایشگاه ویژه‌ای خواهد شد.

رئیس کل موزه ملی ایران گفت: در سفری که این هفته به مناسبت افتتاحیه رویداد ساری۲۰۲۲ به ساری داریم علاوه بر بازدید میدانی از وضعیت زیرساختی، با مسئولان مربوطه استان در این زمینه رایزنی می‌کنیم تا این تصمیم نهایی شود.

این مسئول اظهار کرد: مازندران یکی از کانون‌های مهم آثار هنری به جا مانده از ادوار تاریخی در ایران محسوب می‌شود. در هنر سفالگری و فلزکاری شمال ایران یکی از کانون‌های قدرتمند فرهنگی ایران است. از عصر آهن تا دوره‌های اسلامی ما آثار خاص و شاخصی از این منطقه داریم. به نمایش در آوردن این ظرفیت‌ها به مناسبت رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ می‌تواند برای اقشار مختلف مردم و بویژه گردشگران جذابیت زیادی داشته باشد.

آثار شاخص تاریخی شمال ایران در ساری نمایش داده می‌شود

نوکنده رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ را فرصت استثنایی برای مازندران دانست و تصریح کرد: حالا که این فرصت مهم برای مازندران فراهم شده همه مسئولان و بویژه رسانه‌ها باید تا جایی که می‌توانند آن را برجسته کنند تا ساری از انزوای فرهنگی خارج شود و مازندران از این فرصت مناسب بیشترین بهره را بگیرد.

روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت و همزمان با افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ قرار است بشقاب سیمین ساری که متعلق به دوره ساسانی است و سال ۱۳۳۵ در این شهر کشف شد به صورت موقت در موزه تاریخ ساری به نمایش در آید. پیش‌تر و در سال ۱۳۹۵ نیز موزه ملی ایران جام زرین کلاردشت را برای مدتی محدود به موزه تاریخ ساری انتقال داده بود.

مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ قرار است طی روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت با حضور مسئولان سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و همچنین سفرای کشورهای عضو اکو در ساری برگزار شود.

پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری‌۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیات وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.

اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها