آخرین اخبار :
کد خبر : 35586 پنج شنبه 15 ارديبهشت 1401 اجتماعی

هشت هزار مازندرانی تسهیلات نهضت ملی مسکن را دریافت کردند

اداره کل راه و شهرسازی مازندران که تاکنون حدود هشت هزار نفر از شهروندان مازندرانی متقاضی خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن تسهیلات بانکی ساخت خانه را دریافت کرده‌اند.

سید عباس رهگشای روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مبلغ تسهیلات پرداختی به این متقاضیان را حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد  تومان اعلام کرد و افزود که میزان تسهیلات پرداختی به هر نفر طبق شرایط از قبل تعیین شده ۳۵۰ میلیون تومان برای مرکز استان و ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر شهرستان ها بوده است.

وی همچنین گفت که تاکنون هشت بانک عامل مستقر در مازندران ۱۱ هزار میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیاز برای ساخت ۳۵ هزار خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن را تامین کرده اند.

 رهگشا با بیان این که کارمزد این تسهیلات ۱۸ درصد و بازپرداخت آن ۲۰ ساله است ، افزود : هشت هزار نفری که تسهیلات بانکی را دریافت کرده اند در حال ساخت خانه هایشان هستند و پرو ژه ها نیز در مرحله بتن‌ریزی، سفت‌کاری و اسکلت‌بندی قرار دارد.

وی در باره پراکنش جغرافیایی ساخت این خانه ها هم توضیح داد : ۵۰۰ واحد از این خانه ها در بابل، ۵۰۰ واحد در آمل، ۵۰۰ واحد در قائمشهر، ۵۰۰ واحد در ساری، یک‌هزار و ۵۰۰ واحد به صورت خودمالک در شهرهای مختلف استان و چهار هزار و ۵۰۰ واحد هم به عنوان طرح روستایی در سراسر استان در دست ساخت است.

معاون راه و شهرسازی مازندران با اعلام این که ساخت خانه در طرح نهضت ملی مسکن در دیگر شهرستان‌های مازندران با جمع‌بندی تعداد متقاضیان واجد شرایط در هفته‌های آینده در گام اجرایی قرار می گیرد، گفت : حدود ۲۰۰ انبوه ساز و پیمانکار در اجرای این طرح با راه و شهرسازی مازندران همکاری دارند.

وی با تاکید بر این که متقاضیان خانه دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن مازندران قبل از دریافت تسهیلات باید آورده ۴۰۰ میلیون ریالی خود را به حساب راه و شهرسازی استان واریز کنند ، افزود که تاکنون حدود ۲۵ هزار نفر از افراد واجدشرایط اقدام به واریز این مبلغ کرده اند.

تصویب ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

رهگشا همچنین گفت که برای ساخت ۱۵۲ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مازندران طی چهار سال حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی بانکی تصویب شده است که طبق برنامه‌ریزی‌ و زمان‌بندی وزارت راه و شهرسازی پرداخت می شود.

وی با اظهار این که ۱۲۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن مازندران نام نویسی کردند، افزود که از میان این افراد ۲۰ هزار نفر به علت نداشتن شرایط قانونی حذف شدند.

این مسوول علت مهم احراز نشدن صلاحیت این افراد را نداشتن شرط سابقه پنج سال سکونت در شهر منتخب و داشتن ملک خصوصی اعلام کرد.

سهمیه مازندران در طرح نهضت ملی مسکن ساخت سالانه ۳۸ هزار واحد مسکونی و در مجموع چهار سال دولت سیزدهم ۱۵۲ هزار خانه است. طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل،  سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت

درشهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد

سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.  

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها