آخرین اخبار :
کد خبر : 27267 جمعه 18 تير 1400 فرهنگ

شاعر فولکلور مازندرانی درگذشت

فرهود جلالی کندلوسی استاد قلم، شعر، موسیقی آئینی و بزرگمرد فرهنگ مازندران آسمانی شد.

به گزارش خبرمازندران، فرهود جلالی کندلوسی، شاعر فولکلور مازندرانی و مدیر موسسه فرهنگی هنری پارپیرار حدود ۳۰ سال برای احیای فرهنگ بومی مازندران تلاش‌های اثرگذاری را انجام و نقش پررنگی در برجسته‌سازی آیین‌های این استان در دو دهه اخیر داشت.

این فعال فرهنگی سال ۱۳۴۴ در روستای کندلوس از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر چشم به جهان گشود. مقطع ابتدایی را در مدرسه سروش میخساز، راهنمایی در مدرسه شهید بهیار مقیمی روستای کندلوس و مقطع متوسطه را در دبیرستان‌های نوشهر و چالوس به اتمام رساند.

از جمله آثار نوازنده لَلِه‌وا و خواننده موسیقی بومی مازندران، در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ می‌توان به پارپیرار ۱ چراغ موشی (۷۸)، پارپیرار ۲ ناری ناری کا (۸۰)، پارپیرار ۳ شیوَنگ (۸۲)، پارپیرار ۴ اَسری (۸۳) و آلبوم موسیقیایی کپاچین‌های البرز (۸۳)، اشاره کرد.

با ورود به دانشگاه تهران (۱۳۶۶) در رشته علوم اجتماعی و نیز با توجه به علاقه اش نسبت به فرهنگ و هنر مازندران، با تشویق استاد خود "صادق علی کیا" به سمت سرودن اشعار زبان طبری سوق داده شد، که نخستین شعرهایش را با همان حس و حال روستای زادگاهش به زبان فارسی با نام منظومه "مینا و پلنگ" در قالب غزل و مثنوی سرود.

وی همزمان نزد استاد "کیانی نژاد" به فراگیری ساز "نی" پرداخت و در سال ۱۳۷۱ پایان نامه خود را در مورد "فرهنگ و آداب و رسوم دهکده کندلوس" تدوین کرد.

سال ۱۳۷۶ با کمک و همکاری بعضی از هنرمندان منطقه، انجمن فرهنگی کجور با هدف برگزاری جشنواره، شب شعر، و نمایشگاه و نیز معرفی فرهنگ و موسیقی مازندران (داخل و خارج استان) تاسیس شد.

همچنین سال ۱۳۸۲ مؤسسه فرهنگی هنری پارپیرار را تأسیس و مدیریت فرهنگی این موسسه در زمینه فرهنگ و هنر مازندران، در تهران به عهده گرفت.

یادآور می‌شود، مؤسسه فرهنگی هنری پارپیرار با هدف احیای رسوم و جشن‌های محلی مازندران، برگزاری مراسم مختلف و گرد هم آوری مازندرانی‌ها ایجاد شده و هر ساله جشن‌های مختلفی در این استان و تهران مانند تیرماسیزه شو، ۲۶ نرزِ ما، جشنواره شعر و موسیقی مناطق تبری زبان، جشن سلام مازندرانی و… برگزار می‌شود.
 

فرهود جلالی کندلوسی، شاعر فولکلور، استاد قلم، شعر و موسیقی آئینی مازندرانی عصر دیروز پنجشنبه ۱۷ تیر در سن ۵۶ سالگی بر اثر ایست قلبی در زادگاهش دعوت حق را لبیک گفت.

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر این بزرگمرد فرهنگ مازندران، ساعت ۱۴ امروز، ۱۸ تیر در زادگاهش کندلوس کجور برگزار خواهد شد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها