آخرین اخبار :
کد خبر : 25264 سه شنبه 8 تير 1400 علم و فناوري

معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران: دانشگاه فنی و حرفه ای به دنبال این است که مسیر بومی برای کسب و کار و اشتغال ایجاد کند

به منظور تبیین نقش مراکز رشد فنی و مهارتی در کسب و کار حرفه ای و آشنایی تخصصی اساتید رشته های عمران و معماری با نقش مراکز رشد فنی و مهارتی دانشگاه فنی و حرفه ای، جلسه هم اندیشی با حضور اعضای هیأت علمی رشته معماری استان مازندران و مدرسین رشته های معماری و عمران دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری در تالار ۱۶ آذر دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی، در ابتدای جلسه دکتر مهران احمدنژاد مدیر گروه عمران و معماری دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری ضمن عرض خیر مقدم خدمت مدعوین گرامی بیان داشت: تشکیل کارگروه های تخصصی به منظور تعمیق مفاهیم مرتبط با حوزه کارآفرینی و مراکز رشد فنی و مهارتی دانشگاه فنی و حرفه ای بسیار حایز اهمیت است. در همین راستا این گردهمایی به عنوان گام نخست توسعه زیست بوم کسب و کار با همراهی مرکز رشد و معاونت پژوهشی دانشگاه برگزار گردید و امید است بصورت منظم و هدفمند توسعه یابد.

دکتر پویا پاشایی معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران در این مراسم، ضمن قدردانی از زحمات و حمایت همه جانبه دکتر امیر حیاتی و مهندس خویی رییس و معاون آموزشی دانشگاه در راه اندازی مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای دارای ظرفیت بالایی می باشد و در تلاش است با رسالت کارآفرینی، خود را در سطح وزارت علوم مطرح نماید. دانشگاه فنی و حرفه ای به دنبال این است که مسیر بومی برای کسب و کار و اشتغال ایجاد کند و این امر دارای بخش های کلیدی است و باید جایگاه خود را پیدا کند.

وی با اشاره به فلسفه ایجاد مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: مرکز رشد به خلأها و بن بست های موجود در بحث کارآفرینی پاسخ می دهد. پاسخ به پرسش هایی مانند چگونگی تولید محصول، راه های کارآفرینی، محل فعالیت مدرسین و دانش آموختگان، چگونگی هدفمندسازی پروژه ها و نحوه فعالیت و شبکه سازی اساتید هیأت علمی، می تواند در مراکز رشد به عنوان یکی از حلقه های سازنده زیست بوم کارآفرینی در دانشگاه فنی و حرفه ای شکل بگیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران با اشاره به انتخاب دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان یکی از مبادی مهم صنایع خلاق ادامه داد: صنایع خلاق با نیازهای دانشگاه فنی و حرفه ای هماهنگ است و ما را از محدود شدن به فناوری های سطح بالا در مرز دانش خلاص می‌کند.

این مقام مسئول افزود: در کارآفرینی سه مرحله تبلیغات، آموزش و تحقیق وجود دارد و ماحصل این سه عامل، رقم خوردن اتفاق خوب کارآفرینی است و نهایتاً باید یک زیست بوم داشته باشیم که بر اساس آمایش منطقه ای به درستی عمل نماید.

دکتر پاشایی آموزش و تبیین مفاهیم را برای مشارکت کنندگان در مرکز رشد ضروری دانست و بیان داشت: مرکز رشد، نهاد مالی و بنگاه اقتصادی و بانک نیست بلکه بسترساز و پشتیبان است. ما می‌خواهیم صاحبان ایده، صاحبان کسب و کار شوند. موضوع اصلی تحقیقات بازار است و ایده ها باید بازار هدف و مدل درآمدی شفاف داشته باشند و بازار رقبا بررسی ‌شوند و در نهایت مهارت باید قابل تکرار باشد. جلسات تخصصی مراکز رشد محل شناخت مشکل، برنامه ریزی و حل آن هاست. در ایده های تکراری نیز، بحث رقابتی بودن مهم است و باید توجیه داشته باشند.

دکتر کالجی سرپرست و راه انداز مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران در این مراسم شکل گیری حلقه ارتباطی بین مرکز رشد و گروه ساختمان و معماری را مهم دانست و بیان داشت: رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای مهارتی و فنی بودن آن است و بستر آن در مرکز رشد فراهم است و این تفاوت ما با سایر دانشگاه ها است.

وی افزود: علاوه بر موارد موجود در ارتقای اساتید، توسعه مهارتی مورد مهمی است که اساتید امتیازات ویژه ای با توجه به فعالیت در مراکز رشد می‌توانند کسب نمایند. اساس کار مراکز رشد حمایت از کسب و کارهای نوپاست تا بازار ایده و محصول و اهداف اقتصادی آن دیده شود و قابل رقابت در بازار باشد و اشتغال پایدار ایجاد شود. مهمترین دغدغه ما این است که نیاز بازار دیده شود.

دکتر کالجی ادامه داد: هسته های فناور و صنایع خلاق در ابتدا ماهیت حقیقی دارند و بعداً ماهیت حقوقی پیدا می‌کنند و تبدیل به شرکت می شوند. خدمات مرکز رشد به این دو واحد شامل ساختمان اداری، فضای کار اشتراکی، اینترنت، کتابخانه، سیستم های کامپیوتری، کارگاه ها و آزمایشگاه ها برای کمک به اجرای طرح ها و .... می باشد. اصلی ترین وظیفه مرکز رشد ارائه خدمات آموزشی و تخصصی است.

وی با اشاره به برگزاری وبینارها و همایش های تخصصی حوزه معاونت پژوهشی در خصوص معرفی مرکز رشد بیان داشت: بخش های مختلف بوم کسب و کار، دید کلی کار و عوامل مختلفی چون پشتیبان مالی، هزینه و سود، شرکا و مشتریان کلیدی و ... را نشان می دهد. نشست تخصصی با اساتید درس کارآفرینی داشتیم و مقرر گردید ارتباط با مدرسین کارآفرینی حفظ شود و خروجی درس کارآفرینی به مرکز رشد انتقال داده شود.

این عضو هیأت علمی در پایان گفت: ما می خواهیم با آموزش های تخصصی، جلسات منتوری و داوری از طرف مرکز رشد، مدل کسب و کار و توانمند سازی افراد شکل بگیرد.

در پایان همایش با انجام پرسش و پاسخ، به سؤالات حاضران در جلسه پاسخ داده شد و بازدید میدانی از فضای فیزیکی مرکز رشد، مرکز کارآفرینی و کلینیک مشاوره شغلی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران صورت پذیرفت.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها